Technické kontroly se v posledních letech stávají stále přísnějšími. Kromě tvrdších pravidel je to i díky tomu, že auta jsou během prohlídky také focena a STK jsou on-line. Chystá se ale i další zpřísnění prohlídek, díky nimž nemusíte projít i za opravdové drobnosti.
V rámci prohlídky na STK se v současnosti sleduje několik druhů závad, které se rozdělují podle vážnosti. Jde o:
- lehká závada (kód A): to je taková závada, která nemá vliv na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích
- vážná závada (kód B): závada ovlivňující provozní vlastnosti vozidla a nepříznivě působící na životní prostředí, ale neohrožující bezprostředně bezpečnost jízdy vozidla nebo provoz na pozemních komunikacích
- nebezpečná závada (kód C): závada, která bezprostředně ohrožuje bezpečnost jízdy silničního vozidla nebo provoz na pozemních komunikacích
Pokud technik STK na vozidle zjistí závady A, zapíše je do protokolu a nic se neděje. Technickou kontrolou projdete a máte na další dva roky pokoj. Pokud najde závady B, pak dostanete technickou prohlídku pouze na 30 dní a musíte danou závadu odstranit. Za zvýhodněnou cenu pak jedete na kontrolu na původní STK. Pokud by se snad na vozidle našla závada typu C, pak technickou prohlídkou neprojde a na silnici už auto nesmí. Minimálně do té doby, než bude závada odstraněna.
Ministerstvo dopravy otevře v letošním roce 47 km nových dálnic a silnic I. třídy
Nově byste ale nemuseli dostat STK na dva roky ani v případě, že budete mít v protokolu i závadu A, ovšem až při opakované technické prohlídce za další dva roky. Pokud tedy zajedete na STK, technik vám do protokolu napíše, že vám nesvítí osvětlení registrační značky a při další technické kontrole za dva roky to zjistí znova, už neprojdete.
Nabízí se ale otázka, jak to bude například v případě lehké závady označované jako 5031, která je prakticky u jakéhokoliv kontrolovaného automobilu. Jde o závadu ‚některé nosné díly rámu (nosné konstrukce) jsou mírně narušeny korozí‘.
S těmito změnami počítá novela vyhlášky, kterou zpracovalo ministerstvo dopravy. Platit by měla začít od letošního července.
Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka pro iDnes.cz řekl: „Uvedené zhoršení hodnocení závad lehkých na vážné při následné pravidelné technické prohlídce naplňuje požadavek legislativy EU, která požaduje odstraňování i lehkých závad. Tento princip byl nastaven u takových závad, které v období mezi prohlídkami lze bez větších nákladů odstranit. Jedná se vesměs o případy uvolněných či povolených částí. Příkladem může být třeba uchycení tabulky registrační značky.“