Audi Q5 prošlo před časem modernizací, která ho designově přiblížila většímu modelu Q7. Spíše než design se ale ladila technika a to jak pod kapotou, tak i z pohledu výbavy. Do redakčního testu dorazilo Audi Q5 s novým motorem 40 TDI quattro. Pojďme se na něj podívat.
Co přinesl facelift?
Modernizace byla z pohledu designu poměrně decentní a nejvíce se dotkla asi zadní části auta. Ta dostala upravené světlomety, které dostaly techniku OLED, o které si více povíme později. Mezi světlomety prochází chromová nebo jako v našem případě černá linka. Decentně přepracovaný je i zadní nárazník s novým difuzorem.
Audi aktuálně dokáže nabídnout spoustu možností toho, jak si své auto můžete naspecifikovat. Linií výbav je několik a doplňují je další pakety. U Q5 jsou kromě standardní výbavy k dispozici ještě další dvě stylistické linie. Advanced Line a S line. A ty se liší designově. Zatímco Advanced Line je spíše „luxusní“, protože má v masce chladiče chromovaná svislá žebra a spodní ochranné panely pod předním i zadním nárazníkem má ve stříbrné barvě, tak S line jde do sportovna. Maska chladiče má voštinovou mřížku a po obvodu zadního difuzoru pak chromovanou lištu. Obě verze se také decentně liší tvarem předního nárazníku.
K tomu si ale můžete také vybrat ‚Paket černé optiky‘ za 16 400 Kč, za což dostanete leskle černý rámeček masky chladiče, všechny černé lišty a ozdoby v předním a zadním nárazníku a leskle černé ozdobné lišty kolem postranních oken. Anebo si připlatíte dalších pár tisíc korun, přesněji 22 300 Kč, a vezmete si ‚Paket černé optiky a kruhy Audi v lesklé černé barvě‘ a pak dostanete totéž, co v prvním paketu a navíc kruhy Audi v lesklé černé barvě, – lištu mezi zadními světlomety v černé barvě a – koncovky výfuků v černé barvě.
Co se dalších designových změn týká, jiný je po modernizaci tvar masky chladiče, která je podle Audi výraznější a trochu jiná po stranách. Přepracované jsou přední světlomety a to jak designem, tak i funkcí. Mají nový tvar denního svícení a mohou být vybaveny už jen LEDkami a to buď technikou FullLED nebo LED Matrix, jako v případě testovaného kusu.
Kabiny se změny dotkly spíše méně. To zásadní zůstalo, ale ovládání multimédií se přiblížilo současným modelům německé prémiové značky. Díky tomu, že je tu nový infotainment MMI, tak zmizela doteková ploška nebo otočné ovladače (podle verze výbavy) a displej se nyní ovládá dotekem. Infotainment lze propojit s mobilními telefony přes Android Auto i Apple CarPlay a pokud máte chytré hodinky Apple, pak můžete Q5 ovládat prostřednictvím aplikace myAudi i z nich.
Zadní světlomety Audi OLED
V dnešní době se dá s osvětlením aut kouzlit, protože k tomu máme moderní LED technologie. Není tak potřeba mít tak velké světlomety, přesto jsme na to z pohledu designu zvyklí. Ovšem techniku LED už doplňuje i technika OLED, která toho umí ještě více, jak ostatně dokazuje Audi i na Q5.
OLED použilo Audi jen do zadních světlometů. Jejich grafiku si může zákazník sám naspecifikovat při objednávání auta. Automobilka totiž připravila tři „šablony“ (světelné podpisy) toho, jak mohou zadní světlomety svítit. Navíc se grafika svícení přepne i aktivaci režimu „dynamic“. Více si o tom můžete přečíst v tomto článku.
Zadní světlomety u Audi Q5 ale plní i další bezpečnostní funkci. Dokáží totiž upozornit řidiče (nebo kohokoliv jiného) za vámi, pokud se k vám příliš přiblíží. Jakmile se vzdálenost mezi vaším Audi Q5 a jiným objektem sníží na méně než dva metry, aktivují se všechny segmenty OLED a podpis se tak opět změní. Jakmile se vzdálenost mezi auty prodlouží, objeví se znovu původní světelný design. To si můžete prohlédnout na těchto fotografiích:
Mild-hybrid pod kapotou
S modernizací se pod kapotou objevují i některé nové motorizace. Ty dostaly nejen drobně vyšší výkon, ale také mild-hybridní techniku. A právě tuto elektrifikovanou motorizaci máme pod kapotou testovaného auta. Označení Audi Q5 40 TDI quattro S Tronic prozrazuje, že se o pohon stará naftový čtyřválcový dvoulitr s výkonem 150 kW/204 koní a točivým momentem 400 Nm. S motorem je spojena automatická dvouspojková převodovka, která pohání všechna čtyři kola.
Jak už možná tušíte, mild-hybridní pohonné jednotky kombinují klasický spalovací motor se 48V palubní sítí a startér/generátorem. Ten slouží jako startér, ale také jako alternátor a umí pomoci s rozjezdy. Hlavním důvodem, proč ovšem podobný systém automobilky do svých aut montují, je ten, že dokáže uspořit palivo. Díky tomu totiž umí auta tzv. „plachtit“ s vypnutým motorem třeba i při jízdě po dálnici a i systém Start/stop funguje už při poklesu rychlosti jízdy pod 22 km/h. Audi prý takto dokáže uspořit až přibližně 0,3 litru nafty na 100 kilometrů.
Jízda
Při jízdě to řidiče nijak neobtěžuje. To, že se motor vypne, pozná prakticky jen podle otáčkoměru, protože i když je motor nastartovaný, je odhlučnění modernizované Q5 opravdu perfektní. V kabině je ticho a klid od motoru, ale povedlo se utlumit i aerodynamický hluk, ale i hluk od pneumatik.
Audi nabízí pro Q5 několik možností podvozků. Kromě standardního je tu i možnost volby sportovního podvozku, ale i dvě možnosti nastavitelných podvozků. Tím levnějším je ‚Podvozek s nastavitelnými tlumiči‘ za 30 600 Kč, tím dražším pak ‚Adaptivní vzduchový podvozek‘ za 59 400 Kč. Testovaný kus byl vybaven tím levnějším.
I s ním ale umí být překvapivě komfortní a to i na 20″ kolech Audi Sport, která obouvalo. Mimochodem na pohled byste ani netipovali, že jde o dvacítky, že? Přes nerovnosti se Q5 přenáší s grácií a jistotou, aniž by se od podvozku ozval jakýkoliv zvuk. Nastavení tuhosti se v jednotlivých režimech samozřejmě mění, ale ani v tom dynamickém nejsou tlumiče nijak prkenné. Nejvíce se nám k celkovému sladění a naladění auta ale hodil podvozek v komfortním režimu. Mimochodem ve srovnání se vzduchovým podvozkem není z hlediska komfortu zase až takový rozdíl, což jsme si vyzkoušeli před časem v rámci prvních jízd.
O tom, že motor je parádně odhlučněn, už řeč byla. Po modernizaci navíc dostal 10kW injekci a výsledkem je tak 150 kW/204 koní, které ve spojení s poměrně vysokým točivým momentem udělují testovanému autu dostatečnou dynamiku – a to jak absolutně při zrychlování z místa, tak hlavně v pružném zrychlení.
Příznivá je i spotřeba paliva. Jak vidno z palubního počítače, těsně po převzetí auta do testu, byla spotřeba paliva po ujetí bezmála 1200 kilometrů 7,6 l/100km. Po dalších 700 km našeho testování klesla na 7,5 l/100 km. Objem palivové nádrže je navíc na dnešní dobu poměrně slušných 65 litrů.
Závěr a cena
Audi Q5 je po modernizaci opravdu hodně povedeným autem, které překvapí komfortem a odhlučněním. Stejně tak nabízí spoustu moderních prvků výbavy, včetně zajímavých OLED zadních světlometů. S testovaným dvoulitrem TDI dokáže být navíc dostatečně dynamické, ale i úsporné. Tahle modernizace se automobilce opravdu povedla.
A co prozradí pohled do ceníku? Bude to především to, že základem nabídky je Audi Q5 35 TDI se 120 kW a s pohonem předních kol, jejíž cena začíná na 1 279 900 Kč. Za testovanou verzi 40 TDI quattro S tronic si musíte připlatit 54 tisíc korun, cena startuje na 1 333 900 Kč, ale v rámci toho už dostanete i pohon všech kol.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,Q5 40 TDI quattro S tronic
Motor:,2.0 TDI
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1968 cm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 (quattro)
Výkon:,150 kW/204 koní při 3800 – 4200 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1750 – 3250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.6 s
Maximální rychlost:,222 km/h
Převodovka:,7° dvouspojková automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.3 – 7.2 (WLTP)
Emise CO2:,165 – 189 g/km
Objem nádrže:,65 litrů
Délka:,4682 mm
Šířka:, mm
Výška:,1662 mm
Rozvor:,2819 mm
Pohotovostní hmotnost:,1880 kg
Objem zavazadlového prostoru:,520 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]