Test Audi RS 4 Avant (2024)

Test Audi RS 4 Avant competition plus (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 18. 2. 2024


Když chcete opravdu hodně rychlý kombík, máte dnes několik možností. My jsme jednu z nich otestovali, podívali jsme se na zoubek Audi RS 4 Avant. Navíc to nebyla obyčejná eR eS čtyřka, tahle totiž dostala příplatkový paket competition plus s nastavitelných podvozkem a dalšími „drobnostmi“.

Rychlé i praktické

Opravdu rychlé kombíky dnes nabízí Audi i BMW, Mercedes-Benz na to v současnosti odpověď nemá. Obě dvě značky na to jdou ale trochu odlišně. Audi, které nabízí RS 4 Avant a RS 6 Avant, nejde primárně cestou ostrého kombíku, ale spíše velmi rychlého kombíku pro každodenní použití.

To BMW je o něco radikálnější, čistokrevná eMka totiž ostrá auta jsou. Mají tužší podvozky a velmi ostré naladění. V současnosti je v nabídce BMW M3 Touring a letos přijde větší M5 Touring. Mnichovská značka tak nabízí konkurenci přímo proti té ingolstadtské.

Test BMW M3 Competition Touring (2023)

Není to obyčejné Audi RS 4 Avant…

Není ovšem Audi RS 4 Avant jako Audi RS 4 Avant. To, které jsme testovali teď, je úplně jiným autem než to, které jsme testovali před necelými dvěma roky (test si můžete přečíst tady). Platí to i přestože mezitím neproběhl žádný facelift ani vylepšení, liší se jen příplatkovou výbavou, kterou najdeme pod názvem „competition plus“. Tahle dvě slova za skoro čtyři sta tisíc totiž dokáží charakter auta zcela změnit.

A co, že to je? Paket competition plus totiž obsahuje mechanicky nastavitelné tlumiče, které nahrazuje původní adaptivní tlumiče. Auto je díky tomu standardně o 10 milimetrů nižší, ale světlou výšku si můžete navíc ještě doladit sami, k dispozici je dalších 10 mm. K tomu slouží „hokejky“ z krabičky, kterými budete šroubovat maticemi na tlumiči. Pak je v balení k podvozku ještě další součástka, kterou budete přímo na tlumičích nastavit odskok a tuhost. 

Působí to složitě a vlastně to také složité je. Auto byste měli mít ideálně na zvedáku (i když klidně jen v domácích podmínkách) a kvůli nastavení výšky budete muset sundat kola. Složité je ale také správné nastavení tlumičů, protože pokud to uděláte špatně, můžete ze skvěle fungujícího auta udělat auto příliš nefungující. Naštěstí není složité nastavení vrátit, protože Audi vám k tomu samozřejmě dá brožuru s doporučeným nastavením pro různé situace a povrchy: například závodní okruh, komfortní jízda, přetáčivější auto a podobně. Vždy se vychází z „nulové“ polohy a počítá se počet otočení na tlumiči.

Test Audi RS 4 Avant (2024)

U nastavování podvozku je třeba opravdu vědět, co děláte. Není to nic pro začátečníky. Myslet je potřeba třeba i na to, že to, že když bude podvozek skvěle fungovat na hladkém asfaltu na okruhu, může být naopak dokonce nebezpečný na rozbité okresce s nekvalitním povrchem. Je to sice opravdu extrémní případ a nepůjde o běžné rychlosti, ale pořád je třeba to mít na paměti.

My jsme v rámci testu jezdili na doporučeném nastavení pro běžnou jízdu. S tím je sice tahle černá Audi RS 4 Avant tužší než ta běžná, ale se vzrůstajícím tempem cítíte, jak se tlumiče dostávají do toho správného rytmu. V městských rychlostech působí auto hodně tuhým dojmem, ale jakmile vyrazíte na rychlé klikaté okresky, radikálně se to změní. Zatímco ve městě jste věděli o (skoro) každém kamínku, na okresce v rychlejším tempu už se to neděje. Jasně, o nekvalitách silnice víte, ale tlumiče toho opravdu hodně požerou. Auto se navíc nenaklání, působí naprosto jistě a stabilně. Je to ale jedno z nejměkčích nastavení…

Když se na auto podíváte zboku, všimnete si, že je opravdu nízko a mezi pneumatiku a blatník skoro ani nestrčíte prst. A to můžete ještě další centimetr výšky sundat… Ani tak ale není problém s autem jezdit po Praze. Všechny retardéry – ať už ty klasické žlutočerné plastové nebo vyvýšené betonové – s autem přejedete úplně v klidu. Zvlášť velký pozor však musíte dávat při parkování, protože nárazník už se nad obrubníky nevejde. Minimálně byste si jej tak při parkování mohli odřít.

Test Audi RS 4 Avant (2024)

Kromě nastavitelných tlumičů ale přidává verze competition plus i další vylepšení. Je tu totiž nový software v řídicí jednotce, který upřednostňuje při přenosu hnací síly kola zadní nápravy, ovšem nikoliv až tak jako u právě výše zmiňovaného BMW M3 Touring, tady jen při jízdě pod plynem v zatáčce cítíte, jak vám zadní kola pomáhají zatáčet a zlehka po nich auto klouže. Pomáhá tomu i aktivní zadní diferenciál s upraveným nastavením. Není to klasický samosvorný diferenciál, který by „točil oběma koly stejně“, ale naopak to vnější „urychluje“.

Pohon všech kol quattro tu tvoří mechanický mezinápravový diferenciál Torsen. Ten na přední kola standardně posílá 40 % točivého momentu a na zadní 60 %. Pokud je potřeba, dokáže poměr změnit až na 70:30, respektive 15:85 (vždy přední vs. zadní náprava). Jakkoliv je to parádní na silnici, tak ještě lepší je to na sněhu, kam jsme RS 4 vzali. Stabilizace se dá zcela deaktivovat, takže si tady s autem můžete parádně hrát plynem a cítíte, že vás netahá předek do zatáčky, ale že díky parádně naladěné čtyřkolce dokážete zatáčky projíždět krásným a kontrolovaným smykem. Reakce motoru na pohyby plynového pedálu jsou ostré jako břitva a za volantem se opravdu budete bavit.

S paketem competition byl také upraven software řídicí jednotky převodovky. Ta je tu stále původní osmistupňová, ale doba řazení je teď ještě kratší a rozdíly mezi jednotlivými jízdními režimy citelně větší.

Test Audi RS 4 Avant (2024)

A nakonec jdou s pakety competition i competition plus i některá designová odlišení. Základem je černá barva, kterou je vyvedeno označení modelu (v masce chladiče i na víku kufru) a černé jsou i obrovské oválné koncovky sportovního výfukového systému RS plus. Standardně jsou tu LED Matrix světlomety a zájemci si mohou pořídit také karbonový exteriérový paket.

Vyšší rychlost i kratší zrychlení

Technické údaje prozrazují, že výkon i točivý moment motoru jsou beze změny, liší se pouze naladění. Na všechna čtyři kola tak dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový šestiválec s objemem 2,9 litru posílá 331 kW/450 koní a točivý moment 600 Nm. Proběhla však úprava omezovače maximální rychlosti z původních 250 km/h na 290 km/h a krytší je zrychlení z 0 na 100 km/h. To tenhle kombík teď zvládne za pouhých 4,1 sekundy.

Že je to fakt rychlé auto, o tom vás přesvědčovat jistě nemusíme. Jakmile se prohřejí všechny důležité části auta, o čemž vás informuje displej, můžete se do plynového pedálu bez obav opřít naplno. Voda v motoru je ohřátá skoro hned, chvíli potom se ohřeje i olej v motoru a po nějaké době i převodovka. Nejdéle trvá ohřátí zadnímu diferenciálu. 

Test Audi RS 4 Avant (2024)

Motor má sílu kdykoliv, lhostejno, zda šlápnete na plyn v nízkých otáčkách nebo v těch vyšších. Zejména v nejostřejším jízdním režimu RS jsou navíc reakce opravdu rychlé. Motor má chuť po otáčkách a RS 4 zrychluje vážně skvěle. Jenže není to pouze rychlost v přímce, co umí skvěle, snad ještě lépe jí to jde v zatáčkách. Dlouhé oblouky totiž dokáže projíždět takovými rychlostmi, nad kterými zůstává rozum stát. A to i v zimě a na zimních pneumatikách…

K tomu je tu navíc parádní zvuk motoru. Není to přehnaně hlučné a otravné – ani pro vás, ale ani pro okolí – ale skvěle to dotváří atmosféru. Výfuky mají samozřejmě aktivní klapky, takže v komfortním jízdním režimu se do kabiny příliš nedostává. Přesto je to opět o něco víc než u běžné RS 4 Avant, protože verze competition plus má méně tlumicího materiálu mezi motorovým prostorem kabinou (ušetřilo se tím navíc 8 kg hmotnosti). V RS režimu s otevřenými klapkami je zvuk ale parádně surový a auto zní jednoznačně skvěle.

Ačkoliv tu máme 450koňový kombík s opravdu působivou dynamikou a schopnostmi v zatáčkách, dokáže být i vcelku úsporné, čímž opět hraje na rodinnou notu. Vždyť přes týden, kdy dojíždíte s autem do práce po velkoměstě, dokážete spotřebu držet do 11 l/100 km. Když pak o víkendu vyrazíte na výlet po okreskách a pojedete klidně, dokážete se dostat úplně v klidu i pod 10. Jasně, když se pak jedete „svézt“, dostat se ke dvaceti také není problém. To pak 58litrový objem palivové nádrže není zase tak velký…

Test Audi RS 4 Avant (2024)

Závěr a cena

Audi RS 4 Avant je v běžné verzi autem, které je překvapivě pohodlné a rychlé. Je tak dobré, až není tak úplně zábavné. Stačí ale „pár drobností“ a stane se z něj auto, které je sice o něco méně pohodlnější, ale mnohem zábavnější. Těch „pár drobností“ vás sice vyjde skoro na čtyři sta tisíc, ale pokud máte rádi řízení a rádi se svezete ostřeji, rozhodně byste o nich měli přemýšlet. Dostanete za to paket competition plus s mechanicky nastavitelným podvozkem a přeladěné auto. V nabídce má Audi i levnější paket competition, ale ten nemá nastavitelný podvozek.

Kvůli tomu sice přijdete o trochu té praktičnosti v každodenním světě, protože ve městě bude auto o poznání tvrdší, ale například konkurenční BMW M3 Touring je ještě tvrdší i s adaptivními tlumiči. Stále tu ale máte poměrně prostorný kombík, který pohodlně odveze čtveřici cestujících s jejich zavazadly (objem kufru je 495 litrů). Pokud bude potřeba, tak odveze i pět pasažérů, ačkoliv zejména ten prostřední vzadu už se nebudete cítit úplně komfortně.

A co vás to bude stát? Základní cena Audi RS 4 Avant je v současnosti 2 246 900 Kč s DPH. Pokud se rádi svezete ostřeji a nevadí vám tužší podvozek a občasné ležení pod autem, pak zvažte právě paket competition plus za 378 800 Kč.

Technické údaje:

Technické údaje:

Auto:

Audi RS 4 Avant competition plus

Motor:

vidlicový šestiválec

Objem válců:

2894 ccm

Plnění motoru:

2x turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

331 kW/450 koní při 5700 – 6700 ot./min

Točivý moment:

600 Nm při 2000 – 5000 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

4,1 s

Maximální rychlost:

290 km/h

Převodovka:

osmistupňová automatická

Spotřeba paliva:

8,8 l/100 km

Emise CO2:

201 g/km

Objem nádrže:

58 litrů

Délka:

4782 mm

Šířka:

2022 mm
(s vnějšími zpětnými zrcátka)

Výška:

1414 mm

Rozvor:

2826 mm

Pohotovostní hmotnost:

1745 kg

Objem zavazadlového prostoru:

495 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

1 názor na “Test Audi RS 4 Avant competition plus (2024)”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru