Test Audi S6 Avant quattro (2024)

Test Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 22. 2. 2024


Audi modernizovalo modely A6 a A7 a dotklo se to i verzí S6 a S7. Decentně přepracovaný je vzhled, upravená je výbava, ale nejde o nic zásadního. My jsme v testu vyzkoušeli právě sportovněji laděný kombík Audi S6 Avant.

Novinky jsou kosmetické

Pro modelový rok 2024 připravilo Audi novinky pro modely A6, S6 (v obou případech pro limuzínu i pro Avant) a A7 Sportback i S7 Sportback. Změny nejsou velké, ale pokud budete mít obě auta vedle sebe, bezpečně si jich všimnete. Vždyť například u A6 i S6 jsou i přední základní světlomety kompletně osazeny LEDkami a mají světla pro denní svícení s charakteristickými konturami.

Nová je také například maska chladiče, která je v základních výbavách matně černá s chromovým rámečkem a ve vyšších výbavách je v odstínu tmavého chromu. Pro S6 a S7 dostala maska chladiče ozdobné lišty v hliníkovém provedení a má zvýrazněné krajní otvory pro přívod vzduchu. Ty jsou u Audi S6 matně černé, u Audi S7 v odstínu tmavého chromu s matnou povrchovou úpravou.

Test Audi S6 Avant quattro (2024)

Zboku si můžeme všimnout nových designů kol a u A6/S6 pak nového difuzoru v zadním nárazníku. Možná si vzpomínáte, že před tímto faceliftem byly S6 i S7 vybaveny čtveřicí koncovek výfuku. Ty ovšem byly falešné a výfuk fakticky zplodiny vypouštěl pod auto. To se v rámci modernizace změnilo a falešné výfuky už tu nejsou. Místo nich je tu právě výrazný difuzor. Že jde o verzi S6 tak vlastně poznáte jen díky nápisu na víku kufru. Pokud tu není, moc indicií k tomu, aby to šlo poznat, běžný uživatel nemá.

Za volantem

Uvnitř je všechno na první pohled tak, jak jsme zvyklí. To ovšem přestane platit ihned, jak stisknete startovací tlačítko. Audi totiž do modernizovaných modelů instalovalo nový infotainment, který má trochu jiné zobrazení. Chce to chviličku na orientaci, ale nebude trvat dlouho a budete tu opět „jako doma“.

Rozvržení s dvojicí displejů tu zůstalo. Ten vrchní stále slouží pro infotainment a ten spodní je primárně určen pro ovládání klimatizace a topení, doplňkově pak jako plocha pro psaní cílů do navigace. Kromě toho tu jsou stále rychlé volby, které se schovávají pod tlačítkem v horní liště. Sem si teď můžete uložit nejen tlačítko na ovládání funkce Start/Stop, ale také třeba pro deaktivaci upozorňování na překročení maximální povolené rychlosti.

Test Audi S6 Avant quattro (2024)

Vše ostatní zůstalo na svém místě a tak, jak si pamatujeme. Je tu přehledná palubní deska, digitální přístrojový štít s možností změny zobrazení jednoduše na volantu, ale také dostatek místa a pohodlná sedadla. To navíc platí jak pro přední, tak i pro zadní řadu sedadel. A navíc je tu také objemný kufr, jehož základní objem je 565 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel je to dokonce až 1680 litrů.

Technika beze změny

Pod kabátem je to ale Audi S6 tak, jak ji známe, a jak se nám líbila. O pohon se stará naftový motor, který měl premiéru v současné generaci, protože vždycky předtím měly S6 benzinové motory. Vadí to? Vůbec ne, možná právě naopak, protože základní naladění auta rozhodně není sportovní, nýbrž „cestovní“. Naftový motor navíc autu uděluje opravdu dobrou dynamiku i parádní spotřebu paliva.

Pod přední kapotou je třílitrový vidlicový šestiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Je to ta nejsilnější verze, která nabízí výkon 253 kW/344 koní a maximální točivý moment 700 Nm. Díky tomu tak Audi S6 Avant dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h během 5,1 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Stejný motor můžete mít samozřejmě v Audi S7 Sportback, ale také ještě v A6 Allroad ve verzi 55 TDI quattro.

Test Audi S6 Avant quattro (2024)

Ono „cestovní“ naladění Audi S6 platí právě i na motor, protože není ostrý jako břitva, spíše působí jako lokomotiva. Díky dvěma turbům a vysokému krouťáku se nadechuje rychle, přestože v reakci na plynový pedál drobné zpoždění existuje, a táhne od nízkých otáček až k omezovači. Jeho projev negraduje, zůstává lineární, ale síly má na rozdávání. Pak osmistupňová automatická převodovka Tiptronic (klasický automat, není to dvouspojka) přeřadí a může to pokračovat nanovo. Navíc je vlastně úplně jedno, jestli je to ve městě nebo na dálnici. Naladění motoru se ještě liší v rámci jízdních režimů, takže ve sportovním ze sebe samozřejmě dokáže dostat víc než v tom komfortním nebo automatickém, ale i v těch „klidnější“ nebudete mít pocit, že byste potřebovali víc.

Problémy nebudou ani s trakcí, protože Audi S6 i Audi S6 Avant mají standardně automatickou převodovku a stálý pohon všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem a sportovním diferenciálem na zadní nápravě. A to pomáhá zejména při svižnější jízdě v zatáčkách, kdy budete pracovat s plynovým pedálem.

Mimochodem, tohle auto je mild-hybrid, tedy není to čistá nafta, ale při jízdě to ani nemusíte poznat. Audi pohonné ústrojí naladilo perfektně. Naftový motor tedy doplňuje řemenem poháněný generátor s funkcí startéru, který je poháněn ze 48V baterie, která se dobíjí rekuperací při brzdění (řidič to zaprvé nemá jak ovlivnit a zadruhé to prakticky nepozná). Výsledkem je fakt, že funkce Start/Stop funguje až do 22 km/h, navíc pokud při rychlosti 55 až 160 km/h sundáte nohu z plynového pedálu, motor se může vypnout a přejít do tzv. setrvačného režimu, což znamená, že ručička na otáčkoměru spadne na nulu, ale auto pojede dál jako by se nic nestalo.

Test Audi S6 Avant quattro (2024)

A to se má projevit hlavně na nižší spotřebě paliva. Takto velký a výkonný kombík dokáže mimo město na okreskách při klidném tempu jezdit do sedmi litrů, ve městě je to kolem 8,5 l/100 km. Díky osmistupňové převodovce a velkému krouťáku totiž není potřeba často podřazovat. To nakonec oceníte i na dálnici, kde se do těch 8 litrů dostanete i v situacích, kdy pojedete zlehka nad povoleným českým limitem. Nádrž je navíc stále poměrně velká, její objem je 73 litrů.

Rychle nebo pomalu?

Tohle si budete říkat asi poměrně často. A je jedno, jestli před vámi bude německá dálnice nebo klikatá okreska. Jakkoliv je tohle bezmála pětimetrový kombík (na délku měří 4954 mm) s dvoutunovou pohotovostní hmotností, jeho ovladatelnost a jistota na silnici je působivá. Klikaté okresky pro něj nejsou problém, pomáhá si k tomu nejen o 20 mm nižším podvozkem než mají běžné Audi A6, ale také natáčením kol zadní nápravy. Mimochodem, za necelých dvacet šest tisíc můžete mít i adaptivní vzduchový podvozek, což je příplatek, který byste př objednávce auta rozhodně zaškrtnout měli.

S ním je totiž auto v komfortním režimu až nečekaně pohodlné. Ve sportovním režimu pak příjemně ztuhne a náklony karoserie jsou v obloucích minimální. Zatáčky dokáže tohle auto projíždět naprosto jistě i v opravdu vysokých rychlostech. Pomoc zadní natáčení nápravy (za necelých 60 tisíc korun příplatku) přitom cítíte, ale rozhodně neobtěžuje. Oceníte ji pak i ve městě, protože tohle auto se dokáže otočit „na pětníku“. Audi tvrdí, že poloměr otáčení sníží o jeden metr.

Test Audi S6 Avant quattro (2024)

Jo, a pokud byste s tímhle autem chtěli jezdit opravdu rychle, pak můžete vzít dalších čtvrt milionu korun a připlatit si za karbon-keramické brzdy. Reálně ale na tohle auto potřeba nejsou, protože i při svižné jízdě fungují ty standardní ocelové skvěle a neměli jsme pocit, že by byly nedostatečné.

Závěr a cena

Audi S6 Avant je skvělé auto, které dokáže uspokojit řidiče nejen při dlouhém cestování, což mu jde opravdu skvěle, ale i v situacích, kdy se chce svézt svižněji. Platí, že je jedno, zda to bude na německé dálnici nebo na klikaté okresce, protože oboje S6 zvládá bravurně. Přidejme k tomu skvělé sedačky, dostatek prostoru pro posádku i zavazadla, dobré odhlučnění kabiny a parádní spotřebu paliva a máme z toho opravdu povedené auto.

Jak ale už tušíte, za kvalitu také budete muset něco zaplatit. A je to tak. Základní cena Audi S6 Avant je 2 233 900 Kč s DPH, respektive 1 846 198,35 Kč bez DPH. Příplatková výbava – ano, pár prvků je „nezbytných“ – může ovšem cenu hravě a jednoduše zvýšit o další stovky tisíc korun. Ale když tohle auto tak příjemně jezdí…

Technické údaje:

Auto:

Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro

Motor:

vidlicový šestiválec

Objem válců:

2967 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

253 kW/344 koní při 3850 – 4000 ot/min

Točivý moment:

700 Nm při 1750 – 3250 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

5.1 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

osmistupňová automatická

Spotřeba paliva:

6,5 l/100 km

Emise CO2:

171 g/km

Objem nádrže:

73 litrů

Délka:

4954 mm

Šířka:

2110 mm
(s vnějšími zpětnými zrcátky)

Výška:

1445 mm

Rozvor:

2928 mm

Pohotovostní hmotnost:

2095 kg

Objem zavazadlového prostoru:

550 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

1 názor na “Test Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro (2024)”

  1. Zní to dobře, realita je trochu horší. Motor má poměrně velkou spotřebu oleje. Bohužel, ale současně trpí na ředění oleje naftou… pozorný uživatel na to přijde tak, že mu olej záhadně přibývá.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru