Podíl operativního leasingu na způsobu pořízení nových osobních a lehkých užitkových aut v Česku vzrostl za posledních pět let o 16 procentních bodů na 44 procent. Znamená to, že téměř každé druhé nové auto na trhu bylo pořízeno touto formou, vyplývá to z údajů největších leasingových firem.
Největšími hráči na trhu jsou ŠkoFin, ALD Automotive, Arval CZ a Lease Plan, nováčkem je od loňska Kinto One od Toyoty.
Prudký nárůst podílu operativního leasingu byl zejména mezi lety 2019 a 2020, tedy na začátku covidové epidemie. V té době ale zároveň došlo k výraznému propadu celkových prodejů nových vozů, takže i když podíl leasingu vzrostl, absolutní počet takto pořízených vozů se v letech 2020 až 2022 příliš nezvyšoval. Výraznější absolutní nárůst lze vzhledem k vývoji v prvním čtvrtletí čekat až letos.
Zajímavý je také vývoj podílu privátních zákazníků na celkovém trhu. Ti například u Toyoty tvořili v roce 2019 64 procent a v současnosti je to 21 procent. Většinu aut tak u Toyoty momentálně pořizují firmy.
„Aktuální data ukazují, že operativní leasing je u zákazníků stále vyhledávanější. Nejčastější jsou smlouvy na 36 měsíců a následuje 48 měsíců. Naopak podíl krátkodobých smluv v délce 12 nebo 24 měsíců je na ústupu,“ říká Petr Najman, manažer značky Kinto.
Kinto One od Toyoty ponechává vůz celou dobu životního cyklu v autorizované síti automobilky. Zákazník si přebere auto u svého prodejce a tam se následně vrací řešit servisní, pneuservisní i pojistné události. Za vůz platí fixní měsíční částku, v které jsou obsaženy všechny služby spojené s provozem vozidla.