Nákupem ojetého vozu sice ušetříte nějaké peníze, ale jeho stav může přinést další nečekané výdaje. Podvody s najetými kilometry a skrytá poškození jsou na evropském trhu s ojetými vozy zcela běžné, což vede k vysokým nákladům na údržbu, občasným mechanickým problémům a obavám o bezpečnost. Ze studie, kterou v Česku provedla společnost carVertical zabývající se zpracováním automobilových dat, vyplývá, že levnější vozy v ČR mají častěji stočené počítadlo ujetých kilometrů.
Nejrizikovější jsou ta nejlevnější auta
Studie ukázala, že každé deváté ojeté auto v České republice má stočené kilometry. Kupci se mohou obávat podvodu zejména při koupi vozu do 118 000 Kč, protože 11 % všech vozidel s touto cenovkou mělo podle prověřování historie stočené kilometry.
„Kupující, kteří hledají levnější vůz v České republice, jsou vystaveni zejména vyššímu riziku, že narazí na vůz se stočenými najetými kilometry. Přestože šance na to, že kupující narazí na vůz se stočeným tachometrem je značná i v jiných cenových relacích, koupě drahého vozu se stočenými najetými kilometry bude mít za následek vysoké nepředvídané výdaje a sníženou zůstatkovou hodnotu,“ říká Matas Buzelis, automobilový expert ze společnosti carVertical.
Ze všech vozů v ceně 118 tisíc až 235 tisíc korun, které společnost carVertical v Česku prověřila, mělo 8,8 % upravené počítadlo kilometrů. A taková auta mají nakonec nejen nižší hodnotu, ale také je mnohem náročnější plánovat pravidelné servisní prohlídky a předepsané výměny rozvodů, náplní (automatická převodovka, diferenciál a podobně). Nejbezpečnější vozidla ke koupi se podle průzkumů nacházejí v rozmezí 235 tisíc až 354 tisíc korun a 472 tisíc až 708 tisíc korun, protože u nich mělo stočené kilometry pouze 6,8 %.
Až u poloviny vozidel v Česku byla v minulosti zjištěna nějaká škoda
Přestože šance, že v Česku narazíte na vozy se stočenými kilometry, je nižší než v některých zemích střední a východní Evropy, výzkum naznačuje, že vyhnout se vozu, který netrpí špatnou historií, je opravdu těžké.
Až 41,3 % vozů s cenou do 118 000 Kč se v České republice stalo účastníkem dopravní nehody nebo utrpělo jinou škodu. Šance na výskyt nějaké škody navíc stoupají spolu s cenovkou drahých vozů. Nejvíce škodních událostí utrpěly vozy v hodnotě od 235 tisíc korun do 472 tisíc korun, kde až u 51,2 % vozů došlo k nehodě.
„Přestože nejlevnější vozy mají nejméně záznamů o škodách, je možné si to vysvětlit tím, že řidiči levnějších nebo starších vozů mají tendenci drobné nárazy a škrábance ignorovat. Zatímco majitelé dražších vozů obvykle škody pojišťovnám hlásí,“ vysvětluje Buzelis.
Podle automobilového experta může mít vozidlo s historickými škodami mechanické a bezpečnostní problémy, které mohou vést ke značným výdajům za opravy, a proto je důležité si vůz před koupí důkladně prověřit a zkontrolovat.
TIP: Prověření ojetého auta před koupí
Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.