Technické kontroly se v posledních letech stávají stále přísnějšími. Kromě tvrdších pravidel je to i díky tomu, že auta jsou během prohlídky také focena a STK jsou on-line. Chystá se ale i další zpřísnění prohlídek, díky nimž nemusíte projít i za opravdové drobnosti.

V rámci prohlídky na STK se v současnosti sleduje několik druhů závad, které se rozdělují podle vážnosti. Jde o:

  • lehká závada (kód A): to je taková závada, která nemá vliv na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích
  • vážná závada (kód B): závada ovlivňující provozní vlastnosti vozidla a nepříznivě působící na životní prostředí, ale neohrožující bezprostředně bezpečnost jízdy vozidla nebo provoz na pozemních komunikacích
  • nebezpečná závada (kód C): závada, která bezprostředně ohrožuje bezpečnost jízdy silničního vozidla nebo provoz na pozemních komunikacích
Přečtěte si také:  Vláda schválila aktualizaci bodového systému. Je přísnější k závažným přestupkům, mírnější k těm bagatelním

Pokud technik STK na vozidle zjistí závady A, zapíše je do protokolu a nic se neděje. Technickou kontrolou projdete a máte na další dva roky pokoj. Pokud najde závady B, pak dostanete technickou prohlídku pouze na 30 dní a musíte danou závadu odstranit. Za zvýhodněnou cenu pak jedete na kontrolu na původní STK. Pokud by se snad na vozidle našla závada typu C, pak technickou prohlídkou neprojde a na silnici už auto nesmí. Minimálně do té doby, než bude závada odstraněna.

Registr vozidel začíná upozorňovat na končící technickou, zavádějí se také značky pro elektromobily

Nově byste ale nemuseli dostat STK na dva roky ani v případě, že budete mít v protokolu i závadu A, ovšem až při opakované technické prohlídce za další dva roky. Pokud tedy zajedete na STK, technik vám do protokolu napíše, že vám nesvítí osvětlení registrační značky a při další technické kontrole za dva roky to zjistí znova, už neprojdete.

Nabízí se ale otázka, jak to bude například v případě lehké závady označované jako 5031, která je prakticky u jakéhokoliv kontrolovaného automobilu. Jde o závadu ‚některé nosné díly rámu (nosné konstrukce) jsou mírně narušeny korozí‘.

S těmito změnami počítá novela vyhlášky, kterou zpracovalo ministerstvo dopravy. Platit by měla začít od letošního července. 

Přečtěte si také:  Do konce letošního roku propadne řidičský průkaz ještě 590 tisícům řidičů

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka pro iDnes.cz řekl: „Uvedené zhoršení hodnocení závad lehkých na vážné při následné pravidelné technické prohlídce naplňuje požadavek legislativy EU, která požaduje odstraňování i lehkých závad. Tento princip byl nastaven u takových závad, které v ­období mezi prohlídkami lze bez větších nákladů odstranit. Jedná se vesměs o případy uvolněných či povolených částí. Příkladem může být třeba uchycení tabulky registrační značky.“