Správně se připojit na dálnici není nic složitého. Přesto řada řidičů dělá fatální chyby

Autor: Anina Russová - Zdroj: Bezpečné cesty - Foto: Centrum služeb pro silniční dopravu - 10. 6. 2021


Zní to jako naprosto jednoduchý řidičský úkon, přesto je připojování na dálnici pro mnohé obrovský problém. Vysvětlíme si tedy, jak na to, co nikdy nedělat, a připomeneme i jednu zajímavost, která se připojování týká. Jak totiž ukazuje nedávný případ z dálnice D11, stále jsou tací, kteří vůbec neví, jak se připojit.

Jednou z nich je i řidička, která si nepochopitelně myslela, že má v rámci připojování na dálnici přednost před auty, která už po ní jedou. Druhou fatální chybou, kterou udělala, bylo vynucování si přednosti vůči velkému nákladnímu autu. Dopadlo to přesně tak, jak asi tušíte, nehodou. Naštěstí se nikomu nic nestalo.

Připojovací pruh není na okrasu

Nejprve se pojďme podívat na to, jak by připojení opravdu vypadat nemělo. Častým nešvarem řidičů je příliš brzké opuštění připojovacího jízdního pruhu. Je dobré vědět, že připojovací pruh řidič může využít úplně celý. Během jízdy v něm alespoň nabere rychlost a může se zařadit tak, aby neomezil ani neohrozil řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Pokud se řidič připojí příliš brzy a nemá dostatečnou rychlost, může dát prostor pro vznik hektického brzdění ostatních a tím ke vzniku kolon či dokonce nehod.

Pro jistotu připomínáme, že řidič, který se připojuje, opravdu nemá přednost v jízdě. Nesmí si ji vynucovat, tak jako řidička z D11 z videa výše. Naopak je dobré vědět, že v rámci připojování řidič smí v připojovacím pruhu předjet auta jedoucí v průběžném jízdním pruhu. Zákon to dovoluje a nejde o podjíždění. Neplatí to ale v případě, kdy se řidič rozhodně opravdu podjíždět v rámci připojovacího pruhu. To už je samozřejmě přestupek.

V připojovacím pruhu nikdy nezastavujte! Zákon to dokonce zakazuje. Tento pruh slouží k nabrání dostatečné rychlosti, pokud řidič zastaví, o tu rychlost se připraví a následné připojení může být zbytečně nebezpečné. Pamatujme, že řidiči v průběžném pruhu mohou jet několikanásobně rychleji, po zastavení se na jejich rychlost takřka nejde rozjet. Je dobré také pamatovat na to, že řidiči jedoucí v průběžném pruhu opravdu nemají povinnost uhnout těm, kteří se připojují.

Jak je to správně?

Když už víme, jak ne, připomeneme si, jak rozhodně ano. V prvé řadě by řidiči neměli zapomínat na blinkry. Vždy je nutné sledovat provoz za sebou ve zpětném zrcátku. Ideální je využít celý připojovací pruh a zároveň si hlídat dostatečnou rychlost.

Připojit se je možné až ve chvíli, kdy je to bezpečné, tedy v době, kdy neomezíte nebo neohrozíte jiného řidiče. Nebojte se po připojení trošku šlápnout na plyn a nabrat tak ideální dálniční rychlost nebo rychlost, kterou vyžaduje okolní provoz.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

8 názorů na “Správně se připojit na dálnici není nic složitého. Přesto řada řidičů dělá fatální chyby”

  1. Podle pravidel silničního provozu nesmí automobil jedoucí v připojovacím pruhu ohrozit ani omezit auta jedoucí v pravém průběžném jízdním pruhu. Ovšem tady je trochu problém, pokud jede v připojovacím jízdním pruhu nákladní auto, nikdy nemůže „nabrat“ rychlost vyšší než 80-90km/hod a auta v pravém průběžném pruhu jedou po dálnici povolenou rychlostí vyšší než 100km/hod. Dochází tedy k situaci (pokud není minimální provoz), že připojující se nákladní, nebo jiný automobil omezí auta jedoucí v pravém jízdním pruhu, nebo k situaci (opět proti pravidlům silničního provozu), že auta jedoucí v pravém průběžném jízdním pruhu vytváří prostor pro zařazení těmto vozidlům tím, že přejíždí do levého průběžného pruhu. Myslím si, že připojující se vozidlo musí nabrat maximální možnou rychlost (využít celou délku připojovacího jízdního pruhu) nesmí ohrozit, ale může omezit auta jedoucí v pravém průběžném jízdním pruhu. Toto omezení je významně bezpečnější než případné zastavení a téměř nemožné zařazení se do průběžného jízdního pruhu, kdy už je to mnohdy možné nejenom omezením vozidel v průběžném pruhu, ale i ohrožením. Vše je o zkušenosti, toleranci a ohleduplnosti zúčastněných, ale v případě problému je to vlastně neřešitelná situace.

  2. Není mi jasné, proč tedy připojovací pruh začíná přerušovanou čárou hned za zatáčkou, a ne až ke konci jeho délky. Mnoho žen si pak myslí, že když už je přerušovaná, tak ji musí přejet, stejně jako si myslí, že když jede ona, ostatní ji musí pustit..

  3. Hraběcí rada! Co když připojovací pruh není delší než 100 m a v pravém jede souvislá řada aut?

    1. Klidně jet dál z připojovacího do odstavného a nabrat rychlost, to je bezpečnější, než se cpát hned do průběžného. Také se to tak doporučuje.

      1. Přesně tak, čára není zeď. Pokračovat pořád klidně v odstavném pruhu, do minimální rychlosti 80km/h a hlavně nikoho neohrozit a neomezit!

        1. Vy jste oba moudří jako policajti. Jsou místa, kde připojovací pruh končí betony nebo šikmými svodidly. – A co teď?

          1. Takových míst je ale minimum (a rozhodně nejsou na dálnici), vyskytují se leda někde ve městě a tam je snížená rychlost, takže se dá přinejhorším napojit i z 0 km/h. Nejhorší je to asi na Jižní spojce, kde se člověk musí spoléhat na to, že bude mít štěstí a pruh bude volný nebo narazí na tolerantního řidiče, který ho pustí.

            1. Teď se mi to stalo v Německu, rozjedu se, jak mi to doporučuje BESIP, vlevo kamiony, co mi nechtějí pustit, jedu tedy dál, jak doporučují odborníci, a očekávám nejhůř odstavný pruh a ono svodidlo, jen taktak jsem to dobrzdil. A ano, jednalo se o připojení na dálnici.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru