test-cupra-leon-sportstourer-vz-333-2025-9

Test CUPRA Leon Sportstourer VZ 333 | 2025

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 25. 5. 2025


CUPRA Leon prošel v loňském roce modernizací. Ta se dotkla nejen běžných verzí, kde to bylo vlastně hlavně jen po designové stránce, ale i těch ostrých verzí s označením VZ, u nichž se změnila i technika. My jsme se tentokrát podívali na zoubek kombíku CUPRA Leon Sportstourer VZ. A jak na nás po týdenním testování zapůsobil?

Co je nové?

O modernizaci jsme už v testech modernizovaných modelů CUPRA Leon psali, ale pojďme si to připomenout. Facelift se nese v duchu nejnovějších modelů španělské značky. Je tu tak hlavně nový předek, který má evokovat rozevřenou tlamu predátora. Nový je nárazník s výraznými prolisy a otvory, ale také světlomety s novou grafiku (denní svícení teď tvoří tři trojúhelníky) a možností příplatku za techniku LED Matrix (kromě VZ Extreme, tam jsou v základu). Logo značky se přesunulo z masky chladiče na nárazník a je 3D.

Vzadu je také nový nárazník, u testované verze VZ s čtveřicí koncovek výfuku i nápadným difuzorem. Kromě toho tu jsou propojené světlomety svítící lištou a doplňuje to také svítící znak. Znakem se původně otevíraly dveře do kufru, ale to už teď není možné. Mikrospínač k otevření pátých dveřích je teď zespoda u spolujezdcova světlomety na liště, která zadní svítilny propojuje.

Uvnitř se žádné velké změny neudály. V rámci modernizace jen přibylo podsvícení dotekové plošky před displejem infotainmentu (ten je mimochodem také nový), která slouží k ovládání teploty klimatizace/topení a hlasitosti multimédií. Nové jsou i některé materiály v kabině (zejména čalounění), které jsou vyrobeny s větším důrazem na udržitelnost – jde například o sedadla, která jsou čalouněna buď tkaninou z mikrovlákna obsahujícího 73 % recyklátu, nebo ekologicky zpracovanou kůží.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 

Pokud v autě rádi posloucháte hudbu, budete mít radost i z další novinky, která přibyla po modernizaci. Původní audiosoustavu Beats Audio vystřídala audiosoustava od Sennheiser Mobility. A to je velký krok směrem vpřed. V autě je 12 reproduktorů, které dokáží vytvořit působivý zážitek pro uši, mají jasné basy, středy i výšky a v autě hudba celkově vážně parádně zní. Povedené je také vytlumení dveří, protože ani při vyšší hlasitosti dveře nebo jiné části interiéru nevibrují.

VZ je s Torque Splitterem

Novinky přinesla modernizace také pod kapotou vrcholných verzí VZ. Tam je totiž nový dvoulitr TSI, který je (stejně jako ve Volkswagenu Golf R) naladěný na 245 kW/333 koní a 420 Nm. Standardem je pro něj pohon všech čtyř kol, ale hlavně systém variabilního rozdělování točivého momentu mezi zadní kola Torque Splitter. Ten přišel nejprve v novém Audi RS 3, pak se dostal do Golfu R a později pak právě i do moderinzovaných modelů CUPRA. Tím první, který jej měl, byl Formentor VZ5. Kromě toho měl také výkonější brzdy Akebono. A i ty dostaly vrcholné modely CUPRA s přídomkem VZ.

test-cupra-leon-sportstourer-vz-333-2025-5

Dynamika 333koňového kombíku je parádní, vždyť z 0 na 100 km/h zrychlí za pouhých 4,8 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Za to, že je tohle auto tak rychlé, může hodně i převodovka DSG. Ta totiž řadí rychle a nebojí se nechat motor při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu vytočit. Navíc často převodovka díky více než čtyřem stovkám newtonmetrů řadit, respektive podřazovat nemusí, protože zrychlení se dá zvládnout právě na vlně krouťáku. Všech jeho 420 Nm je totiž k dispozici od 2100 ot./min až do 5500 ot./min.

Mimochodcem, dvoulitrové TSI je u kombíku vždy výhradně s pohonem všech čtyř kol. Platí to jak pro základní dvoulitr se 150 kW/204 koňmi, tak právě i pro testované VZ. Naopak „krátký“ Leon VZ je v nabídce pouze s pohonem předních kol ve všech motorizacích a vrcholem je VZ (nebo lépe vybavené VZ Extreme) „jen“ s 300 koňmi. Hatchback tak samozřejmě nemůže mít ani Torque Splitter.

Za volantem

Testovaný kousek dostal navíc adaptivní odpružení DCC, které je pro verze VZ a VZ Extreme ve standardu. Jeho tuhost je nastavitelná v celkem 15 možnostech, přičemž ty tři úplně krajní – nejměkčí i nejtvrdší – jsou k dispozici výhradně v individuálním režimu. I díky tomu jde o auto, s nímž se dá zcela bez problémů existovat po celý týden – od pondělí do pátku v ucpaném velkoměstě, o víkendu pak na klikatých okreskách. A to i když naše auto obouvá devatenáctky (navíc příplatkové v designu MISTRAL Copper za 34 tisíc).

test-cupra-leon-sportstourer-vz-333-2025-11

Tohle auto dokáže být opravdu rychlé – nejen v přímce, ale právě i v zatáčkách. Tady mu pomáhá nejen skvělý motor, ale zejména právě pohon všech čtyř kol s Torque Splitterem, který autu – zejména v jízdním režimu CUPRA – pomáhá stáčet se do zatáčky. Torque Splitter totiž umí přenést veškerý točivý moment, který jde na zadní nápravu (a může to být až 50 % vpředu a 50 % vzadu), na jedno kolo. Často se vám tak stane, jak vás auto pod plynem stáčí do zatáčky, protože Torque Splitter přenese výkon na zadní vnější kolo.

Testovaná CUPRA Leon Sportstourer VZ je stabilní, což platí nejen o rychlé jízdě po dálnici, ale právě i o svižné jízdě na okreskách. Na středovém tunelu u voliče převodovky navíc není startovací tlačítko, které byste tam asi možná čekali (to je totiž na volantu), ale je tam tlačítko, kterým se omezuje anebo dokonce vypíná stabilizace. A i pokud si ji vypnete, nepřekvapí vás tohle auto žádnou zákeřností. Na výjezdech z některých zatáček se můžete hezky vyvézt v decentním powerslidu, driftovat na suchu ale tohle auto nebude, na to nemá dostatek výkonu.

A pak je tu zvuk. Leon Sportstourer VZ má v ceníku pouze položku „Sportovní výfukový systém CUPRA – čtyři koncovky výfuku“, ale to je pouze sériový výfuk. Na rozdíl od Formentoru tu není možnost připlatit si za výfuk Akrapović.

test-cupra-leon-sportstourer-vz-333-2025-16

Celkově ovšem naladění tohoto auta není úplně sportovní, stále je to spíše rychlý rodinný kombík než sportovní auto. Tím spíš to vyniká po tom, co jsme se před nedávnem vozili nejnovější verzí modernizovaného Volkswagenu Golf R, který byl na okreskách mnohem ostřejší, zábavnější a nakonec člověka i víc „vtáhl do děje“. Neznamená to ovšem, že by CUPRA nebyla rychlá, to ne, jen je prostě „civilizovanější“ a pocitově klidnější.

A to pak ale oceníte právě při cestách za povinnostmi nebo přes týden do práce. Ono je v tomhle autě totiž i docela dost místa, i když se Škodou Octavia, která stojí na stejné podvozkové platformě MQB Evo, se to moc srovnat nedá. Čtveřice pasažérů se tu ovšem bude mít parádně, s prostorem pro hlavu, ramena i nohy strádat nebudou. A problém nebude ani s místem pro jejich zavazadla, vždyť základní objem kufru je 620 litrů.

Protože šlo „jen“ o verzi VZ, nikoliv o vrcholné VZ Extreme, měla základní brzdy Brembo (vpředu čtyřpístkové s pevnými třmeny a vnitřně chlazené vrtané kotouče s průměrem 370 mm), nikoliv příplatkové a ještě větší brzdy Akebono. Ty jsou k VZ za příplatek 114 tisíc korun a dostanete je v paketu Driving Performance VZ, v rámci kterého jsou to přední brzdy Akebono s 6pístkovými pevnými třmeny zakusujícími se do vnitřně chlazených vrtaných kotoučů s průměrem 375 mm. K tomu jsou ještě 19″ disky kol. Je potřeba připlácet? Dobrá otázka, ale z hlediska samotného výkonu brzd Brembo to vlastně potřeba není. Na okreskách totiž ani brzdy Brembo jen tak neutaháte…

test-cupra-leon-sportstourer-vz-333-2025-20

A jak si testovaná 333koňová CUPRA Leon Sportstourer VZ stojí z pohledu spotřeby paliva? Vlastně dost podobně jako o pár odstavců výš zmiňovaný VW Golf R. Dá se jezdit i za osm na sto, ale bude to spíše klidná jízda a nesmíte vjet do ucpaného města plného kolon. Pokud budete jezdit i v ucpaných městech, pak se připravte na asi devítilitrovou spotřebu. Pokud pak ale vyjedete někam na své oblíbené okresky, spotřeba stoupne klidně i k 15 l/100 km a výš… Nádrž je u testované verze největší ze všech, má objem 55 litrů.

Závěr a cena

Modernizovaná CUPRA Leon Sportstourer VZ je rychlé, ale stále praktické kombi, které po faceliftu přináší ostřejší design a u testované verze VZ i novou techniku. Pod kapotou má nyní motor 2,0 TSI s 333 koňmi a pohon všech kol dostal systém Torque Splitter, který autu pomáhá nejen v přímce, ale i v zatáčkách. V interiéru potěší zejména prémiové audio Sennheiser. Tohle auto není tak sportovní a ostré jako Volkswagen Golf R, ale o to víc se pak hodí pro každodenní provoz. Když na to ovšem přijde, rozhodně dokáže být i na okreskách opravdu hodně rychlé.

A cena? Základní 333koňový kombík v testované verzi VZ startuje na částce 1 209 900 Kč s DPH. Lépe vybavené, ale motorově stejné VZ Extreme startuje na 1 419 900 Kč. Ceny jsou s DPH.

Technické údaje:

Auto:

CUPRA Leon Sportstourer VZ

Motor:

zážehový

Objem válců:

1984 cm³

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol + Torque Splitter

Výkon:

245 kW/333 koní při 5600 – 6500 ot./min

Točivý moment:

420 Nm při 2100 – 5500 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

4.8 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

7stupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

8,2 – 8,7 l/100 km

Emise CO2:

187 – 198 g/km

Objem nádrže:

55 l

Délka:

4656 mm

Šířka:

1799 mm

Výška:

1466 mm

Rozvor:

2686 mm

Provozní hmotnost:

1651 kg

Objem zavazadlového prostoru:

620 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru