Je to na pohled docela obyčejné auto, které má sice trochu větší nasávací otvory, o něco širší blatníky, větší kola a vzadu dvojici velkých koncovek výfuku, ale hlavně má výkon i krouťák vyšší než Ferrari. To je Audi RS 7 Sportback performance, které jsme otestovali.
Nápadně nenápadné
Už samotné Audi A7 vypadá parádně, ale pokud jej ještě okořeníte, může vypadat ještě lépe. RS 7 má odlišné nárazníky s velkými nasávacími otvory vpředu a masivním difuzorem vzadu, má širší blatníky a výrazně větší kola, ale také také masivní oválné koncovky výfuku v zadním nárazníku, z nichž se ozývá hodně zajímavý zvuk.
Testované Audi RS 7 Sportback je navíc v té nejlepší možné specifikaci performance, což znamená také možnost připlatit si za speciálně tvarovaná 22″ kola. U Audi jim říkají „22“ kola lehké konstrukce“. Jsou vyrobena kombinací kování a frézování a mají pět velmi tenkých paprsků ve tvaru písmene Y. Tvar má svůj důvod, je sice pevný, ale zároveň je tu co nejméně materiálu, což se pozitivně projevuje na hmotnosti. Vždyť oproti standardním 22″ kolům, které se pro RS 7 také nabízejí, tahle ušetří celkem 20 kg (5 kg na každém kole). Navíc také lépe chladí brzdy. Tato „lehká“ kola také standardně obouvají pneumatiky Continental Sport Contact 7 o rozměru 285/30 R22.
Víc než u Ferrari
Audi RS 7 Sportback performance je ale hlavně o technice. Protože vychází se standardní Audi RS 7 Sportback, má pod kapotou čtyřlitrový vidlicový osmiválec s přeplňováním dvěma stejně velkými turbodmychadly pro každou řadu válců. Jeho výkon ovšem poskočil a má teď víc, než má například nejnovější Ferrari Roma (612 koní a 760 Nm). Toto čtyřdveřové kupé totiž všechna čtyři kola pohání dokonce 630 koňmi (463 kW) a 850 Nm! A to je dokonce i víc, než kolik má placaté desetiválcové Audi R8…
Za nárůstem výkonu o 30 koní a točivého momentu o 50 Nm nestojí pouze úprava řídicí jednotky, ale i hardwarové úpravy. Mezi ty nejzásadnější patří nová větší turbodmychadla a nárůst plnicího tlaku z 2,4 na 2,6 baru. Přestože tohle auto váží téměř 2,1 tuny, je opravdu rychlé. Hodnota absolutního zrychlení z místa na stovku je jen 3,4 sekundy (oproti běžné RS 7 je to zlepšení o 0,2 sekundy) a maximální rychlost je u testované verze s příplatkem za dynamický paket RS plus dokonce 305 km/h (stále elektronicky omezená!). Ono je ale úplně jedno, jestli zrychlujete z místa nebo z dálničních rychlostí. Každé plné přidání plynu vás totiž zatlačí do sedačky. Mimochodem, upravený software má i osmistupňový automat.
Dynamický paket RS plus ale pouze nezvyšuje maximální rychlost, ale přidává také karbon-keramickou brzdovou soustavu RS. Přední brzdové kotouče mají průměr 440 milimetrů, ty zadní 370 milimetrů. Barvu třmenů si může zákazník zvolit, na výběr má šedou, červenou nebo modrou barvou. Výhodou karbon-keramických brzd je další úspora hmotnosti (ušetří se 34 kg!), ale také to, že auto bude lépe brzdit a brzdy se neunaví. Pozor je ale potřeba dávat na to, že pokud jsou brzdy studené (naopak v zimě při jízdě po dálnici), brzdí naopak hůř než ocelové. Na zahřátí ale stačí jen velmi krátké brzdění.
Pohon všech kol je u Audi RS 7 Sportback tvořen samosvorným středovým diferenciálem, který ve verzi performance standardně doplňuje aktivní (v Audi mu říkají sportovní) zadní diferenciál, díky kterému dokáže auto pod plynem ještě lépe zatáčet. Už standardně má RS 7 vzduchový podvozek, ale testované auto mělo příplatkovou variantu RS sportovní podvozek. To je sice také vzduchový podvozek, ale jeho naladění bylo upraveno. V tomto případě jsou tu propojené aktivní tlumiče, které spolu při jízdě úzce spolupracují a nedovolují karoserii, aby se výrazněji nakláněla.
Sofistikovaný podvozek
Naladění podvozku a jeho tuhost se samozřejmě mění se zvoleným jízdním režimem. Zatímco v nejostřejším a nejsportovnějším režimu jde o hodně tvrdé auto (nikoliv však prkenné, ale spíše tuhé), tak v tom komfortním je naopak až překvapivě komfortní. Samozřejmě je to (speciálně ve srovnání s běžnou Audi A7) relativní, protože pořád tu máme obrovská kola a auto, které musí skvěle fungovat při ostré jízdě. Nerovnosti, ale třeba i kamínky na silnici vám auto ochotně prozradí, ale ani tak bych neměl problém používat jej na každodenní ježdění.
