test-1998-audi-a8-37-v8-5at-d2- (14)

1 z 9 aut v České republice má stočené kilometry, ukazuje průzkum

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: carVertical - Foto: Pavel Srp - 4. 12. 2022


Když se jedná o trh s ojetými auty, každá evropská země má podobné problémy – ať už jsou to stočené kilometry, skryté poškození či jiné problémy. Transparentnost na trhu s ojetými vozy často chybí. Situace se v různých částech Evropy liší.

Platforma pro hlášení historie vozidel carVertical provedla průzkum, aby zjistila, kde je koupě ojetého vozidla nejrizikovější.

Je český trh s ojetými auty transparentní?

Česká republika se nachází uprostřed Indexu transparentnosti trhu, mezi Slovenskem a Belgií. Zatímco situace v Česku není tak špatná jako ve východní Evropě, místní trh s ojetými vozy má od transparentnosti daleko. 1 z 9 aut v České republice má totiž podle průzkumu stočené kilometry. Průměrná hodnota stočení je 43 053 km.

Východní Evropa má největší problémy s transparentností trhu

Koupě ojetého auta v Lotyšsku, Litvě, Ukrajině nebo Rumunsku je riskantní, jelikož mnoho vozidel má skryté poškození, stočené kilometry a další problémy. Podvody jsou zde běžné a mnoho kupujících se již popálilo. Nejpofidérnější trh s auty je v Lotyšsku, kde má 23,6 % všech zkontrolovaných vozidel stočené kilometry. Situace v ostatních východoevropských zemích je obdobná: Rumunsko má 19,6 % stočených aut, Ukrajina 15,6 %, a Litva 18,1 %.

Ukrajina je šampionem v importu aut – více než 80 % vozidel v zemi pochází ze zahraničí. Lotyšsko (75,5 %), Rumunsko (67,2 %), a Litva (75,3 %) na tom jsou hodně podobně. Mnoho aut ze západní Evropy přijde poškozených, pak jsou opravena a prodávána jako nebouraná. Z toho důvodu je procento poškozených aut ve východní Evropě tak vysoké. V Litvě, 59 % vozidel je poškozených, v Lotyšsku je to 57,5 %, v Rumunsku 57 % a na Ukrajině 46,7 %.

Lidé se snaží prodávat čím dál více aut v exekuci. Kupující by si měli dávat velký pozor

“Podstatně vyšší podíl importu ojetých aut je jedním z klíčových důvodů, proč jsou východní krajiny mnohem více postiženy podvody. Import přímo podporuje stáčení kilometrů, jelikož sledování a dohledávání takových činů vyžaduje hodně úsilí, zejména když se jedná o přeshraniční převozy,” vysvětluje M. Buzelis.

Západní země jsou více transparentní

Podle průzkumu, trh s ojetými vozy v západní Evropě je transparentnější než ten ve východní Evropě. I proto je nakonec většina vozidel do východní Evropy je importována právě ze zemí jako je Německo, Francie nebo Itálie.

Spojené království Velké Británie a Severního Irska je zdaleka nejtransparentnější z 23 zemí zařazených do Indexu transparentnosti trhu. To ale neznamená, že britský trh s ojetými vozy je bez problémů. Ze všech aut, která zde byla kontrolována, mělo 14,5 % stočené kilometry a 21 % bylo již někdy poškozeno, co značí, že kupující by prodejcům neměli slepě důvěřovat. Velká Británie má také nejnižší procento importovaných aut, jen 10,7 %.

Německo se umístilo na druhém místě s 12,6 % stočenými a 21,3 % poškozenými vozidly. Ačkoliv je Německo největším výrobcem aut v Evropě, 26,8 % ojetých vozidel v zemi je importováno ze zahraničí. Itálie má nejnižší procento poškozených aut v Indexu – 16,6 %. Procento stočených aut je rovněž relativně nízké, činí 11 %, a 32,1 % vozidel v zemi je importovaných

“Všechny tyto země jsou klíčovými hráči v automobilovém průmyslu. Německo, Itálie a Francie produkuje mnoho vozidel, a taky krmí zbytek regionu ojetými vozy přes export,” říká Buzelis.

Pokuty za podvody se stáčením kilometrů jsou ve Francii až 10násobně vyšší než v některých východních zemích, čeho výsledkem je nízký počet aut se stočenými kilometry, jen 9,6 %. Nicméně, 28,5 % aut je podle prověření ojetin na cestách v zemi poškozených. Do Francie se dováží 54 % ojetých vozidel, což je nejvyšší číslo mezi nejlépe hodnocenými krajinami.

Transparentnost ve střední Evropě je průměrná

Středoevropské země jako Chorvatsko, Česká republika, Maďarsko a Slovensko se umístily uprostřed Indexu transparentnosti trhu. Tyto země mají vysokou míru importu, spolu s velkým počtem poškozených vozidel.

Polovina ojetých aut v Česku je importována ze zahraničí. 51,6 % aut je poškozených a 11,4 % má stočené kilometry. Sousední Slovensko má ještě více importovaných aut, je to 58,5 %. U nás je až 57,7 % vozidel poškozených a 1 z 9 má stočené kilometry. Situace na trhu s ojetými auty je podobná v Maďarsku, kde je 52,6 % aut importovaných, 55 % poškozených a 12,7 % má stočené kilometry. Zatímco jedno z nejnižších procent vozidel se stočenými kilometry je v Chorvatsku (10,3 %), má významný počet importovaných aut (69,3 %) a 56,4 % poškozených vozidel.

Transparentnost trhu s ojetými vozy napříč Evropou:

transparentnost-trhu-s-ojetymi-vozy

Jak byl průzkum proveden?

Opírá se o údaje ze skutečných přehledů vozidel zakoupených našimi zákazníky za dobu 12 měsíců. Na základě toho byl vytvořen komplexní obraz trhu s ojetými vozy v Evropě, díky kterému můžou odborníci porovnávat situaci v různých krajinách.

Aby srovnání fungovalo, společnost carVertical představila svůj Index transparentnosti trhu, který je založen na 6 faktorech:

  • procento stočených aut
  • průměrná hodnota stočených kilometrů
  • procento poškozených vozidel
  • průměrná hodnota poškození
  • podíl importovaných ojetých vozidel
  • průměrný věk kontrolovaných aut

Jelikož tyto faktory nejsou stejně důležité pro transparentnost trhu, mají v Indexu různou váhu. Například průměrná hodnota stočených kilometrů má větší vliv na skóre než průměrný věk kontrolovaných vozidel.

“Zpracování tolika kontrol historie aut nám umožňuje najít jisté vzorce na různých trzích a sledovat jejich vývoj,” vysvětluje Matas Buzelis.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru