BMW nabízí pro řadu 3 velkou spoustu pohonných ústrojí. Můžete mít zadokolku nebo čtyřkolku, mild-hybridní benzin, mild-hybridní naftu nebo plug-in hybrid. Nechybí ovšem ani plnotučné sportovní verze BMW M3. My jsme tentokrát v redakčním testu vyzkoušeli plug-in hybridní kombík BMW 330e xDrive Touring.
Výkon rozhodně nechybí
Ještě, než se podíváme na to, co testovanou trojku pohání, musíme v krátkosti zmínit, že BMW řady 3 prošlo v loňském roce modernizací. Ta byla poměrně decentní zvenku, ale vcelku radikální uvnitř. Zvenku jsou upravené ledvinky, přední světlomety dostaly novou grafiku, jiná jsou kola a pak už jen pár dalších drobností. Uvnitř se zcela proměnila palubní deska, kterou nyní tvoří dvojice displejů na pohled propojených do jednoho dlouhého, navíc prakticky kompletně zmizela všechna tlačítka. Více jsme se modernizaci věnovali nedávno v testu BMW M340d xDrive.
Z pohledu motorů se žádné změny neudály. Plug-in hybridní pohonné jednotky jsou v nabídce dvě, přičemž obě jsou kombinovány s benzinovým čtyřválcem. Slabší z verzí je označená jako 320e a nabídne systémový výkon 150 kW/204 koní, ta silnější, kterou jsme otestovali, nese označení 330e a celkový systémový výkon má 215 kW/292 koní. Na výběr je u kombíku pohon zadních nebo všech čtyř kol xDrive, standardem u všech motorizací je bez výjimky automatická převodovka.
Testované BMW 330e kombinuje dvoulitrový čtyřválec s přeplňováním jedním dvoukomorovým turbodmychadlem s výkonem 135 kW/184 koní a točivým momentem 300 Nm se synchronním trakčním elektromotorem s permanentními magnety s výkonem 80 kW/109 koní a točivým momentem 265 Nm. Elektromotor je integrovaný v osmistupňové automatické převodovce. Celkový výkon 215 kW/292 koní ovšem není dostupný vždy, ale jen díky funkci funkci XtraBoost (ta je v ostřejším sportovním režimu), která po dobu 10 sekund dodává 30 kW. Ani tak ale nejde o pomalé auto, třebaže má zrovna vybité baterie. Z místa na stovku zrychlí za 5,9 sekundy a maximální rychlost je 225 km/h. Čistě na elektřinu dokáže jet maximálně 140 km/h.
Protože jde o plug-in hybridní pohonnou jednotku, tedy dobíjitelnou z externího zdroje, musí si elektrickou energii někde ukládat. K tomu slouží lithium-iontový akumulátor s kapacitou 12 kWh (využitelná kapacita je 11,15 kWh). Při plně nabitém stavu slibuje BMW (podle homologace WLTP) dojezd mezi 47 až 58 kilometry podle výbavy. Reálně se nám ale podařilo jen něco přes 30 městských kilometrů. Nutno ovšem dodat, že v době našeho testování byla poměrně velká zima. I čistě na elektřinu (můžete si zvolit i speciální elektrický jízdní režim) je to ve městě docela svižné auto, které bez problémů dokáže držet krok s okolním provozem.
Dobíjení je možné pouze „pomalu“. BMW nabízí jen palubní nabíječku s výkonem 3,7 kW (16 A). Baterie se tedy z nulového stavu do 100 % nabijí wallboxu až za více než tři a půl hodiny. Někteří konkurenti ovšem nabízejí i rychlejší nabíjení se 7,4 kW (32 A). Pokud budete auto nabíjet z domácí 230V zásuvky, počítejte asi se 6 hodinami. Dobíjení probíhá samozřejmě i při jízdě rekuperací. Při běžné jízdě se ovšem baterie dobíjí jen málo, ale ve sportovním režimu XtraBoost nebo v režimu „nabíjení baterie“ dokáže nabít i jednotky kilometrů. To bude důležité za pár let, až vejde v platnost emisní norma Euro 7, která si posvítí i na plug-in hybridy.
Za volantem
Tohle auto má několik tváří podle toho, do jakého jízdního režimu si ho zrovna přepnete. Ve městě a v hybridním režimu jde o klidné a tiché auto, které se snaží co nejvíce využívat elektromotor a ten spalovací deaktivuje při každé možné příležitosti. Připojení i odpojení benzinového čtyřválec probíhá hladce a takřka neznatelně. Kabina je perfektně odhlučněná, takže je v autě navíc ticho. V takovém režimu je velmi příjemná i spotřeba paliva, jakkoliv na udávaných 1,5 – 2,1 l/100 km se dostat nelze. S nabitou baterií jezdí auto kolem čtyř litrů, s vybitou kolem 7 l/100 km.
A pak vyjedeme z města ven, kde je odezva – díky kombinaci elektromotoru, jehož točivý moment je k dispozici prakticky okamžitě, a silnému spalovacímu motoru – na přidání plynu okamžitá. Auto si totiž vždy, ačkoliv se tváří jako zcela vybité, nechává nějakou energii na tzv. boost pro akceleraci. Ve sportovním režimu zapojuje do práce oba motory současně a zároveň zrychlí reakce na pohyby plynovým pedálem. Pokud přepnete do ostřejšího sportovního režimu XtraBoost, auto dále znatelně ožije. V tomto nejsportovnějším režimu navíc dokáže dobít baterii, takže pak budete mít i nějaké další bezemisní kilometry. Mimo město se spotřeba paliva pohybuje na podobných hodnotách jako ve městě, řekne si o něco málo přes 7 l/100 km, samozřejmě pokud nebudete využívat plný potenciál pohonné soustavy.
Je to sice čtyřkolka, ale stále s preferencí zadní nápravy, u níž se navíc dá zcela (ano, stále opravdu zcela) deaktivovat stabilizační systém. A protože jsme auto testovali v zimě, kdy na horách i na silnicích ležel sníh, věřte nám, že se i s takto „ekologickým“ autem dá užít hodně zábavy. Dostatek výkonu i točivého momentu a předvídatelné reakce při pohyby plynového pedálu (speciálně v režimu XtraBoost) vám dovolí projíždět se řízeným smykem. Při takovém stylu jízdy ale zjistíte, že palivová nádrž s objemem 40 litrů je opravdu malá. Spotřeba totiž stoupá výrazně nad 10litrovou hranici.
Povedený je podvozek – ačkoliv není tak dobrý jako u výše zmiňovaného BMW M340d xDrive, které mělo navíc větší kola. Podvozek je tužší, ale přesto velmi dobře filtruje nerovnosti. Nezamaskuje je, ale snaží se, aby se k posádce dostala co nejméně. A daří se to, protože auto nijak nedrncá a ani na nekvalitní silnici neodskakuje. Díky tomu, jaké je v kabině ticho od motoru, se ale občas ozve nějaké drobné poťukávání od kol na větších nerovnostech. Podvozek i naladění auta velmi dobře maskují i vyšší pohotovostní hmotnost auta (ta je bezmála dvoutunová), ovšem výhodou je, že baterie jsou vzadu a tak se nijak negativně nepodílí na špatném vyvážení auta.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Závěr a cena
Designově je BMW sice v posledních letech poměrně odvázané, ale toho, že jeho auta dobře jezdí, se drží. Nejinak je tomu právě i v případě testovaného BMW 330e xDrive Touring, které je i při svižné jízdě příjemně neutrální a poznat, že váží dvě tuny, z něj vlastně skoro není. Je rychlé, přesto dokáže být – pokud budete nabíjet – i docela úsporné. Pokud budeme chtít najít něco, co by se na něm dalo podle nás zlepšit, pak je to interiér prakticky bez tlačítek se složitým infotainmentem (na ten si stěžujeme u každého nového BMW, které jej dostalo), malá palivová nádrž a občasné drobné ťukání od kol na nerovnostech.
A co cena? Pohled do ceníku prozradí, že vůbec nejlevnější BMW řady 3 Touring je verze 318i Touring, jejíž cena startuje na 1 110 200 Kč s DPH. Levnější plug-in hybrid 320e začíná na 1 306 500 Kč s DPH, za pohon všech kol připlatíte 66 300 Kč. Cena silnější verze 330e Touring byla stanovena na 1 453 400 Kč s DPH, s pohonem všech kol xDrive je to 1 519 700 Kč. Auto, které vidíte na fotkách, mělo navíc příplatkovou výbavu za 385 710 korun s daní.
Technické údaje:
Auto: | BMW 330e xDrive Touring (2023) |
Motor: | benzinový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1998 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 135 kW/184 koní při 5000-6500 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 350 Nm při 1350-4000 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 5,9 s |
Maximální rychlost: | 225 km/h (140 km/h na elektřinu) |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 1,5 – 2,1 l/100 km (benzin) |
Emise CO2: | 35 – 48 g/km |
Objem nádrže: | 40 litrů |
Délka: | 4713 mm |
Šířka: | 1827 mm |
Výška: | 1442 mm |
Rozvor: | 2851 mm |
Provozní hmotnost: | 1955 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 410 / 1420 litrů |
Tak pokud někdo potřebuje nutně těch 30, nebo 40 elektrických km, tak proč ne, časem to bude asi ve větších městech nutnost. Ale jinak mi to smysl nedává, navíc za tu cenu.