Segment kompaktních SUV roste, bláhová taková automobilka, která na něj nevsází. Takže Audi má Q3 (a vlastně už i Q2), Mercedes-Benz GLA, Volvo zase model XC40. A BMW má svou X1. Druhá generace jezdí po silnicích už tři roky, přesto neztrácí rozumný podíl praktičnosti a luxusu. To vše v balíčku s nádechem pověstné německé kvality. Jaký je nejslabší dieselový xDrive v nabídce?
Na základu „miníků“
V základu má pohon předních kol, nezvykle baculatou siluetu malého hatchbacku na chůdách a pověst auta pro řidiče, kteří spíš než zážitek za volantem očekávají maximálně praktické využití. Chtějí nakupovat, rozvážet ratolesti do škol, a přesto jednoduše zaparkovat tam, kde si zamanou. K tomu se rádi vozí v autě s puncem luxusu bez nadpozemsky vysokých výdajů.
Jasně, X1 i v případě nejslabšího dieselu ve variantě xDrive stále přijde na 932 tisíc v základu, to je i případ námi testované varianty, ale porovnejte to třeba se zmíněným Volvem XC40, které je se srovnatelným motorem a v automatu ani ne o sedm tisíc levnější. To jsou marginální rozdíly. A BMW slaví úspěch, analytická společnost JATO Dynamics umístila nejmenšího Mnichovana na 22. příčku nejprodávanějších SUV loňského roku. Skoro třetinový nárůst prodejů dostal X1 před výše vypsané konkurenty.
Zvýšená „jednička“ stojí na podvozkové platformě UKL2, kterou sdílí jak se sesterským MPV řady 2 Active Tourer/Gran Tourer, tak třeba s modely MINI Clubman nebo Countryman. Oproti předchůdci je o něco kratší, přitom uvnitř je 4439 milimetrů dlouhé auto přeci jen o dost prostornější. A může za to pochopitelně koncepce příčně uloženého motoru s kratším „čumákem“ a rozměrnější kabinou posunout víc dopředu. O tom už jsme psali před dvěma lety.
Prostor, hlavně prostor
V BMW X1 se sedí hodně vysoko, opravdu až nezvykle hodně, jako byste místo zvýšeného kompaktu měli řídit přinejmenším o dvě třídy větší auto. Díky tomu je ale z vozu perfektní výhled. Mimo to sází „bavorák“ na tradiční rozložení palubní desky okopírované po vzoru všech větších sourozenců. Totální ergonomie spjatá s konzervativní skrumáží tlačítek a ovladačů. Povšimněte si klasické řadicí páky automatické převodovky namísto „bavoráckého“ joysticku z větších modelů s pohonem (hlavně) zadní nápravy.
Jestli jde někde poznat už nakousnutou koncepci příčně uloženého motoru, tak jistojistě na zadních sedadlech. I přes o devět centimetrů kratší rozvor oproti „jedničce“ s hnanou zadní nápravou totiž na zadních sedadlech není nouze o místo pro kolena. A řekněte to někomu z majitelů předchozí generace X1…
Možná vám ale vmete do tváře ty děsně krátké podsedáky a tomu se zase nesmíte divit vy. Vnitřek je nadto dost variabilní, zadní sedadla se dají složit v poměru 40:20:40 a kufr má hodně pěkných 505 litrů objemu.
Když jsem na začátku zmínil, že na fotkách v těle článku a pod ním vidíte základní provedení 18d x Drive, nebyla to tak úplně pravda. Když pominu nespočet příplatků, kterými je mnichovská značka pověstná, je novinářská verze obohacená o designový paket xLine za 127 tisíc korun. Přidává skvělý multifunkční volant v kůži, nakládací hranu kufru z nerezové oceli nebo osmnáctky z lehkých slitin či nablýskané lamely v ledvinkách. Součástí i výbava Advantage s tempomatem, dvouzónovou klimatizací nebo parkovacím asistentem. Spolu s dalšími příplatky se cena testovacího auta vyšplhala na 1 350 000 korun, což už si začíná protiřečit s myšlenkou „levnějšího“ BMW.
Tak trochu jiný xDrive
Pod kapotou je nejslabší dieselová varianta 18d, kterou spojíte s pohonem xDrive. Řadový čtyřválec vyvine výkon 150 koní, přičemž točivý moment dosáhne hodnoty 330 Nm. Jízdní projev je hodně neutrální, auto se řídí jako trochu robustnější hatchback. BMW si zachovává trochu tvrdší podvozek než konkurenti, pročež občas budete proklínat hlučné dorazy od tlumičů. Pochvalu zaslouží osmistupňový automat, řadí plynule a klidně.
Teď ruku na srdce, xDrive v případě nové X1 není tím systémem pohonu všech kol, který řidiči znají z jiných vozů bavorské automobilky. Jde o systém s mezinápravovou spojkou, která s ohledem na podmínky posílá část pohonu na zadní kola. Bavíme se až o polovině hnacího momentu, což průjezd sněhovou závějí nebo cestu přes bláto k loďce u řeky, povězme si na rovinu, vskutku usnadní.
Netřeba BMW v žádném případě vyčítat, že u ryze prakticky laděné „jedničky“ prostě sáhlo po příčně uloženém motoru. Vykoupení v podobě většího prostoru pro posádku je velmi dobře obhajitelné. A třebaže do pěti litrů, jak tvrdí v Mnichově, se ani s 18d určitě nevejdete, X1 stojí za vyzkoušení. Je to konceptuálně úplně jiné BMW, přesto spolehlivé, větší než předchůdce, a pokud podusíte naftový dvoulitr ECO režimem, do 6 litrů na sto se svezete. Která modrobílá vrtule to má?
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Prostor vzadu ,Se spoustou příplatků už poměrně drahý
Vnitřní variabilita ,Joystick je hezčí než páka
Automat ,Vhodný spíše pro klidné řidiče
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,X1 18d xDrive
Motor:,řadový čtyřválec (R4)
Objem válců:,1995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech čtyř kol (xDrive)
Výkon:,110 kW/150 koní při 4000 ot./min
Točivý moment:,330 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.3 s
Maximální rychlost:,204 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.7 / 4.5 / 4.9
Emise CO2:,129 g/km
Objem nádrže:,51 litrů
Délka:,4439 mm
Šířka:,1821 mm
Výška:,1612 mm
Rozvor:,2670 mm
Pohotovostní hmotnost:,1615 kg
Objem zavazadlového prostoru:,505 / 1550 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu