Nové Audi Q2 je autem, které vlastně nemá mezi prémiovými konkurenty přímou odpověď. Malý crossover tak lze srovnávat hlavně s neprémiovými vozy. Oproti nim je ale Audi Q2 o poznání dražší. Ale je také lepší? To jsme se pokusili zjistit v redakčním testu benzínové verze 1.4 TFSI s pohonem předních kol a dvouspojkovou převodovkou S Tronic.

Design

Po designové stránce je Audi Q2 plné zajímavých detailů, ačkoliv přední světla mají podobný tvar denního svícení jako Volvo a ta zadní zase připomínají modernizovaný Mercedes-Benz třídy A. Přední část je ale nezaměnitelná s jakoukoliv jinou značkou, dominuje jí typická osmiúhelníková maska Audi Single Frame. Z boku vynikne klesající linie střechy a masivní C-sloupky, které si jsou lakovány v odlišném odstínu. Barva C-sloupku závisí na zvolené výbavě.

Ačkoliv Q2 nabízí vyšší posez, rozhodně nejde o SUV, je to spíše takový crossover, v řeči Audi také „allroad“. Tomu odpovídá i provedení karoserie u základních výbav, které je ve spodní části nelakované, plastové, právě jako u allroadů. Testovaná výbava „Design“ to nemá, naopak je vše lakováno do barvy vozu (v tomto případě Oranžová Korál). Katalog je navíc plný takřka samých veselých barev. V nabídce je červená, oranžová, žlutá, modrá a nebo individuální zelená. Jedinou výjimkou je stříbrná klasika…

Vzhled v našem případě okořenil také exteriérový paket S-line za 41 200 Kč. Ten obsahuje jiný přední a zadní nárazník, boční prahové lišty, střešní spoiler a výraznější difuzor. Nechybí samozřejmě interiérové nástupní lišty s hliníkovou vložkou a nápisem S line nebo plakety S line na předních blatnících.

Interiér

Audi o Q2 tvrdí, že je nekonvenční. Stačí se podívat na to, jaké barvy exteriéru, ale i interiéru nabízí a je jasné, že si nevymýšlí. Po otevření dveří testovaného auta na nás kromě obvyklé šedi a černi čekají svěží oranžové díly. Ty interiér prozáří a navodí také trochu rošťáckou atmosféru. Oranžová jsou madla na dveřích, boky středového panelu nebo linka procházející celou šíří přístrojové desky. Barev je samozřejmě v nabídce také povícero.

Vzhled interiéru je pro Audi typicky moderní a jednoduchý a nejvíce se podobá Audi A3. Jen displej navigace a multimédií se nedá nijak schovat – ani manuálně – a trčí neustále do prostoru. Jenže to je palubní deska, ale pak se podíváte na dveře a je jasné, že tady se šetřilo. Žádné čalounění, ale pouhý plast. Škoda. Nešetřilo se naopak v kapličce přístrojů, protože si lze pořídit Audi Virtual Cockpit, tedy zcela digitální zobrazení budíků (testované auto ji nemělo) a nebo head-up displej. Ten tu ale bude pouze jako levnější průhledná skleněná destička, která vyjíždí z palubní desky. Q2 nebude promítat čísla na přední sklo jako „dospělejší“ modely.

V interiéru je poměrně dost místa. Pohodlný odvoz čtveřice cestujících vlastně není problém. Na zadních sedadlech se bez problémů usadí lidé tak do 185 cm (mně se 180 cm zbývalo před koleny i nad hlavou jen pár cm). Na předních sedadlech problém není prakticky žádný. Posez není úplně nízký, ale naopak ani nijak vysoký. Tak akorát, a perfektní pozici k řízení podporuje dostatečně stavitelný volant s příjemně tlustým věncem.

Přečtěte si také:  Audi Q5 Sportback se představuje. Jde o další z moderních SUV-kupé

A co zavazadlový prostor? Zvenku je auto poměrně malé, ale to se v kufru rozhodně neprojevuje. Jeho objem je v základním uspořádání velmi pěkných 405 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel se dá zvětšit až na 1 050 litrů. Navíc je tu dvojitá podlaha.

Pohonné ústrojí

V ceníku jsou aktuálně dvě benzínové a tři naftové motorizace. V případě zážehových jednotek jde o přeplňovaný litrový tříválec a nebo čtyřválec TSI s objemem 1.4 litru, který jsme měli pod kapotou i my. Tento motor již dobře známe z jiných koncernových aut, ale například i z Audi A3. Pohon všech kol však můžete pořídit pouze k naftovému motoru 2.0 TDI v obou výkonových verzích a také k motoru 2.0 TFSI 140 kW, který dorazí později.

Testovaný motor umí díky funkci CoD (Cylinder on Demand) odpojit dva válce a tím pádem šetřit palivo. Motor je schopen deaktivovat díky speciálnímu systému vaček druhý a třetí válec (pohon ventilů, vstřikování a zapalování) v případě, že k jízdě není potřeba tolik výkonu. Deaktivaci poloviny válců lze poznat podle nápisu na displeji palubního počítače (jen v zobrazení spotřeby paliva) a nebo podle zvuku. Odhlučnění by si Q2 zasloužila klidně ještě lepší. Odpojení válců však nedoprovází žádá jiná nepříjemnost ani jakékoliv cuknutí nebo něco podobného. Podle informací by mělo toto vypínání válců ušetřit přibližně půl litru paliva na 100 km.

