Audi rozšířilo nabídku modelů g-tron, tedy těch spalujících zemní plyn (CNG). K již dříve představenému Audi A3 g-tron přidává také A4 Avant a A5 Sportback. A právě nejpraktičtější variantu jsme vyzkoušeli v redakčním testu,
Design se nemění
Z hlediska designu prakticky nelze poznat, že tohle Audi nespaluje benzin nebo naftu. Že jde o model spalující CNG prozradí jen logo g-tron na víku zavazadelníku. Na zádi lze také najít dvojici koncovek výfuku, každou z nich na jedné straně nárazníku. Takový výfuk ale mohou mít i jiné modely. Plnící hrdlo nádrže je skryto vedle hrdla palivové nádrže pod víčkem v pravé zadní části.
Také v interiéru se příliš nemění. Jde opět pouze o umístění log g-tron. Liší se však kaplička přístrojů, v níž jsou dva ukazatele stavu paliva, zatímco ta pravá je pro stav benzinové nádrže, ta levá svítí zeleně a ukazuje stav CNG. Zelené barvy je v přístrojích více, v otáčkoměru svítí v případě, že auto jede na plyn zelená kontrolka. Dojezd znázorňuje audi pomocí barevné grafiky v přístrojovém štítu – zelená je dojezd na CNG, oranžová na benzin.
Pohonné ústrojí
Zatímco Audi A3 g-tron pohání motor 1.4 TSI, v A4 Avant a v A5 Coupé je to dvoulitr. A s tím přichází mnohem lepší dynamika. Čísla prozradí výkon 125 kW/170 koní a točivý moment 270 Nm. Vše se přenáší výhradně na kola přední náprava, verze quattro pro ani jeden model g-tron k dispozici nejsou. Technicky to díky zástavbě nádrží na CNG v zadní části auta není možné. Vybírat však lze z šestistupňové manuální a nebo sedmistupňové dvouspojkové převodovky S tronic.
Motor spalující stlačený zemní plyn musel ale být oproti tomu na benzin náležitě upraven. Audi pro něj navrhla speciální písty a ventily zajišťující optimální kompresi. Přizpůsobena však musela být i chladicí soustavu, výfuk, svíčky a nebo katalyzátor.
Vysoký tlak stlačeného plynu v nádrži je prostřednictvím elektronického regulátoru snižován z až 200 barů na pracovní tlak motoru v rozmezí 5 až 10 barů. Průběžné regulování tlaku probíhá dynamicky a precizně v závislosti na tom, jaký výkon řidič požaduje. Díky tomu je v plynovém potrubí a ve vstřikovacích ventilech vždy k dispozici zemní plyn o správném tlaku, tzn. že při hospodárné jízdě v nízkých otáčkách je nízký a souběžně se zvyšováním požadovaného výkonu a točivého momentu se zvyšuje.
Auto jede hlavně na plyn, pokud to dovolují podmínky, rovnou na něj i startuje. Případy, kdy naopak startuje na benzín jsou, když teploty klesnou přibližně pod -10 °C a pokud se čerstvě doplní nádrž na CNG. Benzinová nádrž by tak nikdy neměla být prázdná, ani v případech, kdy jezdíte neustále jen na CNG. Nádrž na CNG má objem 19 kg, je umístěná v zadní části podvozku a je z kompozitového materiálu. Benzinová nádrž má objem zmenšený na 25 litrů.
Jak jezdí?
Bylo teplo, teploty se pohybovaly přes den ještě kolem 15 °C a více, takže Audi A4 Avant g-tron startovalo hlavně na plyn. Vůbec první start motoru ukázal jeho velmi dobré odhlučnění i kultivovanost, nakonec jde o model prémiové značky. Podobně se chová i při jízdě. Příjemné překvapení přišlo když po prvních 400 kilometrech došlo v nádržích CNG, protože pak se motor ještě zklidnil a ztišil. Navíc se jeho reakce na sešlápnutí plynového pedálu zrychlily.
Přepnutí z plynu na benzin je neznatelné, auto nijak necukne, ani nepředvede žádnou jinou podobnou nepříjemnost. Po čase si jen všimnete již zmíněného ještě tiššího projevu.
Na benzin je prostě celkově jízda lepší. Ale také znatelně dražší. Zatímco na CNG se dá jezdit se spotřebou kolem 4 – 4,5 kg/100 km, tak na benzin počítejte přibližně se 7 – 8 l/100 km. Při ceně přibližně 25 – 26 Kč/kg CNG to znamená cestování (čistě za pohonné hmoty) v rámci 1 Kč za 1 ujetý kilometr. Pokud to srovnáme s cca 30 -31 Kč za litr Naturalu 95, je to minimálně 2x tolik.
CNG má plusy, ale i mínusy
Kromě již zmíněného omezení s pohonem výhradně přední nápravy, je také třeba počítat s tím, že nelze parkovat v podzemních garážích. Většina z nich totiž nesplňuje požadavky na dostatečné odvětrávání a další nezbytné podmínky, a tak je do nich vozům CNG, stejně jako těm s LPG zakázán.
Na druhou stranu potěší, že firmy ušetří za silniční daň – je to tak u všech eko aut. Ta ale stejně dělá nízké jednotky tisíc korun, takže tato úleva nebude nakonec nijak zásadní. Ušetříte ale na provozu, protože spotřeba paliva a jeho cena jsou opravdu nízké.
Z hlediska servisu je třeba se připravit na to, že servisní prohlídky jsou předepsané po každých 15 tisících kilometrech a nebo po jednom roce, ostatní verze mají dlouhý servisní interval po 30 tisících km a nebo dvou letech. Používá se však jiný, levnější olej, takže se servisní náklady podle zástupců značky přibližně vyrovnávají, je však potřeba jezdit do servisu dvakrát tak často.
Závěr a cena
Nové Audi A4 Avant g-tron je autem, které potěší řidiče s ekologickým cítěním, protože jízda na CNG je k životnímu prostředí šetrnější než v případě spalování benzinu nebo nafty. Dalším bonusem bude levnější provoz, protože spotřeba plynu i jeho cena jsou znatelně nižší než u „běžných“ paliv. Na druhou stranu nedostanete pohon všech kol. Na druhou stranu nabízí větší a výkonnější motor než například koncernový sourozenec v podobě Volkswagenu Passat.
Základní cena Audi A4 Avant startuje v České republice na 875 900 Kč s motorem 1.4 TSI 110 kW. Za g-tron s manuální převodovkou ale dáte 1 130 900 Kč, pokud chcete dvouspojkovou převodovku S Tronic, kterou mělo testované auto, přidejte dalších 60 tisíc Kč. Pro srovnání dodáváme, že verze 2.0 TDI 110 kW je o 150 tisíc korun levnější.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Ekonomika jízdy,Nemožnost pohonu všech kol quattro
Nechybí nic z použitelnosti a praktičnosti benzinových nebo naftových verzí,Nemožnost parkovat ve většině podzemních garáží
Zvenku se nijak neodlišuje,Vyšší pořizovací cena
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,A4 Avant g-tron
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín + CNG
Pohon:,předních kol
Výkon:,125 kW/170 koní při 4 450 – 6 000 ot./min
Točivý moment:,270 Nm při 1 650 – 4 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.5 s
Maximální rychlost:,210 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (S tronic)
Spotřeba paliva:,3.8 kg/100 km (CNG) + 5.5 l/100 km (benzin)
Emise CO2:,102 g/km (CNG) + 126 g/km (benzin)
Objem nádrže:,19 kg (CNG) + 25 litrů (benzin)
Délka:,4 725 mm
Šířka:,1 842 mm
Výška:,1 434 mm
Rozvor:,2 820 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 595 kg
Objem zavazadlového prostoru:,480 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]