Krátce po svém uvedení na trh v roce 1997 se Subaru Forester začalo propracovávat na pozici nejprodávanějšího modelu značky Subaru. Japonská automobilka vyvinula jeden z historicky prvních kompaktních crossoverů na platformě populární Imprezy a produkční Forester byl uveden do prodeje dva roky po oficiálním představení na Tokijském autosalonu v roce 1995. Subaru zaujalo zákazníky reklamním sloganem „SUV Tough, Car Easy“.
Subaru Forester se stalo oblíbenou volbou zákazníků Subaru a vybudovalo si pověst bezpečného, praktického a spolehlivého vozu s trvalým pohonem všech kol. Dlouhých dvacet let byl Forester nejprodávanějším modelem značky v Evropě a globální prodeje v současnosti přesahují 3,75 milionu vozů. Nejoblíbenější volbou zákazníků jsou standardní motorizace, ale Forester se na světových trzích prodával i s výkonnějšími sportovními motorizacemi.
Pojďme nahlédnout do historie Subaru a připomenout si nejsilnější motorizace od každé z pěti generací Foresteru.
Subaru Forester S-Turbo
H istorii nejrychlejších Foresterů odstartovala motorizace S-Turbo, která byla představena při modernizaci první generace a na evropském trhu se prodávala v letech 2000 až 2002. Turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový boxer vyvinul maximální výkon 170 koní a točivý moment 240 newtonmetrů. Forester s turbomotorem sprintoval z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy a jezdil nejvyšší rychlostí 198 km/h.
V tehdejších testech se novinářům líbil zejména silný zátah motoru s minimální prodlevou turbodmychadla, zábavné jízdní vlastnosti na silnicích a dobrá průchodnost lehkým terénem. Nejčastěji zmiňovaným negativem se bohužel stala vyšší spotřeba.
Subaru Forester STI
Druhá generace Foresteru se ve světě prodávala hned se dvěma silnými motorizacemi – XT a STI. Forester XT se prodával i na českém trhu s 2,5 litrovým motorem s nejvyšším výkonem 230 koní, zatímco Forester STI byl speciálním modelem pro japonský trh. Forester STI byl jediným záměrně sportovním sériovým Foresterem v historii.
STI je nepochybně nejsportovnější verzí Foresteru, která vznikla spojením kompaktního rodinného SUV s hnacím ústrojím sportovního sedanu Impreza WRX STI. Dvouapůllitrový čtyřválcový boxer s turbodmychadlem vyvinul nejvyšší výkon 265 koní a točivý moment 380 newtonmetrů. Hnací síla byla samozřejmě přenášena na všechna kola a jedinou možností byla šestistupňová manuální převodovka.
Subaru Forester XTI Concept
Následující generace byla v historii Foresteru zlomová. Až doposud Forester vypadal jako zvýšený kombík, ale s třetím pokolením se představil zcela nový model, který narostl do všech směrů a byl opravdovým rodinným SUV. Nejsilnější standardní motorizací byla opět verze XT s turbodmychadlem přeplňovaným 2,5 litrovým boxerem o výkonu 230 koní, ale následovník nejostřejšího Foresteru STI již nikdy neprodával.
Japonská automobilka s technikou Imprezy WRX STI pouze experimentovala, když na americké tuningové výstavě SEMA Show 2008 ukázala koncept Foresteru XTI. Ten se pyšnil motorem z Imprezy WRX STI o 315 koních, šestistupňovou manuální převodovkou, stavitelným sportovním podvozkem, brzdami Brembo a osmnáctipalcovými kovanými koly se sportovními pneumatikami. Na tohoto zajímavého duchovního nástupce Foresteru STI se však bohužel rychle zapomnělo.
Subaru Forester XT
Čtvrtý Forester byl zatím poslední generací se silným turbomotorem pod kapotou. Na světových trzích se nejsilnější motorizací stala verze XT s dvoulitrovým čtyřválcovým boxerem, který v Evropě dosahoval nejvyššího výkonu 280 koňských sil. Subaru opustilo vizi o dalším sportovním Foresteru a zaměřilo se na vývoj nových technologií v oblasti bezpečnosti.
Ve Foresteru se poprvé objevil optický asistenční systém EyeSight s protikolizním systémem a adaptivním tempomatem. Novinkou rovněž byly asistenční systém pro sjíždění z kopce a jízdní režim X-Mode, který usnadňuje jízdu v terénu a pomáhá méně zkušeným řidičům. Tyto funkce pohonu SymmetricalAWD ale byly dostupné pouze pro vozy s bezestupňovou převodovkou Lineartronic.
Subaru Forester e-Boxer
Nejnovější generace Foresteru ctí tradici Subaru a Forester e-Boxer je prvním Foresterem vyvinutým na globální platformě Subaru Global Platform. Technický vývoj Subaru se v minulém desetiletí zaměřil zejména na bezpečnost a současný Forester je bezpečnější než kdy dřív. Prostornější a robustnější karoserie exceluje v pasivní bezpečnosti a standardní výbavou všech vozů je vylepšený aktivní systém EyeSight.
Současný Forester si zachovává typický pohon všech kol SymmetricalAWD a nově jej kombinuje s hybridní technologií Subaru e-Boxer. Spalovací jednotkou e-Boxeru je atmosférický dvoulitrový boxer o 150 koních, který doplňuje elektromotor v přepracované převodovce Lineartronic. Díky tomu umí Forester e-Boxer jezdit pouze na elektrický pohon, a to až do vzdálenosti 1,6 kilometru.
Subaru Forester e-Boxer není nejsilnějším Foresterem v historii, ale je tím nejpříjemnějším pro život ve městech a cestování ve všemožných jízdních podmínkách. Současný Forester pokračuje v zaměření, jímž se proslavili jeho předchůdci. Kombinuje komfort a obratnost osobního vozu s terénními schopnostmi modelů SUV.