Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na brněnské konferenci o nákladní elektromobilitě oznámil, že se vláda chystá finančně podpořit stavbu dobíjecích míst, která umožní rozvoj elektromobility v nákladní silniční dopravě.
Podle Kupky by do roku 2030 měla vzniknout dobíjecí místa na síti TEN-T, tedy na dálnicích a silnicích první třídy, a to zhruba každých 60 kilometrů. Na každém dobíjecím místě by pak mělo být devět nabíječek. „Elektromobilita se nevyhnutelně dotkne i nákladní kamionové dopravy. Čeští vnitrostátní a mezinárodní dopravci si to uvědomují a téma aktivně řeší,“ řekl ministr dopravy na konferenci. A dodal, že stát podpoří i výstavbu dobíjecích stanic přímo v areálech dopravců.
Zástupci technologických a energetických firem i Josef Pokorný ze Svazu dovozců automobilů však varovali před tím, aby infrastruktura neměla před elektrifikací vozového parku příliš velký náskok. Důvodem je vysoká finanční náročnost výstavby a údržby. Zároveň je vývoj technologií poměrně rychlý, a pokud by nebyla dobíjecí stanice dostatečně vytížená, ekonomicky by se nemusela její stavba a provoz vyplatit.
Významně podpoříme budování dobíjecí infrastruktury!
Elektromobilita se nevyhnutelně dotkne i nákladní kamionové dopravy. Čeští vnitrostátní a mezinárodní dopravci si to uvědomují a téma aktivně řeší. Vystoupil jsem na konferenci @CESMADBOHEMIA, která se právě otázkami spojenými… pic.twitter.com/GC3V1MbNwQ
— Martin Kupka (@makupka) February 27, 2024
Kupka ale upozorňuje, že je potřeba sledovat vývoj elektromobility v nákladní dopravě ve světě. A na něj, včetně vývoje technologií a další novinky je potřeba včas reagovat. Zároveň je podle něj přirozené hledat cesty udržitelnějšího průmyslu i dopravy. Faktem ale je, že stát nijak nepodpoří nákup elektrických nákladních aut. Dopravci tak budou muset k nákupu těchto vozidel motivovat třeba dodavatelé. Ministr Kupka zdůraznil, že například v Německu či Rakousku je běžné, že firmy od dodavatelů vyžadují dopravu bez uhlíkové stopy. „V tomto týdnu vypíšeme výzvu na budování dobíjecí infrastruktury pro nákladní automobily v hodnotě jedné miliardy korun,“ dodal ministr dopravy Kupka.