rekonstrukce_dalnice-kolona-zuzeni-RSD

Špatné chování v zúženích způsobuje kolony a nehody: Nesledujte telefon a nepředjíždějte, pokud si nevěříte

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Policie ČR, Besip - Foto: Ředitelství silnic a dálnic - 12. 1. 2025


Hledáte důvod vzniku kolon? Kromě problémů způsobených rekonstrukcemi silnic jej najdete hlavně mezi řidiči. Především v místech, kde je důležitá plynulá jízda, se často nevěnují řízení, následně nesmyslně brzdí. A právě to ke vzniku zbytečných kolon také vede.

Jihomoravští policisté se na chování řidičů v zúžení na dálnici D1 zaměřili a ukázalo se, že řada řidičů místo toho, aby sledovali provoz, sledují displej svého telefonu. „Vzhledem k nemalému počtu uzavírek zejména v Brně a okolí, kde za provozu dochází k rozšiřování dálnice D1, je nevěnování se řízení jedním z častých důvodů nehod. Nehody v uzavírkách vedou k dalším komplikacím v dopravě – policisté se často setkávají i s tím, že řidiči jedoucí v opačném směru, než je nehoda, zpomalují a fotí či natáčí si nehodu v protisměru, v důsledku čehož dochází k dalším, zbytečným kolonám,“ popsala krajská policejní tisková mluvčí Petra Ledabylová.

V rizikových úsecích policisté nakonec řešili asi tři sta řidičů, kteří měli na svědomí nějaký přestupek, třetina z nich jela s mobilem v ruce. Někteří se rovnou přiznali k vyřizování hovorů, další k prohlížení sociálních sítí. „Upozorňujeme, že za držení mobilního telefonu při jízdě hrozí nejen sankce až 3500 Kč na místě (až 10 000 Kč ve správním řízení) a připsání čtyř trestných bodů, ale především zvýšené riziko dopravní nehody,“ zdůraznila mluvčí Petra Ledabylová.

Jak správně v zúžení jezdit?

Na výše položenou otázku by se dalo odpovědět vlastně velmi jednoduše. Sledujte provoz a jeďte plynule. Problém je, že řada řidičů chce i v zúžení za každou cenu předjíždět, drží se v levém pruhu i ve chvíli, kdy buď nesmí, nebo se bojí a jedou zbytečně pomalu. K tomu také nesledují provoz. „Správné je jet předepsanou rychlostí, aby mohl řidič včas a bezpečně reagovat na vzniklé dopravní situace. Nevjíždět do levého pruhu, pokud nemůže řidič předjíždět. Být ohleduplní a chovat se předvídavě,“ radí Besip.

Znát šířku svého auta se vyplatí. Především v zúžení se tato informace hodí

Pokud tedy máte příliš široké auto a do zúženého levého jízdního pruhu podle dopravní značky nesmíte vjet, nezkoušejte to. Jakmile byste se dostali vedle kamionu, nemuseli byste se tam vejít a auto si odřít nebo způsobit větší nehodu.

Pravý pruh by měl být automatický také pro každého, kdo si ohledně šířky svého auta nevěří a nemá rád jízdu v zúžení. V zúžení také vždy dodržujte sníženou rychlost! Zpravidla kolem silnice pracují dělníci nebo třeba údržba, nižší rychlost není zbytečná, je v místě i kvůli jejich bezpečí.

Pokud je před zúžením značka upozorňující na střídavou jízdu, na jakékoliv předjíždění rovnou zapomeňte. „Zde je často silnice tak úzká, že předjíždět nejde, a proto je to velmi nebezpečné,“ upozorňuje Besip.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru