Zejména čeští zákazníci mají rádi kombíky, ideálně s naftovým motorem. Díky tomu totiž mohou vozit například spoustu věcí na chaty a chalupy a ještě jezdí úsporně. A pokud by si koupili kombík, který jsme otestovali, mohou mít navíc chatu nebo chalupu daleko od hlavní silnice. Podívali jsme se na zoubek Audi A6 allroad s nejvýkonnějším naftovým motorem 55 TDI a s pohonem všech čtyř kol quattro.
„Ochráněný“
Audi A6 allroad je jedním z nejdéle vyráběných aut tohoto druhu, které stálo u zrodu segmentu zvýšených kombíků. Vždyť vůbec první allroad byl představen v roce 1999. Tehdy jen jako Audi allroad, přestože vycházel z tehdejšího A6 Avant, na A6 allroad se změnil až později, protože do nabídky přibylo i menší A4 Allroad. Postupem času se s takovými modely přidaly i další automobilky, mezi ty nejznámější lze jistě označit například Subaru Outback, modely Škoda Octavia Scout či Superb Scout nebo třeba Mercedes-Benz All Terrain.
Audi allroad není, jak napovídá samotný název, žádný off-road, ale je to auto, se kterým se nemusíte tolik bát mimo silnici. Má totiž ochranné oplastování (ačkoliv odřít jej taky nebudete příliš chtít, protože je leskle lakované), standardně pohon všech čtyř kol a (adaptivní) vzduchový podvozek, u kterého je možné měnit světlou výšku.
V případě testovaného kousku to ale na časté výlety mimo silnice moc nebude. Důvodem jsou obrovská kola (průměr mají 21 palců!) z dílny Audi Sport, která sice vypadají vážně dobře, ale nejen, že mají nízké pneumatiky, ale také nebude složité je odřít. Mimochodem, pokud byste chtěli, můžete si to oplastování při konfiguraci auta nechat nalakovat do barvy karoserie.
Zajímavé také je, že standardní modely Audi A6 (včetně sportovnějšího Audi S6) dostaly v loňském roce modernizaci, ale ta se modelu A6 allroad zatím nedotkla. Ten by ji měl dostat až letos. Ono to ale nakonec nevadí, protože modernizace nebyla nijak zásadní zvenku ani uvnitř.
Stejné pohonné ústrojí jako v S6
Pod kapotou Audi A6 allroad lze vybírat z pětice pohonných jednotek. Základem je dvoulitrový naftový čtyřválec (40 TDI se 150 kW), ale pak už jsou to pouze šestiválce, přičemž pouze jeden z nich je benzinový (55 TFSI, V6 3,0 litru s 250 kW). V každém případě je standardem pohon všech čtyř kol quattro a automatická převodovka.
Pod kapotou „našeho“ auta byl ten vůbec nejvýkonnější motor z nabídky. Jeho označení je 55 TDI quattro. Pod tím se skrývá třílitrový naftový vidlicový šestiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly, který najdeme i pod kapotou Audi S6, ale třeba Audi Q8 jej mít nemůže. Na všechna čtyři kola posílá 253 kW/344 koní a točivý moment vrcholí 700 Nm. Dynamika je působivá, zrychlit z 0 na 100 km/h dokáže během 5,2 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
A věřte, že tahle verze allroadu umí být vážně rychlá. Díky dvěma turbodmychadlům a vysokému krouťáku se po překonání drobného zpoždění v reakci auto nadechne, postaví na zadní a vyrazí vpřed. Nikoliv nijak zbrkle, ale masivně a vlastně nenápadně, teprve když se podíváte na rychloměr, zjistíte, jak zběsile digitální ručička letí otáčkoměrem po displeji. Motor vlastně nemá žádnou výkonovou špičku, jeho zátah je lineární napříč celým spektrem otáčkoměru. Nedostatek dynamiky? Ten byste pocítit neměli. A to ani v městských rychlostech, ale ani na dálnici.
A pak je tu převodovka. Klasický osmistupňový automat (není to dvuspojková převodovka) řadí velmi hladce i rychle. Zejména při klidné jízdě prakticky není poznat, že převodovka řadí. Není slyšet ani motor, odhlučnění je perfektní. A ani pokud zatlačíte na plynový pedál, příliš se zvuk v kabině nezmění. Na materiálech na odhlučnění, ale ani na tloušťce skel (ta boční jsou dvojitá) v Audi rozhodně nešetřili.
