Nová generace BMW řady 1 přichází s opravdu zásadními změnami. To není u mezigenerační obměny příliš obvyklé. Většinou nástupce přináší zlepšení v měřitelných parametrech jako je prostornost či úspora paliva. I k tomu samozřejmě došlo, vedle toho však došlo i ke změně koncepce pohonu.
Tradiční mnichovská zadokolka s podélně uloženým motorem naroubovaná na kompaktní hatchback totiž byla velkým unikátem. Proporce minulých dvou generací tak byly specifické, měly dlouhou přední část s výrazným převisem a záď byla naopak velmi krátká. Důvod byl jednoduchý – podélně uložený motor vyžadoval poměrně dost místa, což autu propůjčilo ony jasně rozpoznatelné tvary.
Tomu je s třetí generací konec, motor je uložený napříč a roztáčí primárně kola přední nápravy tak, jak je v této třídě obvyklé. Odrazilo se to také v designu. Jednička sice nese designový jazyk mnichovské značky, takže nechybí ledvinky ani Hofmeisterova křivka, základními rysy má ale ke konkurenčním hatchbackům blíž než kdy jindy.
Větší než dřív
Konečně s nimi však také srovnává krok v prostornosti. Mezigenerační rozdíl je obrovský, zejména pak ve druhé řadě sedadel, která už neslouží k nouzovému svezení, ale konečně nabídnou slušné pohodlí i dospělému pasažérovi. To platí i pro místa vpředu, kde se můžete těšit na zcela prémiový zážitek. Vnitřek se vás nesnaží prvoplánově ohromit futuristickým designem třeba jako mercedes, ale kombinuje tradiční uspořádání s aktuálními technologiemi.
Multimediální systém osobně řadím mezi to nejlepší, co je v automobilovém průmyslu momentálně k dispozici. Automobilka se drží osvědčeného konceptu, který kombinuje dotykový displej o úhlopříčce 8,8 palce s ovládacím kolečkem iDrive, a v reálu to funguje znamenitě. Displeje mají krásně jemné rozlišení a rychlost je špičková. Vytknout se dá snad jedině trochu zdlouhavý přístup k některým funkcím, které byly u minulé generace víc po ruce. Najít v menu třeba aktivaci Apple Carplay mi vždycky zabere několik minut bádání.
Použitými materiály a slícováním vás interiér neustále ujišťuje, proč jste si nekoupili plebejský golf, ale připlatili si za prémiovou třídu. Jednička vyjma své velikosti nikterak nezaostává za většími modely z Mnichova. Základní model pochopitelně není tak vymazlený jako testovaný kousek, který dorazil s paketem M Sport. S ním dostanete i fantastická sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou a nastavitelnou podporou stehen, která fantasticky podepřou tělo i při ostřejší jízdě. A když už jsem vyzdvihl větší praktičnost, musím zákonitě zmínit i zavazadelník. Tady čekejte objem 380 litrů v základním uspořádání, najdete tady síťky, háčky nebo dvojitou podlahu, kam pár drobností také schováte.
Svižně a za málo
Vrcholem vznětových motorizací je verze 120d, která pod svým označením ukrývá dvoulitr naladěný na 140 kW/190 koní. Spojený je výhradně s pohonem všech kol a také osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin. Manuál už mimochodem pořídíte výhradně k nejslabším motorizacím.
Motor od první chvíle potěší příjemně hladkým a tichým chodem, a to i zastudena. Typický dieselový klapot se podařilo výborně odhlučnit, takže do kabiny prostupuje jen vzdálené a nikterak rušivé bručení. Sladění s osmistupňovou samočinnou převodovkou se také hodně povedlo. Dokonalosti skříní od ZF sice nedosahuje, drtivou většinu času hladí hladce, ale občas se nevyhne jemnému zaškobrtnutí. A to obzvlášť ve chvíli, kdy od motoru nežádáte plynulou jízdu, ale trochu něco víc.
V tomto ohledu má motor rozhodně co nabídnout, 190 koní poskytuje slušnou výkonovou rezervu a na dnešní dobu disponuje i překvapivě slušnými reakcemi na plyn. Na stovku se 120d dostane za rovných 7 sekund a umí uhánět až 230 kilometrů v hodině. V praxi si na nedostatek výkonu stěžovat pravděpodobně nebudete, a to jak na okreskách, tak ani na dálnici, kde se jednička pohybuje naprosto suverénně, s velmi dobrou izolací aerodynamického hluku.
Dokáže ale juniorské BMW nabídnout i něco víc? Přestože slabší motorizace nikdy nebývaly zdrojem čistokrevné zábavy, dokázaly nabídnout skvěle vyvážený podvozek a bezprostřední reakce pramenící z pohonu zadních kol předchozí generace. To se pochopitelně s přechodem na motor uložený napříč mění.
Jednička vůbec nejezdí špatně, z auta je cítit velká tuhost karoserie, náklony jsou minimální a podvozek má velkou míru mechanické přilnavosti. Jenže to třeba Mercedes třídy A taky. Ani jeden ale nedokáže v klasickém provedení přinášet čistou radost z řízení, na to musíte za sportovními modely.
Co jednička zvládá na výbornou, je polykání kilometrů, klidně i ve velmi svižném tempu. I se sportovním podvozkem dokáže nabídnout slušný komfort, jakmile se však osmnáctipalcová kola musí vyrovnat s nějakým větším výmolem, prostoupí do interiéru hodně nepříjemná rána. Velmi slušně je na tom 120d i z hlediska spotřeby, ve městě sicepočítejte s nějakými 7 až 8 litry, mimo město se však dostanete bez problémů k 5 litrům na sto.
Závěr a cena
Jedno je jisté. Jednička už není jako dřív. Pár lidí to bude určitě mrzet, v Mnichově si ale určitě moc dobře spočítali, že se nevyplatí draze vyrábět auto kvůli pár fajnšmekrům, zatímco většina zákazníků by mnohem více ocenila prostornější interiér. A tak se také stalo.
U ceny počítejte s tím, že základní cena 648 tisíc představuje startovní čáru k vysněné jedničce. Vyšňořený kousek v testu by vás stál 1,3 milionu, a to rozhodně neměl všechno, co si do jedničky můžete poručit. Třetí generace už sice není tak výjimečná jako dřív, jestli ale toužíte po malé stylovce s poctivým interiérem a velmi důstojným jízdním projevem, jste na správné adrese.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,120d
Motor:,vznětový čtyřválec
Objem válců:,1995 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem
Palivo:,nafta
Pohon:,všech kol
Výkon:,140 kW/190 koní při 2500 – 4000 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1750 – 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.0 s
Maximální rychlost:,230 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.1/4.1/4.7-4.5
Emise CO2:,124-117 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4319 mm
Šířka:,1799 mm
Výška:,1434 mm
Rozvor:,2670 mm
Provozní hmotnost:,1590 kg
Objem zavazadlového prostoru:,380-1200 l
Ceník:,ke stažení zde
[/table]