Jakkoliv Tesla pravidelně upozorňuje na to, že její systém Autopilot je stále fakticky v testovacím režimu a lidé by jej neměli používat jako reálný samořídící systém, děje se naprostý opak. A nutno říct, že právě Autopilot Teslu proslavil. Jenomže někteří majitelé těchto aut jsou přesvědčeni, že jim Tesla lhala a záměrně je uváděla v omyl ohledně schopností této technologie. A vše před pár dny skončilo až u soudu.
K němu podal žalobu majitel Tesly a kalifornský rezident Briggs Matsko. Ten si podle agentury Bloomberg v roce 2018 koupil Teslu Model X a dnes tvrdí, že mu automobilka neprodala samořídící auto, které v reklamách slibovala. Došlo to rak daleko, že za klamavou reklamu podal na tamní soud žalobu. A to dokonce hromadnou, tedy i jménem ostatních zákazníků.
Matsko dokonce za systém Autopilot zaplatil v rámci příplatkové výbavy 5000 dolarů, tedy asi 120 000 Kč. Automobilka mu prý tvrdila, že vůz s tímto systémem bude v některých situacích plně autonomní. Přidala také příslib, že brzy takové bude ve všech myslitelných situacích. Matasko ale tvrdí, že se nic takového nestalo.
„Ačkoliv se tyto sliby znovu a znovu ukazovaly jako nepravdivé, Tesla a Elon Musk je nadále zveřejnovali, aby vyvolali mediální pozornost, oklamali spotřebitele, kteří tak měli věřit, že mají k dispozici bezkonkurenční špičkovou technologii. Tesla se touto lží také etablovala jako přední hráč mezi výrobci elektrických vozidel,“ stojí v žalobě.
Ta se také opírá o jeden tweet Elona Muska z roku 2016, ve kterém tvrdil, že auta značky Tesla budou „od příštího roku na území Spojených států plně samořiditelná.“ V dalším tweetu z roku 2019 uvedl, že „do konce roku budou Tesly plně samořiditelné i mimo území USA.“ A žalobce přidává i video z roku 2016, kde Tesla své modely prezentuje jako samořiditelné, ale následně přiznala, že jsou stále potřeba lidské zásahy, přičemž systém je silně chybový. V žalobě je dále uvedeno, že automobilka také využívá své zákazníky „jako nevyškolené testovací jezdce svého experimentálního softwaru na veřejných komunikacích“, přičemž už kvůli tomu došlo k řadě i smrtelných nehod.
Celý proces je teprve v začátku a vůbec není jasné, jak dopadne. Elon Musk, byť je na twitteru velmi aktivní, se k tomu zatím nevyjádřil. Automobilce ale jistě neprospěje fakt, že už před časem byla kalifornským ministerstvem motorových vozidel obviněno z klamavé reklamy. Podle úřadů totiž automobilka v době vydání reklam nemohla vědět, jak a jestli vůbec bude systém autonomního řízení opravdu fungovat.