Oproti běžnému Audi A7 Sportback je samozřejmě auto výrazně širší, což se projevuje na jeho nižším těžišti a zároveň i na lepší stabilitě a schopnostech projíždět zatáčky. K tomu ale pomáhá také dynamické řízení všech kol. Auto nezatáčí pouze předními koly, ale i zadními. Zatímco ve městě se zadní kola otáčejí proti těm předním, aby byl snížen poloměr zatáčení, tak ve vyšších rychlostech se natáčejí ve stejném směru, což pomáhá stabilitě. A věřte, že za jízdy je to opravdu znát. To, jak dobře se s autem manévruje ve městě, vás často překvapí…
Za volantem
Ještě víc vás ale překvapí to, jak tohle auto dokáže projíždět zatáčkami. Pětimetrová a víc než dvoutunová věc jako by obcházela fyzické zákony. Projíždí je sice jinak než třeba BMW M5, protože nedává až takový prostor zadní nápravě. RS 7 se snaží být stále (relativně) bezpečně neutrální s opravdu lehkým náznakem přetáčivosti, to zejména díky aktivnímu zadnímu diferenciálu. Odpojit přední pohon – jako to umí právě například zmiňované BMW M5 nebo některé modely Mercedes-AMG – Audi neumějí. Vadí to? Záleží jen na tom, co od svého auta čekáte.
Pokud čekáte ostré a neposedné auto, pak Audi RS 7 Sportback nebude pro vás. To si musíte koupit právě třeba zmiňované BMW M5 nebo nějaký Mercedes-AMG. Audi na to jde jinak. Dokáže udělat vážně rychlé auto, jehož potenciál na běžných silnicích nelze využít, ale zároveň vás nebude při běžném cestování až tolik obtěžovat svou „sportovností“, tuhostí a neustálou „připraveností“ k ostré jízdě. Na druhé straně ani tak to není obyčejná A7 Sportback nebo cestovní S7 Sportback, pořád je tu agresivní geometrie náprav a přesné a ostré řízení, které bude reagovat na některé neduhy českých víc, než u běžných aut.
Nejvyšší specifikace Audi RS 7 Sportback performance také přišla o 8 kg zvukové izolace. Menší zvuková izolace je nejen mezi motorovým prostorem a interiérem, ale také v zadní části vozidla. Že by se ale zvuk motoru a výfuků dostával do interiéru nějak výrazně, to rozhodně ne. Pořád je to velká limuzína s dvojitými skly. Zvuk zvenku je ale parádní a příjemně brumlavý, to se v Audi opravdu povedlo! Jsou tu samozřejmě aktivní klapky ve výfuku, takže bude záležet jen na vás, jestli budete chtít, aby vás slyšela celá ulice nebo ne…
A co spotřeba paliva? Je tu velký a opravdu výkonný motor, přesto je vlastně až překvapivě příznivá. Jezdit v klidném tempu do 12 l/100 km není žádný velký problém. Pokud ale budete plynový pedál často tlačit do země, apetit výrazně vzroste. Objem nádrže je 73 litrů, což sice není úplně málo, ale na druhé straně ani moc… Když budete potenciál motoru i auta využívat, vystačí na něco málo přes tři sta kilometrů.
Závěr a cena
Pokud při pohledu do zpětného zrcátka uvidíte Audi RS 7 Sportback performance, budete si myslet, že vás chce sežrat. A možná to tak bude. Tohle auto pro svůj velký a výkonný motor potřebuje hodně vzduchu. A když má hodně vzduchu v sání, pak vás masivní zatlačí do sedačky při každém sešlápnutí plynu. A je jedno, jestli je to ve třiceti anebo ve dvoustovce. Navíc skoro až nebezpečně maskuje rychlost, protože právě i ve dvoustovce si připadáte jako při klidné jízdě někde na okresce. Dokáže to být opravdu rychlé auto na jedné straně, ale i překvapivě komfortní auto na straně druhé. Že je to RS a má sportovní geny z něj sice samozřejmě poznáte, ale je to parádně namíchaný koktejl. Pro někoho může být negativem fakt, že to není až tak ostré a sportovní auto jako někteří jiní konkurenti a nebude pálit zadní gumy, ale tak to v Audi prostě a jednoduše chtějí.
RS sedmička je bezesporu skvělé auto a v Audi to dobře vědí. Základní cena v České republice aktuálně startuje na 3 463 900 Kč s DPH za „obyčejnou“ verzi, respektive na 3 614 900 Kč s DPH za testovanou verzi performance. Bohatá příplatková výbava testovaného auta ovšem jeho cenu vystřelila až k pěti milionům.
Technické údaje:
Auto: | Audi RS 7 Sportback performance (2023) |
Motor: | vidlicový osmiválec |
Objem válců: | 3996 ccm |
Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 463 kW/630 koní při 6000 ot./min |
Točivý moment: | 850 Nm při 2300 – 4500 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 3,4 s |
Maximální rychlost: | 305 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 12,0 – 12,5 l/100 km |
Emise CO2: | 273 – 284 g/km |
Objem nádrže: | 73 litrů |
Délka: | 5009 mm |
Šířka: | 1950 mm |
Výška: | 1424 mm |
Rozvor: | 2930 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2065 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 523 litrů |