test-2020-bmw-m500i-xdrive-8at- (2)

I když evropský automobilový průmysl škrtí přísné limity emisí, stále ještě se dají pořídit auta s pořádnými motory. Bohatou nabídku takových aut má BMW, které u většiny svých velkých modelů nabízí i benzinový osmiválec. Ten jsme vyzkoušeli v BMW M550i xDrive.

Teď je výkonnější

Současná generace BMW řady 5 už je s námi tři roky a verze M550i je tu od začátku. Jenže není M550i jako M550i, protože auto, které jsme testovali dříve, bylo slabší. Rozdíl přitom není jen kosmetický, ale výkon vzrostl o více, než kolik koní má základní motor škody fabia. Původních 460 koní a 650 Nm povyrostlo na 530 koní a 750 Nm. Díky tomu se o 0,2 sekundy zkrátilo i zrychlení z místa na stovku, to teď zabere jen 3,8 sekundy. Maximální rychlost zůstala elektronicky omezena na 250 km/h.

Nabízí se tedy srovnání s vrcholným BMW M5 Competition. To má 625 koní a točivý moment 750 Nm. Na stovku sice em-pětka zrychlí ještě o půl sekundy rychleji, ale v praxi takovou věc asi nikdy potřebovat nebudete. Rychlá, opravdu hodně rychlá, jsou obě auta.

test-2020-bmw-m500i-xdrive-8at- (8)

Rozdíl v pořizovací ceně je tři čtvrtě milionu korun v neprospěch M5 Competition, další rozdíl je potřeba připočíst na dílech, jako jsou brzdy, pneumatiky a podobně, které se nemění v rámci standardní servisní prohlídky. Ty jsou totiž u M5 zahrnuty v pořizovací ceně. U M550i xDrive si za tuto službu lze připlatit (nejde o nijak vysokou částku, v pořizovací ceně je to kapka v rybníce).

A proč mluvím o M5 Competition u testu M550i xDrive? Nad tím jsem se totiž zamýšlel celý týden, který jsem s autem jezdil. BMW M5 Competition je hrozivě rychlé auto, ale M550i mu na běžné silnici bude vlastně bez problémů stačit. Ten potenciál, který obě auta mají, rozhodně nejde v provozu využit. Malé „emko“ je navíc o poznání pohodlnější, lépe filtruje nerovnosti a celkově nabízí komfortnější projev. Na druhé straně je tužší, než BMW M850i xDrive Gran Coupé, s nímž jsem jezdil o týden dříve. Nepůsobí ani tak „těžce“ na brzdách, ale je podobně rychlé.

Přečtěte si také:  Elektromobil BMW Concept i4 představuje svůj zvuk. Pracoval na něm i Hans Zimmer

A když už jsme u srovnání M5, M550i a M850i, které mají pod kapotou benzinový osmiválec, pak je vhodné se pobavit o zvuku. Tam jednoznačně vyhrává (pokud se bavíme o teatrálnosti a hluku) M5, samozřejmě dle očekávání, ale druhé místo si odnáší M550i, teprve třetí je M850i, která potvrzuji roli rychlého a vlastně docela pohodlného GT.

Podobná je ale u osmičky i u pětky spotřeba paliva. V obou případech se na displeji palubního počítače zobrazují zpravidla dvouciferné hodnoty, ale povedlo se nám dostat i pod 10litrovou hranici. Byla to ale opravdu defenzivní jízda mimo město. Spíše je třeba počítat s hodnotami kolem 12 l/100 km. Nádrž by ale mohla mít klidně větší objem, protože 68 litrů není žádná sláva…

Jistý podvozek

Už jsem to nakousl, podvozek je tužší, ale to neznamená, že byste v autě drkotali zuby na každé nerovnosti. Z podvozku je spíše cítit jistá pevnost a tuhost, než to, že by byl tvrdý. Ani s 19″ koly s poměrně nízkými pneumatikami v zatáčkách na rozbitém asfaltu neodskakuje, jako to dělala minulá generace.

Podvozek je samozřejmě adaptivní a tlumiče mění svoji tuhost a charakteristiku tlumení podle zvoleného jízdního režimu. Kromě obvyklého komfortního, sportovního a „Eco“ režimu je tu i tlačítko „Adaptive“, které nastavení auta upravuje v reálném čase podle toho, jak s ním řidič jede. Pokud jede klidně, přizpůsobí nastavení komfortnímu režimu, pokud tempo zrychlí, přenastaví ho do sportovna. Nemusíte tak řešit přepínání v případě, kdy se před vámi najednou objeví pár pěkných zatáček, ale pak je zase dlouhá a nudná rovinka…

test-2020-bmw-m500i-xdrive-8at- (31)

Stejně jako BMW M5, je i u M550i standardně pohon všech kol. U M5 se dá ale pohon těch předních odpojit, to u modelu M550i nejde. Ani tak to ale není velký problém, protože stále jsou preferována kola zadní nápravy. Pokud máte dost odvahy, tak výjezdy ze zatáček v řízeném přetáčivém smyku nebudou vlastně žádným velkým problémem, motor na to výkon má a stabilizace se dá buď omezit anebo i zcela deaktivovat.

Závěr a cena

Při celém týdenním testování jsem se snažil vymyslet, proč bych měl chtít BMW M5 Competition – podobně jako před nějakou dobou, když jsme srovnávali BMW 440i a BMW M4 Coupé. Obě auta jsou totiž v reálném světě tak rychlá, že jejich potenciál ani nejde využít. M550i je ale mnohem pohodlnější, komfortnější na každodenní ježdění. A vlastně řidiče ani tolik neprovokuje k rychlé jízdě. A ušetříte tři čtvrtě milionu a pak při každé výměně pneumatik. A že ty u M5 budou mizet hodně, na to se můžete spolehnout…

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz G 350 d (2020)

BMW M550i xDrive je druhým nejdražším modelem v ceníku, který začíná verzí 520i na 1 318 200 Kč s DPH. Za testovaný osmiválec ale budete muset zaplatit minimálně o víc než milion korun víc (2 398 500 Kč). V testovaném autě byla navíc výbava za dalších 721 588 Kč. Jen BMW Individual lak Stratus Grey vyjde na 149 042 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: M550i xDrive
Motor: vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců: 4395 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: 4×4 (xDrive)
Výkon: 390 kW/530 koní při 5500 – 6000 ot./min
Točivý moment: 750 Nm při 1800 – 4600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 3.8 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 13.0 / 7.5 / 9.4
Emise CO2: 216 g/km
Objem nádrže: 68 litrů
Délka: 4962 mm
Šířka: 1868 mm
Výška: 1467 mm
Rozvor: 2975 mm
Pohotovostní hmotnost: 1945 kg
Objem zavazadlového prostoru: 530 litrů
Ceník: ke stažení ZDE