V tomto roce se s námi rozloučí hned dva sportovní modely Audi. Letošní rok znamená STOPku pro Audi R8, ale také pro Audi TT. A my jsme se snažili s ním dostatečně rozloučit. Před nějakou dobou jsme otestovali TT Coupé, teď tu máme TT Roadster a navíc ve sportovnější verzi TTS s 320koňovým motorem a pohonem všech kol.
25letá kapitola se uzavírá
Když bylo Audi TT v roce 1998 představeno, vyvolalo to vášnivé reakce. Bylo to auto, které vypadalo „úplně jinak“. Kompaktní kulatý sporťák s odvážným designem si rychle získal přízeň zákazníků. Pod kapotou mohly být přeplňované čtyřválce a atmosférický šestiválec a poháněna byla přední nebo všechna kola. Podobný recept zůstal i ve druhé generaci, kdy se design trochu umírnil, ale navíc mohl být pod kapotou i naftový motor. Ta současná, třetí generace sice už nenabízí šestiválec, ale místo toho může mít legendární přeplňovaný 2,5litrový pětiválec. Naftový motor už si do něj také nekoupíte.
Třetí generace Audi TT byla představena v roce 2013, je to tedy už 10 let. Na trh přišla v roce 2014 a s drobnými změnami a facelifty se prodává dodnes. Pokud byste jej ale chtěli, už si jej do výroby neobjednáte. Ceník na webu sice ještě je, ale vybírat už lze pouze ze skladových vozů. A i těch je už v České republice pramálo. V době vydání testu jich bylo šest, přičemž jedno bylo TT 45 TFSI, jedno TTS a čtyři TT RS. Všechna z nich jsou ovšem kupé, Roadster není skladem žádný.
Pořád vypadá dobře!
Pro připomenutí… 10 let! To už je v automobilovém pořádně dlouhá doba, protože za desetiletí je posun obrovský. Když se ale na Audi TT podíváme, rozhodně nevypadá zastarale. A to ani zvenku, ale ani uvnitř. Ostré, přesto jednoduché rysy karoserie totiž nestárnou tak rychle jako všudypřítomné křivky a linky. Poslední modernizace navíc proběhla v roce 2018, kdy auto dostalo designové prvky současného jazyka. Tétéčko navíc na silnicích nepotkáváme tak často, takže jsme si jej nemohli tak jednoduše okoukat.
Výkonnější verze TTS navíc přidává ještě několik dalších (nejen) designových vylepšení, mezi kterými hraje hlavní roli čtveřice koncovek výfuku. K tomu dostal testovaný kus příplatkový Paket Competition plus. Ten obsahuje černé křídlo na kufru, červené brzdové třmeny a LED světlomety.
Ani uvnitř tohle auto nezestárlo, hlavně díky tomu, že je jeho kabina velmi jednoduchá. Minimalistická palubní deska s minimem ovladačů a žádným displejem infotainmentu. Ne, není to žádná chudá výbava, displej tu může být vždy pouze jeden jediný a to ten před řidičem. Ten slouží zároveň jako klasické „budíky“, ale právě i jako displej infotainmentu. Než si na to zvyknete, budete možná tápat s ovládáním, ale věřte, že se na to dá zvyknout docela rychle.
Pro ovládání displeje slouží nejen klasický otočný ovladač na středovém tunelu s tlačítky kolem, ale i ovládací prvky na volantu. Displej zobrazuje úplně vše, co by zobrazoval i pokud by byl v palubní desce zvlášť. Nechybí tak navigace, rádio nebo nastavení auta a jeho funkcí a podobně. Dotekový displej by to sice řešil jednodušeji a možná i rychleji, ale interiér by nebyl tak „čistý“. Při jízdě si navíc můžete vychutnat i zvuk z příplatkového audiosystému Bang & Olufsen, který hraje skvěle.
Střecha je dole i nahoře během pár okamžiků
Protože jde o roadster (takže pouze dvoumístné auto), dá se jezdit se staženou střechou a nebem nad hlavou, případně i s větrem ve vlasech, pokud nějaké máte. Střecha se tu skládá za sedadla a na rozdíl od Audi A5 Cabriolet tak neomezuje prostor v kufru. Střecha se ovládá tlačítkem na středovém panelu. Lze ji natahovat i skládat i při jízdě do 50 km/h. Pokud jedete rychleji a chcete se střechou manipulovat, na displeji se vám zobrazí chybová hláška s výzvou, abyste zpomalili. Potěší, že jak je střecha poměrně malá, tak její stažení zabere jen něco kolem 10 sekund.
Audi si vyhrálo i s nastavením teplotního komfortu na palubě. Výdechy klimatizace jsou na pohled opravdu zajímavě tvarované „turbíny“. Směrování vzduchu se provádí jejich otáčení kolem dokola, přičemž na jejich oblouku je vystouplá linka, která ukazuje aktuální směr foukání. Fungování klimatizace se navíc liší podle toho, zda je střecha dole nebo nahoře. Řidič se o nic nestará, auto si všechno řídí samo.
Jízda se staženou střechou je zážitek, který buď milujete nebo nesnášíte. Ve městě – pokud zrovna naplno nepálí sluníčko a vy neposkakujete v kolonách – je jízda v Audi TT parádní. Dvoulitrový čtyřválcový motor je slyšet i z výfuků, přičemž jde o docela decentní zvuk. Více je ale slyšet odfukující turbodmychadlo. Do kabiny v tu chvíli fouká jen tak, aby vás to dokázalo osvěžit. Pokud je naopak venku zima, lze aktivovat větrák v opěradlech sedadel, který vám bude na krk foukat teplý vzduch. A samozřejmě jsou tu i vyhřívaná sedadla. Obojí se ovládá ve středu krajních výdechů klimatizace, přičemž stiskem tlačítka se aktivuje vyhřívání sedadel, jeho otočením pak teplý vzduch na krk. A pokud vyjedete z města? V tu chvíli zjistíte, že do auta začne výrazněji foukat už přibližně od stovky. Nepomáhají ani vytažená boční okna, ale ani elektrická clona mezi hlavovými opěrkami sedadel. Na dálnici tak tohle auto – na rozdíl od výše zmiňovaného A5 Cabriolet – tak úplně není.
Umí být rychlé
Protože jde o verzi TTS, má testovaný roadster pod přední kapotou výkonný dvoulitr. Technické údaje prozrazují výkon 235 kW/320 koní a maximum točivého momentu 400 Nm. Motor je spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic a s pohonem všech čtyř kol quattro. I díky tomu tak dokáže auto zrychlit z místa na stovku jen za 4,8 sekundy a maximálka je elektronicky omezena na dvě stě padesát.
Rychlost ani pružnost tomuhle autu rozhodně nechybí. Za jízdy působí překvapivě lehce a obratně, přestože jeho hmotnost pohotovostní je bezmála 1,6 tuny. Tohle auto ale není čistokrevný sporťák, přestože rychlé být opravdu umí. Pomáhá tomu zejména nízké těžiště i kola téměř v rozích karoserie. Obuté dvacítky se navíc do asfaltu dokážou překvapivě ostře zakousnout a zatáčkou projedete až překvapivě rychle. Opravdu ostré tempo si ale zase tak neužijete. Nakonec zjistíte, že lépe se auto bude cítit ve svižném tempu, kdy si najdete svůj rytmus a nebudete maličký roadster tlačit na hranu. Rychlost vám ale ani tak při jízdě chybět nebude, bude jen taková nenucená, samozřejmá. Ve sportovním režimu je navíc převod řízení příjemně rychlý, řízení přesné a rychlé jsou i reakce na pohyby plynovým pedálem. K tomu se také přitvrdí tlumiče adaptivního podvozku. Věřte mi, že pak si budete projíždění ideální stopy zatáčky opravdu užívat. Při přeřazení ve sportovním režimu si také výfuky dokážou i velmi decentně odfrknout.
Spotřeba paliva je při opravdu klidném tempu mimo město do 8 l/100 km, ale pokud si sem tam projedete svižněji nějaké zatáčky, přidáte dálnici i ucpané město, velmi jednoduše se dostanete přes deset. Objem nádrže je ale velmi slušných 55 litrů.
Závěr
Audi TT stále platí hlavně za stylové auto, jehož praktičnost – tím spíše u testovaného roadsteru – není to, čím vynikne. Vždyť je jen dvoumístné, má jen jeden malý kufr s objemem 280 litrů (sedadla tady samozřejmě sklopit nejdou) a k tomu jen přihrádku mezi sedadly a před spolujezdcem. Ale ruku na srdce, potřebujete na výlet něco víc? Tím spíš, když máte pod pravou nohou přes tři sta koní a čtyři stovky newtonmetrů?
Pokud teď přemýšlíte nad tím, že by se vám takové auto v garáži líbilo, vzpomeňte si na začátek tohoto textu. Audi TT už si objednat nemůžete, vybírat můžete jen ze skladových aut, mezi kterými ovšem není bohužel ani jeden roadster. Je tady konec jedné (další) kapitoly, Audi TT je mrtvé, ať žije Audi TT.
Technické údaje:
Auto: | Audi TT S Roadster (2023) |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1984 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 235 kW/320 koní při 5600 ot./min |
Točivý moment: | 400 Nm při 2000 – 5600 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 4,8 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková (S tronic) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 8,6 l/100 km |
Emise CO2: | 195 g/km |
Objem nádrže: | 55 litrů |
Délka: | 4199 mm |
Šířka: | 1832 mm |
Výška: | 1341 mm |
Rozvor: | 2505 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1585 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 280 litrů |