Automobilky dnes představují facelifty a modernizace, které na autech nejsou skoro poznat. To CUPRA šla úplně jinou cestou. Nedávno představila modernizované verze Leonu a Formentoru a obě auta vypadají úplně jinak než původně. V rámci prvního testu modernizovaných modelů CUPRA jsme se podívali na praktičtější Leon s karoserií kombi, kterou ve Španělsku označují jako Sportstourer.
Do testu dorazila verze se základní 150koňovou motorizací 1,5 eTSI, která je spojena výhradně s pohonem předních kol a převodovkou DSG. Na první pohled ovšem vypadá skoro stejně jako výkonnější varianty. Liší se zejména velikostí brzd a také provedením výfuku. Tady jsou totiž výfuky jen naznačené, tlumič je vyveden za nárazníkem pod zem.
Co je nového?
Toho, že CUPRA Leon prodělal modernizaci, si všimnete na první pohled. Má úplně novou přední i zadní část. Nové jsou nárazníky – přední s výraznými prolisy a otvory, což má podle designérů připomínat rozevřenou tlamu predátora, ten zadní dostal poměrně masivní difuzor. Škoda, že na černém testovaném autě změny nejsou tolik vidět.
Modernizace modelů CUPRA Leon a Formentor se inspirovala nejnovějším modelem Tavascan, který španělská automobilka představila v loňském roce. Odpovídají tomu nejen tvary nárazníků, ale třeba i grafika světlometů, která původní jednoduché linky denního svícení změnila na trojúhelníky. Vzadu jsou světlomety propojeny po celé šíři do jednoho celku, přičemž kompletní červená linka je podsvětlena a svítí i logo CUPRA, které je nyní součástí této linky.
Je to mnohem elegantnější řešení než ve verzích před modernizací, kde bylo logo CUPRA nepřirozeně v obdélníku (protože nahrazovalo tvar původního loga SEAT) na dveřích. Mimochodem, změnilo se i přední logo. To už není v masce chladiče, ale je na vrchu nárazníku a tvoří jej pouze symbol CUPRA v měděném odstínu bez podkladu. Je to čistější, modernější a celkově zajímavější.
Uvnitř se z designového pohledu nezměnilo prakticky nic. Nebylo to potřeba, protože to fungovalo. CUPRA vyslyšela také nářky novinářů a některých zákazníků a v rámci faceliftu udělala dotekovou plošku před displejem infotainmentu, která slouží k ovládání teploty klimatizace/topení a hlasitosti multimédií, konečně podsvětlenou. Nebude tedy potřeba ji ve tmě ovládat poslepu. Nové jsou ale některé materiály (zejména na čalounění), které cílí na větší udržitelnost. Například skořepinová sedadla jsou čalouněna buď tkaninou z mikrovlákna obsahujícího 73 % recyklátu, nebo ekologicky zpracovanou kůží.
Z další novinky budou mít radost zejména ti pasažéři, kteří v autě rádi poslouchají hudbu. Nově je totiž v autě v rámci příplatkového audiosystému vybavení od společnosti Sennheiser Mobility, která nahrazuje původní Beats Audio. Celkem pak dostanete 12 reproduktorů a pocit opravdu dobře hrajícího auta. Povedené je vytlumení dveří, protože ani při vyšší hlasitosti nevibrují dveře nebo jiné části interiéru.
V rámci pohonných jednotek se neměnilo nic zásadního, pod kapotou je stále na výběr mezi benzinovými a naftovými čtyřválci, ale pokud budete chtít, můžete mít i mild-hybrid nebo dokonce plug-in hybrid. Ten je ve dvou verzích, kde vedle původní 204koňové verze je i jeho nová generace s 272 koňmi. Ten se pojí s motorem 1,5 TSI, má větší baterii a tím pádem i dojezd (CUPRA v technických údajích udává přes 100 km). Základem nabídky je ovšem benzinový čtyřválec 1,5 TSI se 110 kW, který se jako jediný pojí s manuální převodovkou. Všechny ostatní pohonné jednotky už se pojí s DSG.
Vrcholem bude verze s dvoulitrovým benzinovým TSÍčkem, které v rámci modernizace posílilo na rovných 333 koní, tedy stejně jako má například modernizovaný Volkswagen Golf R nebo modernizované Audi S3. Půjde o čtyřkolky se systémem variabilního rozdělování točivého momentu mezi zadní kola (u Audi známým jako RS Torque Splitter) a výkonějšími brzdami Akebono, které měl před modernizací původně jen Formentor VZ5. To ovšem platí pouze pro kombík, 5dveřový hatchback má pořád maximálně 300 koní a pohon předních kol.
Za volantem
V rámci prvního testu modernizované verze před námi stojí základní motorizace 1,5 eTSI, která je mild-hybridní. Poháněna jsou u ní pouze přední kola, čtyřkolka k dispozici není ani za příplatek. Nabídne 110 kW/150 koní výkonu a točivý moment vrcholí 250 Nm. Výhodou ale je, že díky tomu, že je mild-hybridní, pomáhá při rozjezdech i startér/generátor, takže reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou překvapivě rychlé.
Auto díky tomu působí svižně zejména při jízdách po městě nebo mimo město, při zrychlování v dálničních rychlostech už se ale dynamika základního motoru projeví. Zrychlit tohle auto dokáže, držet rychlosti nad v ČR maximálním povoleným limitem taky, ale chvíli mu trvá, než se tam dostane. Ostatně, s maximální rychlostí 216 km/h se CUPRA Leon Sportstourer se základní motorizací neztratí ani na německé dálnici.
Převodovka DSG funguje tak, jak bychom od ní čekali. Při klidné jízdě řadí rychle a hladce. Jakmile zostříte tempo a začnete na plynový pedál šlapat víc, převodovka se tomu přizpůsobí, začne řadit ve vyšších otáčkách. Pokud pak opět zvolníte, zase se zklidní. Pokud tedy nemáte zvolený sportovní režim převodovky, ve kterém bude mít vždy zařazeno o jeden až dva rychlostní stupně míň. Na změnu rychlostí páčkami na volantu reaguje ochotně a rychle. Je jen škoda, že ty jsou poměrné malé a krátké a pokud máte krátké prsty, budete muset pro řazení trochu změnit pozici ruky.
Největším překvapením byl podvozek. U kombíku před modernizací si nevybavujeme, že by auto bylo tak agilní, přesto zároveň nabízelo dostatečné pohodlí. Testovaný kousek má výhodu lehkého motoru na předku a adaptivního podvozku DCC (ještě první generace s jedním ventilem v tlumiči), přičemž výsledkem je to, že při klidné na komfortní nastavení příjemně filtruje nekvalitu silnic, ale v tom sportovním příjemně ztuhne, kopíruje asfalt. Auto reaguje na pohyby volantu ochotně a rychle a stejně tak ochotně a rychle se stáčí do oblouku. Tohle je hodně zábavný kombík, který má „podvozek a brzdy hodně daleko před motorem“.
Když už jsme nakousli ty brzdy, tak se sluší dodat, že jsou ostré a testovaný CUPRA Leon Sportstourer brzdí skvěle. jenže ony jsou možná ostré až moc, protože při prvotním sešlápnutí pedálu a změně jeho polohy o minimum se destičky hned zakusují do kotoučů. Pocitově bychom si dokázali představit, kdyby jejich nástup byl o něco málo jemnější. Je to ale možná až hnidopišská drobnost…
A ten motor? Má docela pěkný zvuk, zajímavější než má tahle jedna pětka například třeba v Superbu. Neznamená to ale, že je hlučnější. Tenhle černý kombík je tichý – a to jak zvenku, tak uvnitř.
A jak tedy základní jedna pětka jede? Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za rovných 9 sekund, což není špatné – je to o skoro jednu sekundu lepší hodnota než má jen o 10 koní slabší Hyundai i30 kombi s benzinovou jedna pětkou (mimochodem také mild-hybridní). A i pocitově jede tohle auto líp. Ani tak to ale samozřejmě trhač asfaltu není a nebude, přesto se s ním právě i díky parádně naladěnému podvozku dokážete na klikatých okreskách za volantem bavit. Přitom umí jezdit do 7 l/100 km.
Závěr a cena
Modernizovaný CUPRA Leon Sportstourer se docela výrazně změnil na pohled zvenku, pozná to i člověk, kterého auta příliš nezajímají. Má úplně nové nárazníky i světlomety. Naopak kabina zůstala bez výraznější změny, jen doladila některé nedostatky původní verze jako jsou podsvícení lišty nebo lepší hudební audiosystém. Mnohem lepší pocit teď máme i z podvozku, jeho celkového naladění a fungování.
A co prozradí pohled do ceníku? Běžné verze CUPRA Leon Sportstourer začínají základním čistě benzinovým motorem 1,5 TSI s manuální převodovkou. Za tuto verzi dáte minimálně 814 900 korun. Testovaná mild-hybridní jedna pětka s automatem je dražší o devadesát tisíc korun (904 900 Kč) a pokud byste chtěli naftovou verzi, připravte si 949 900 korun. Ve všech případech jsou to verze se 110 kW/150 koňmi.
Technické údaje:
Auto: | CUPRA Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1498 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 110 kW/150 koní při 5000 až 6000 ot/min |
Točivý moment: | 250 Nm při 1500 až 3500 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,0 s |
Maximální rychlost: | 216 km/h |
Převodovka: | 7stupňová dvouspojková automatická (DCT) |
Spotřeba paliva: | 5,6 – 6,0 l/100 km |
Emise CO2: | 125 – 136 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů (verze s DCC) |
Délka: | 4656 mm |
Šířka: | 1799 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1466 mm |
Rozvor: | 2686 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1447 – 1486 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 620 litrů |