Reakce na plynový pedál jsou pomalé, přestože je tohle auto mild-hybridní. Při jízdě to ale vlastně vůbec nemusíte poznat. Ono totiž nikdy nebude jezdit čistě na elektřinu, vždy jezdí na naftový šestiválec. Umí ale plachtit, což znamená, že při jízdě umí po sundání nohy z plynu vypnout motor. Platí to při rychlostech mezi 55 až 160 km/h. Více funguje i funkce Start/Stop, kdy se motor vypíná už pod 22 km/h. Všechny palubní systémy i funkce ale i s vypnutým naftovým motoru stále fungují beze změny. Jakmile se plynu opět dotknete nebo se dotknete brzdy, ihned se nastartuje.
To má samozřejmě pomoci k lepší spotřebě paliva. A ta vás vážně překvapí. Tohle auto samo o sobě váží přes dvě tuny, ale dokáže jezdit do sedmi litrů! Při běžné jízdě se budete pohybovat nejčastěji mezi 7 a 8 l/100 km. Vězte, že nafta vám v nádrži vystačí na opravdu dlouhý výlet, vždyť její objem je 73 litrů. Mimochodem, za autem můžete vézt přívěs s hmotností až dvě a půl tuny, my jsme zkoušeli přibližně jednu a půl tuny a spotřeba byla přibližně o dva a půl litru vyšší.
O kolech už řeč byla, jsou to jednadvacítky. Vypadají na autě parádně, ale že jsou vážně velké a těžké při jízdě poznáte. Na kvalitní silnici není úplně problém, ale jakmile se silnice zhorší a objeví se na ní nerovnosti a díry, už nerovnosti ucítíte a také ucítíte, jak s nimi mají tlumiče práci. Dvacítky by byly rozhodně lepší volbou a ani ten vzhled to tolik nezhorší… I tak je ale auto v komfortním režimu stále příjemně plavné.
Ale to, že je plavné, neznamená, že neumí zatáčet. Ono je totiž rychlé nejen v přímce, ale umí se také prosmýknout zatáčkami. Není to sice S6, ale i tenhle zvýšený allroad dokáže v oblouku až překvapivě parádně zatáčet. Pomáhá tomu právě adaptivní vzduchový podvozek, ale také natáčecí kola zadní nápravy.
Závěr a cena
Audi A6 allroad dokáže být v testované nejvýkonnější motorizaci překvapivě rychlé, ale zároveň dokáže být úsporné. Jezdí hladce, je tiché a prostorné. Standardem je navíc pohon všech čtyř kol a vzduchový podvozek, který umí měnit světlou výšku, takže se s ním můžete vydat i mimo silnici. Tu si lze nastavovat před infotainment a ve srovnání se standardním Audi A6 jsou hodnoty následující: „auto“/„comfort“: – 6 mm, „dynamic“: – 16 mm, „allroad“/„offroad“: + 24 mm a „zdvih“: + 39 mm.
Jenže za kvalitu se platí a tohle auto rozhodně kvalitní je a to jak tím, jak je vyrobeno, tak i tím, co nabízí, ale i tím, jak jezdí. Ceník Audi A6 allroad startuje na 1 800 900 Kč s DPH (1 488 347,11 Kč bez DPH) za dvoulitrové TDI. Testovaná verze 55 TDI quattro je z opačného konce ceníku, jeho cena začíná na 2 099 900 Kč s DPH (1 735 454,55 Kč bez DPH).
Technické údaje:
Auto: | Audi A6 allroad 55 TDI quattro |
Motor: | vidlicový šestiválec |
Objem válců: | 2967 ccm |
Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 253 kW/344 koní při 3850 – 4000 ot/min |
Točivý moment: | 700 Nm při 1750 – 3250 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 5.2 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva: | 6,9 -7,5 l/100 km |
Emise CO2: | 181 – 196 g/km |
Objem nádrže: | 73 litrů |
Délka: | 4951 mm |
Šířka: | 2110 mm (s vnějšími zpětnými zrcátky) |
Výška: | 1469 – 1514 mm |
Rozvor: | 2925 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2085 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 565 litrů |