Motor disponuje výkonem 110 kW/150 koní a točivým momentem 250 Nm. Díky hmotnosti necelé 1,4 tuny dokáže s autem hýbat docela svižně. O tom svědčí udávané hodnoty zrychlení (0-100 km/h: 8,5 s) i maximální rychlosti (212 km/h). Motor výrazněji zatáhne kolem 2 tis. ot./min a nepolevuje až k přibližně pětitisícové metě otáčkoměru.

Tento agregát je možné pořídit s manuální šestistupňovou převodovkou a nebo se sedmistupňovým dvouspojkovým S tronicem. To byl také případ testovaného kusu. Auto je s oběma převodovkami podle technických údajů stejně agilní i rychlé, ale s dvouspojkou je úspornější.

Praxe ukazuje, že spotřeba se při běžné jízdě pohybuje nejčastěji kolem sedmilitrové hranice. Ve městě se dostane přes ni, mimo město, ale i na dálnici (při tachometrových 140 km/h) zase pod ni. Čím více ale budete výkon motoru využívat, tím vyšší samozřejmě spotřeba bude a dvoujciferná čísla se na displeji palubního počítače umí zobrazit poměrně brzy.

Přečtěte si také:  ABT se podíval na zoubek plug-in hybridní Audi Q5. Výkonu má díky úpravě o mnoho víc

Jízda

Díky malým vnějším rozměrům je Audi Q2 i přes mírně vyšší stavbu karoserie velmi mrštné. Pohyby volantem rádo následuje a ochotně zatáčí. I díky tužšímu podvozku se s ním dá na kvalitní silnici užit spousta zábavy (stabilizace se skoro již tradičně vypnout nedá), při které nejednou překvapí (v tom dobrém slova smyslu). Na nekvalitních cestách, kterých Česká republika nemá úplně málo, se nicméně podvozku úplně nelíbí.

A z toho vyplývá moje doporučení, které se týká kol. V ceníku sice najdete až 19″ disky, ale pokud nechcete při jízdě drkotat zuby, rovnou na ně zapomeňte. 18″ disky na testovaném autě jsou podle mého názoru takovým maximem a klidně bych si dokázal představit jen 17″ disky. Auto s nimi sice nebude tak hezké, ale jízda bude pohodlnější.

Konektivita

Určitě jste si na boku všimli nápisu #jedunawifi. Samozřejmě, že auto jede na benzín, ale právě wifi souvisí s tím, že dnešní auta jsou čím dál chytřejší a vlastně jsou neustále napojena na internet. Audi Q2 umí vytvořit hotspot a sdílet ho s posádkou. Je to ale jen kapka v moři jejích schopností. Podrobněji se o tom, co vše může (nejen) nové Audi Q2 umět v oblasti konektivity, můžete dozvědět ZDE. Své auto můžete ale klidně na dálku sledovat – stav, servisní požadavky a podobně.

Závěr

Audi se u svého nejnovějšího modelu chlubí hashtagem #untaggable, auto je prý nezařaditelné. A vlastně má i pravdu, není to ani SUV, ani hatchback, ale ani typický crossover, ačkoliv k němu má nejblíže. Nabízí tedy nejen výjimečnou koncepci, ale hlavně moderní přístup. Q2 zcela jistě k Audi přivede spoustu nových zákazníků, troufám si říci těch mladších.

Ve světle těchto skutečností a s přihlédnutím k faktu, že ceník startuje na částce 584 900 Kč za základní verzi s tříválcem 1.0 TSI  (dostupnost v 1Q/2017) je ale škoda, že interiér neodpovídá běžným standardům Audi. Vždyť i maličká Audi A1 má dveře čalouněné látkou… Jen pro zajímavost, cena testovaného auta je 1,1 milionu Kč.

+
Vnější rozměry vs. vnitřní prostor Čalounění interiéru (např.: pouze plast na dveřích)
Konektivita a multimédia Tvrdší podvozek
Bohatá nabídka motorizací a kombinace pohonů a převodovek Možná celková cena po zaškrtávání příplatkové výbavy
Přečtěte si také:  Řídil jsem závodní BMW na mosteckém okruhu. Je to nejlepší zážitek letošního roku
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: Q2
Motor: 1.4 TFSI CoD
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 395 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 5 000 – 6 000 ot./min
Točivý moment: 250 Nm při 1 500 – 3 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.5 s
Maximální rychlost: 212 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (S tronic)
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.5 / 4.9 / 5.5
Emise CO2: 125 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4 191 mm
Šířka: 1 794 mm
Výška: 1 508 mm
Rozvor: 2 601 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 355 kg
Objem zavazadlového prostoru: 405 / 1 050 litrů
Ceník: ke stažení zde