Když chcete opravdu rychlé SUV, máte dnes poměrně dost možností. Spoustu jich má v nabídce i Audi – od těch nejmenších až po ty největší. A právě na to největší jsme se podívali v testu. Otestovali jsme faceliftované Audi SQ8.
Úsporné, rychlé nebo nejrychlejší?
Audi Q8 si můžete pořídit v mnoha verzích, které kombinují benzinové a naftové motorizace. Základem nabídky jsou naftové šestiválce, se kterými je Q8 až překvapivě úsporná a pohodlná, což nám před časem dokázala v testu, anebo benzinové šestiválce. V obou případech s vidlicovými třílitrovými motory a s přeplňováním turbodmychadlem.
A pak jsou tu právě rychlé verze. V Audi vám dají vybrat, zda chcete „jen“ rychlé SUV anebo zda chcete „nejrychlejší“ SUV. V obou případech je pod kapotou dvěma turbodmychadly přeplňovaný benzinový osmiválec s objemem rovných čtyř litrů, ale s jiným naladěním. Pro „rychlé“ Audi SQ8 má přes pět stovek koní, pro „nejrychlejší“ Audi RS Q8 dokonce víc než šest stovek koní.
Nás teď zajímá právě Audi SQ8, které stojí právě jen jeden stupínek pod vrcholem, přesto je to svou dynamikou auto, které nabízí víc, než kolik potřebujete. Prakticky vždy a všude. Řidič má pod pravou nohou 373 kW/507 koní a 770 Nm, což stačí na zrychlení z místa na stovku za pouhých 4,1 sekundy. V rozletu jej pak zastaví elektronický omezovač rychlosti, který leží na obligátních 250 km/h.
Po faceliftu
Tohle auto navíc dostalo v loňském roce drobný facelift. Toho si mnozí nemusí na první pohled vůbec všimnout, ale pokud budou obě auta vedle sebe, rozdíly patrné jsou. Nová je třeba maska chladiče Singleframe, která má novou výplň ale i nové logo. Původní mřížku vystřídaly mnohoúhelníky. Výplň i rámeček masky může být čistě černý, případně jej může ozvláštnit kartáčovaný hliník. Modernizovaný je i přední nárazník, který dostal upravené boční otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám. Upravený nárazník je také vzadu, přičemž u Audi SQ8 z něj vykukuje čtveřice kulatých koncovek výfuku.
Zásadní novinky se odehrály na světlometech – a to jak na předních (ty navíc konečně dostaly možnost připlatit si za laserové světlomety), tak i na zadních. Audi teď umožňuje měnit například světelný podpis. Nabízí se čtyři šablony a přepínat je lze přímo v Menu v infotainmentu. Mění se jak grafika předních světlometů, tak i zadních světlometů. Na to, jaké šablony jsou u zadních světlometů k dispozici, se můžete podívat v tomto videu:
Zadní světlomety navíc dostaly techniku OLED, což jim umožňuje reagovat třeba i na okolní prostředí. Pokud se například k autu zezadu přiblíží jiné auto na bližší vzdálenost než jsou dva metry, aktivují se další segmenty světlometů (než ty, které jsou nastavené v šabloně), takže budou svítit ještě více, aby světlo řidič nepřehlédl. Není to úplná novinka, poprvé s touto funkcí už před pár lety přišlo Audi Q5.
Několik drobných změn je i v kabině. Standardní rozložení s dvojicí dotekových displejů nad sebou na středovém panelu zůstalo, ale jsou tu například nové možnosti dekorativního obložení. To může být stříbrné, v designu jasanového dřeva anebo může vypadat jako matný karbon. V paketu S-line a pro Audi SQ8 přibyl ještě kartáčovaný hliník. Zapomenout nesmíme ani na nový infotainment – ten má jiné zobrazení a nově umí už používat některé aplikace třetích stran (například Spotify nebo Amazon Music), takže je už nemusíte pouštět výhradně přes Android Auto nebo Apple CarPlay.
Více jsme se novinkám v rámci modernizace Audi Q8 a Audi SQ8 věnovali v tomto článku z našeho prvního seznámení: První jízda: S modernizovanými Audi Q8 a SQ8 poprvé v ČR a hned na sněhu.
Za volantem
Už jen samotné nastartování osmiválcového motoru prozradí, že tohle auto rozhodně není obyčejné. Studený motor po nastartování zaburácí a usadí se na parádně znějícím zvýšeném volnoběhu, aby nakonec otáčky po několika sekundách klesly a motor se ztišil. Jakékoliv prošlápnutí plynového pedálu se ovšem proměňuje do parádního osmiválcového zabrumlání. Není to otravné, není to vulgární, je to stylové.
Zvuk v interiéru je poměrně dobře odhlučněn, takže ani při jízdě posádku neotravuje. Jakmile stáhnete boční okna (tvořená jsou dvojitými skly, což výrazně vylepšuje zvukový komfort v kabině), budete překvapení tím, že zvenku je tohle auto slyšet až překvapivě dost. Potěší (a od takového auta to nakonec čekáte), že odhlučnění interiéru auta je perfektní i od podvozku a aerodynamiky.
Kvůli tomu si ale musíte častěji hlídat rychloměr. Stačí mu totiž chvíli nevěnovat pozornost třeba na dálnici a přestože jedete klidně a nikam nepospícháte, můžete si všimnout, že z původní sto třicítky je najednou sto šedesátka. A za to můžete dostat pokutu, protože na českých dálnicích zatím není rozšířena ani již schválená sto padesátka. To by se ovšem mělo už letos změnit…
Testovaný kousek obouval největší kola, která na SQ8 můžete mít, konkrétně tři a dvacítky. A to už jsou opravdu velká kola. Už při jízdě lze poznat, že jsou opravdu velká a těžká a pneumatika je nízká. Jízda na nekvalitní silnici tak není úplně komfortní, protože kvůli tomu víte o prakticky každém nekvalitním povrchu. A nezachrání to ani standardně dodávaný adaptivní vzduchový podvozek, který jinak na hladké silnici funguje parádně. Na kvalitní silnici se totiž SQ8 chová jako standardní Q8, pohodlně se pohupuje, přesto dokáže v zatáčkách překvapivé věci.
Audi SQ8 totiž může mít i aktivní stabilizátory, díky kterým se v zatáčkách takřka nenaklání. To testované auto mělo, k tomu je tady navíc sportovní zadní diferenciál a natáčení kol zadní nápravy (všechny tři věci jsou k dispozici v rámci příplatkového paketu za 144 800 Kč). To vše nakonec způsobuje to, že pocitově je v oblouku tohle auto mnohem menší a lehčí, než tomu je ve skutečnosti. A také se skoro nenaklání. Rychlosti, kterými tak lze oblouky projíždět, překvapí nejednoho řidiče staršího hot-hatche. Problémy SQ8 nedělají nejen samotné zatáčky, ale ani zatáčkovitá pasáž, kde musí vcelku rychle přenášet hmotnost z jedné strany na druhou a zase zpět. Jakkoliv se tvrdí, že fyziku nelze očůrat, dnešním automobilovým inženýrům se to do jisté míry daří…
Trochu zklamaní jsme ovšem byli z reakcí na pohyby plynového pedálu. Jakkoliv jsou výrazně rychlejší než u naftového šestiválce, stále tu existuje drobné zpoždění. A to i přesto, že všechny Audi Q8 (SQ8 nevyjímaje) jsou už dnes mild-hybridy se 48V startér/generátorem, který by měl rychlosti reakcí na sešlápnutí plynového pedálu naopak pomáhat. Je to drobnost, na kterou si ale poměrně rychle zvyknete.
A co spotřeba? Je to velké a těžké auto, jehož pohotovostní hmotnost je takřka dvě a čtvrt tuny, navíc s velkým a výkonným motorem. Ne, nejezdí za deset. Jezdí spíš za čtrnáct. Potěší však, že je tu na dnešní dobu poměrně velká 85litrová palivová nádrž.
Závěr a cena
Další modernizace Audi Q8 a Audi SQ8 byla decentní, zaměřila se zejména na osvětlovací techniku a na další detaily. Nic zásadního totiž na tomhle autě, které je na trhu už od roku 2018, vlastně není potřeba. Pořád dobře vypadá a i parádně jezdí, ačkoliv 23″ kola testovaného kusu trochu kazí komfort jízdy. Dynamicky je tohle auto působivé, což platí nejen pro zrychlování v přímce (a je jedno, jestli z místa, z 50 km/h nebo ze 150 km/h…), ale i pro jízdu v zatáčkách.
Jenže za tak povedený balíček bude také potřeba řádně zaplatit. Základní cena Audi SQ8 startuje jen pár desítek tisíc korun pod třemi miliony s daní. Testované auto se všemi příplatky ale nakonec o pár desítek tisíc korun přelezlo čtyřmilionovou hranici. Příplatků je tady spousta a vyšly na víc než milion korun.
Technické údaje:
Auto: | Audi SQ8 |
Motor: | vidlicový osmiválec (V8) |
Objem válců: | 3996 ccm |
Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 373 kW/507 koní při 5500 ot./min |
Točivý moment: | 770 Nm při 2000 – 4000 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 4.1 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 12.0 – 12.8 l/100 km |
Emise CO2: | 272 – 291 g/km |
Objem nádrže: | 85 litrů |
Délka: | 5004 mm |
Šířka: | 1995 mm (bez zpětných zrcátek) |
Výška: | 1706 mm |
Rozvor: | 2998 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2345 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 605 litrů |