Autonomní systémy nouzového brzdění jsou dnes součástí už takřka všech nových aut. Ačkoliv je jejich primárním úkolem řidiči pomoci a zabránit srážce, jak ukazuje video z čínského testování Tesly, ne vždy tyto bezpečnostní asistenty pracují tak, jak by měly.

Testy automatického brzdění před překážkou, pevnou nebo živou, provádí jak řada autorizovaných institucí, tak také novináři po celém světě. Bohužel mají často špatné výsledky, když auto před překážkou nezastaví. Jen před pár dny jsem já osobně, ač rozhodně ne plánovaně, vyzkoušela systém v jednom z modelů Volkswagenu, a měla jsem velké štěstí, že zafungoval a zabránil tak městskému ťukanci. V tomto případě, stejně jako v případě testování přednárazového asistentu v rámci poznávání nových modelů Subaru, dopadly reakce bezpečnostních systémů na výbornou. Ale jak už jsme zmínili, problém je, že tomu tak není pokaždé.

Polovina všech, kteří zemřou na českých silnicích, jsou chodci či cyklisté

Jedním z aut, které je vybaveno celou armádou bezpečnostních asistentů, včetně těch, které mají zabránit nárazu nevyjímaje, je Tesla Model S a Model 3. Problém ale je, že ani v Tesle nefungují tak, jak by se očekávalo.

V Číně před pár dny proběhly testy, které měly funkčnost systému zabraňujícímu kolizi s chodcem potvrdit. Jenomže se to celé nepovedlo. Na twitteru se objevila hned dvě videa, zachycující kolizi auta s figurínou, která má imitovat chodce. Ani v jednom videu systém chodce vůbec nezaregistruje a srazí jej.

Co si z těch videí vzít? Ne to, že jsou auta chytrá jen papírově a ve skutečnosti jsou všechny ty systémy, kterou jsou v autech už dnes povinné, k ničemu. Spíše to, že se na ně nesmíme spoléhat. Za auta a jejich provoz jsme stále zodpovědní my, řidiči. Nezapomínejme na to.