zuzeni-pruhu-zipovani

Řidiči stále mají problém správně zipovat. Někteří schválně blokují ostatní, ženy pak často zbytečně stojí v koloně

Autor: Anina Russová - Zdroj: Norská automobilová společnost - Foto: Pavel Srp - 12. 8. 2022


Vzhledem k tomu, že je i letos Česko plné uzavírek a zúžení, mají řidiči dost prostoru na to, aby si procvičili zipování. Podle toho, co vidíme kolem sebe, je to rozhodně potřeba. A myslí si to i Norská automobilová společnost (NAF – Norwegian Automobile Federation), která si mezi tamními řidiči nechala společností Norstat zpracovat velký průzkum zaměřený právě na to, jak řidiči umí či spíše neumí zipovat.

Základní otázkou bylo to, co řidiči udělají, když se blíží k místu se zúžením. A je smutné, že více než polovina dotázaných uvedla, že se zařadí do toho jízdního pruhu, který po zúžení pokračuje dál co možná nejdřív. Fakticky přiznali, že si prostě dobrovolně stoupnou do kolony. Několik dalších pak dokonce přiznalo, že si schválně s autem stoupnou tak, aby zablokovali průjezd vedlejším pruhem, který se zužuje. A důvod? Když oni stojí v koloně, měli by tam stát i ostatní. Jenomže obě tyto varianty chování jsou úplně špatně. V případě vychovávání ostatních řidičů je to navíc nezákonné.

Jedinou správnou verzí je plynulé zipování, tedy řazení aut jedno za druhým. To ale znamená, že ti, kteří jedou v pruhu, který končí, musí dojet až na jeho konec, kde by se měli plynule zařadit. Není to žádné objíždění kolony, není to nevychované. Je to naopak naprosto správné. Výsledky studie navíc ukázaly, že jsou to nejčastěji ženy, které odmítají zipování a raději stojí v koloně. Konkrétně jde o 62 % žen, které prostě raději nezipují, mužů je pak 48 %.

Pro úplnost dodáme, že průzkum proběhl v Norsku během června na 1103 motoristech.

Štítky: , , , ,

2 názory na “Řidiči stále mají problém správně zipovat. Někteří schválně blokují ostatní, ženy pak často zbytečně stojí v koloně”

  1. Pokud je to jen trochu možné, je třeba se zipování vyhnout a nikdo by neměl načínat druhý pruh. Každý by si měl uvědomit,že zipování zdržuje. Když vidím,že se snižuje počet jízdních pruhů a hustota provozu to dovoluje, řadím se do průběžného. Pokud to už situace nedovoluje, měli by všichni jet až na konec a tam ti v průběžném pruhu začít dělat včas mezery,aby se ti od vedle mohli včas zazipovat. Vše by mělo probíhat plynule a ne tak blbě, jak to učí BESIP. Že se popojíždí a pěkně jeden a pak druhý. To je špatně. Jeden je skoro zařazený, druhý napůl a třetí se začíná zařazovat. Ta plynulost tomu na našich silnicích chybí.

  2. Že by to zipování bylo nějakým všelékem, to bych tedy netvrdil. Spíš kolikrát pozoruju, že JEDNA kolona se aspoň trochu posouvá, dokud se do ní z boku nezačnou cpát. V té jedné koloně totiž každý čeká pouze na to, až se pohne auto před ním. Při zipování čekáte nejen na auto před vámi, ale i na auto z boku. Opravdu vám to přijde tak efektivní za každou cenu tvořit dvě kolony vedle sebe a zipovat, když je ZŘEJMÉ, že se opodál pruhy sbíhají?

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru