test-2022-bmw-m440i-xdrive-gran-coupe

Test BMW M440i xDrive Gran Coupé (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 20. 2. 2022


BMW řady 4 s praktičtější karoserií Gran Coupé je tady ve druhé generaci. Ani tentokrát se od řady 4 Coupé designově tolik neliší a my jsme ji vyzkoušeli rovnou ve vrcholné verzi M440i xDrive.

Dvoje dveře navíc

Kdybychom vedle sebe postavili BMW řady 4 Coupé a BMW řady 4 Gran Coupé, všimneme si z předního i zadního pohledu velké podobnosti. Design se příliš nemění, kombinuje velkou masku chladiče s nízkými předními i zadními světlomety. Z boku je to ale jinak. Tady je samozřejmě pár dveří navíc a zapuštěné kliky. Mimochodem i u Gran Coupé jsou dveře bezrámové.

To uvnitř žádné změny nejsou. Interiér je takový, na jaký jsme u moderních bavoráků zvyklí. Středový panel je přehledný, drobně natočený k řidiči a všude jsou jen digitální displeje. Jejich grafika i rozlišení jsou perfektní. Výhodou je, že takřka na všechno jsou tu stále tlačítka, takže člověk zvládne ovládání poslepu.

test-2022-bmw-m440i-xdrive-gran-coupe- (18)

Výhodou Gran Coupé je oproti Coupé to, že se na zadní sedadla dá jednodušeji nastoupit, ačkoliv dveře nejsou úplně dlouhé. A navíc se sem docela bez problémů vejdou i dva průměrně vzrostlí cestující na delší trasy. Stojí za tím i o 46 milimetrů delší rozvor náprav než u Coupé. Překvapivě nebude problém ani s místem nad hlavou, přestože střecha klesá.

Šestiválec s dostatečnou silou

BMW řady 4 Gran Coupé si můžete pořídit s dvoulitrovým naftovým čtyřválcem s pohonem zadních nebo všech kol, s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem s pohonem zadních kol ve dvou výkonových verzích anebo s třílitrovým benzinovým šestiválcem s pohonem všech kol (u Coupé může být i čistá zadokolka). Vrcholné provedení M4 je k dispozici pouze pro karoserie kupé a kabriolet.

A vzhledem k verzi M440i to vůbec nevadí, protože nedostatek výkonu byste ani tak pociťovat neměli. Jde o řadový šestiválec s přeplňováním jedním turbodmychadlem, který na všechna čtyři kola posílá 275 kW/374 koní a roztáčí je rovnými 500 Nm. Jde o mild-hybridní pohonnou jednotku, takže spalovacímu motoru pomáhá i 48V startér-generátor s 8 kW/11 koňmi. Dynamika je parádní, z 0 na 100 km/h zrychluje za 4,7 sekundy a jede až elektronicky omezených 250 km/h.

test-2022-bmw-m440i-xdrive-gran-coupe- (4)

Tato motorizace má ve standardní výbavě sportovní výfuk s aktivními klapkami a adaptivní M podvozek. Obojí se pozitivně projevuje při jízdě. Zatímco na komfortní jízdní režim jde o překvapivě pohodlné a tiché auto, tak ve sportovním režimu se docela změní. Výfuk má náhle jadrnější projev, podvozek ztuhne a i díky pohonu všech čtyř kol s preferencí zadní nápravy se dokáže auto proplétat zatáčkami s jistotou a rychlostí (často se vyděsíte až při pohledu na rychloměr). A to navzdory své pohotovostní hmotnosti, která činí 1,9 tuny.

Motor se dá ždímat až k červenému poli a bude to zábava. Jeho projev není lineární, jak jsme dneska zvyklí, ale se vzrůstajícími otáčkami jede lépe. Dost prozrazuje fakt, že maximum točivého momentu je k dispozici v opravdu širokém rozpětí otáček motoru – od 1900 až do 5000. Od 5500 do 6500 ot./min se pak ke slovu přihlásí všech 374 koní.

Široké spektrum otáček se hodí i pro klidnou jízdu v rámci běžného provozu. Jakkoliv je osmistupňová automatická převodovka ZF skvělá, rychlostní stupně mění rychle a intuitivně, aniž by měl řidič pocit, že by řadil lépe, často to není vůbec potřeba. U slabších motorů má kvůli nízkému točivému momentu převodovka spoustu práce a často podřazuje. Tady to ovšem není nutné, takže jízda je krásně plynulá.

test-2022-bmw-m440i-xdrive-gran-coupe- (21)

Vzhledem k tomu, že jde o mild-hybrid, dokáže při jízdě motor i vypnout a jen plachtit, přičemž palubní přístroje a posilovač řízení i brzd bez omezení fungují. Stává se tak ve chvílích, kdy sundáte nohu z plynu. Jakmile se však plynu anebo brzdy dotknete, motor opět naskakuje.

Motor se vypíná i ještě při jízdě při dojezdu k semaforům. Jeho vypínání i opětovné startování probíhá hladce – nejen protože je to šestiválec, ale i proto, že tu není klasický startér. Start/stop se vypnout nedá, jedinou možností je přepnutí auta do jízdního režimu Sport, kdy se motor nevypíná.

Velmi dobré hodnoty jsou u šestiválcových bavoráků – lhostejno zda benzinových či naftových – v případě spotřeby paliva. A nejinak je to i v tomhle případě. Jezdit za 8-9 l/100 km benzinu s bezmála čtyřmi stovkami koní a pohonem všech kol je skvělé. I tak by nicméně nádrž mohla být větší, její objem je jen 59 litrů.

test-2022-bmw-m440i-xdrive-gran-coupe- (14)

Závěr a cena

Nové BMW řady 4 Gran Coupé přijelo ve druhé generaci se stejným receptem jako v první generaci. I tentokrát vzali v bavoráku karoserii kupé a vytvořili na jejím základu pohledný liftback – ano, má pět dveří a kufr se otevírá i s oknem. Mimochodem do kufru naložíte 470 litrů, respektive až 1290 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel.

Testovaná vrcholná verze BMW M440i xDrive Gran Coupé, jak zní celý její název, je skvělým mixem komfortu a pohody při klidné jízdě, ale zároveň zábavy, jistoty i vzrušení při ostřejší jízdě, do které ho rozhodně nemusíte přemlouvat. Vše pak doprovodí povedeným zvukem z výfuku, přestože mu trochu pomáhá i falešný zvuk z reproduktorů.

Pohled do ceníku prozradí, že nejlevněji pořídíte BMW 420i Gran Coupé s dvoulitrem se 135 kW. Jeho cena startuje na 1 258 400 Kč s DPH. Testovaná motorizace je z přesně opačného konce ceníku a její cena startuje na 1 820 000 Kč s DPH. Cena konkrétního testovacího auta se s příplatkovou výbavou vyšplhala na 2 264 916 Kč s DPH.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,M440i xDrive Gran Coupé
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,všech kol (xDrive)
Výkon:,275 kW/374 koní při 5500-6500 ot./min
Točivý moment:,500 Nm při 1900–5000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,4.7 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.0 – 8.5
Emise CO2:,193 – 182 g/km
Objem nádrže:,59 litrů
Délka:,4783 mm
Šířka:,1852 mm
Výška:,1442 mm
Rozvor:,2856 mm
Pohotovostní hmotnost:,1900 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 470 / 1290 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru