test-2013-skoda-superb-36-fsi-v6-4x4-dsg- (7)

Stanice technické kontroly zažily za posledních pár let spoustu novinek a chystají se na ně další. Ministerstvo dopravy totiž plánuje zpřísnění technických prohlídek a změnu u měření emisí.

Koronavirová krize zapříčinila, že platnost technických prohlídek byla prodloužena – nejprve loni v létě o 7 měsíců, podruhé před pár týdny dokonce o 10 měsíců. Není to akce pouze České republiky, ale celé Evropské unie. I tak byste však neměli návštěvu STK odkládat, protože to není generální pardon, nýbrž úleva tomu, aby se na stanicích technické kontroly netvořily příliš velké fronty.

Přečtěte si také:  Platnost STK má jasná pravidla. Pozor na tyto mýty

Web iRozhlas.cz navíc nedávno přišel s informací, že technické kontroly by měly v budoucnu nově zahrnovat i měření hlasitosti výfuků – a to jak pro automobily, tak i pro motorky. Nejdříve je nicméně potřeba nejen vyřešit předpisy, ale také vybrat přístroje.

Je také otázkou, jak by se měla hlučnost výfuku měřit. V technickém průkaze jsou sice hodnoty hluku vozidla uvedeny – a to jak u stojícího, tak u jedoucího, ale v průběhu let se zvuk výfuku jistě změní. Na autě také mohou být homologované výfukové systémy, které jeho zvuk upraví. Žádné detailní informace zatím nemají ani STK, podle webu iRozhlas.cz ani nevědí, zda by se měla hlučnost měřit uvnitř anebo venku.

Dosloužilo vaše auto? Jeho vyřazení z evidence vozidel není složité ani drahé

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka prozradil, že podmínky měření se budou řídit evropskou směrnicí. V Česku by implementace směrnice pro STK měla být vyřešena do konce roku 2021 a přístroje nakoupeny do roku 2023.

Další ze změn by se měla týkat zpřísnění měření emisí, o čemž informoval web Aktuálně.cz. Tato změna má ovšem mnohem jasnější obrysy a STK by s ní měly začít už v létě. V článku se mluví o tom, že technici na STK měli prostor, kterým mohli úspěšné nebo neúspěšné naměření emisí ovlivnit, protože sonda, která výfukové emise měří, nemusela být přímo ve výfuku, čímž mohla nasát vzduch z okolí.

Podle Aktuálně.cz budou od léta stanice STK měřit emise novými přístroji, které budou vybaveny i tlakovým čidlem. Díky tomu prý samy poznají, zda jsou opravdu správně zasunuty ve výfuku a zda do nich výfukové plyny proudí napřímo. Pokud tomu tak nebude, nepůjde měření vůbec spustit.

S novým měřením emisí by měly STK začít od července, přestože prapůvodně s nimi chtělo ministerstvo dopravy začít už od Nového roku 2021. Stanice technické kontroly by se ale podle Aktuálně.cz nestihly potřebnými přístroji vybavit a naučit se s nimi.

Přečtěte si také:  Řidiči u sebe nebudou muset vozit řidičák a techničák. Stačit by měla jen občanka, časem nebude potřeba ani ta

Novinkou má být i nový software, který technici na STK používají k vyčtení závad z řídících jednotek automobilů. Ten by měl umět rozlišit chybové kódy – aktuální i ty sporadické.

Upozornění na komentáře
Upozornit na
128 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments