poskozene_celni_sklo

Škody na autosklech rychle rostou. Za výměnu čelního skla platila pojišťovna i téměř čtvrt milionu

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: UNIQA - Foto: Pavel Srp - 24. 11. 2023


Dynamický vývoj škodní inflace u pojištění aut lze ilustrovat i na pojistných událostech týkajících se čelních skel na vozidlech. Podle statistik UNIQA stoupla hodnota průměrné vyřizované škody tohoto druhu za posledních pět let o polovinu. Rozbitých autoskel rovněž přibylo: mezi rokem 2018 a 2022 byl v UNIQA zaregistrován přírůstek počtu na více než trojnásobek.

V období 2018 až 2022 vyplatila UNIQA pojištěným motoristům za škody na autosklech celkem 622 milionů korun, když vyřídila celkem přes 60 000 takových pojistných událostí. Za letošní rok činí zatímní účet dalších 255 milionů korun a 21 000 pojistných událostí (do konce října). Ještě v letech 2018 až 2020 se roční náklady UNIQA na výměnu a opravu autoskel pohybovaly ve vyšších desítkách milionů korun ročně; od roku 2021 se už počítají na stamiliony. Kmen smluv na připojištění skel přitom ve sledovaném období 2018 až 2022 narostl o 87 % (a to i díky fúzi UNIQA se společnostmi AXA v roce 2021). Počet škod ovšem mezitím stoupal mnohem strměji (za 5 let na více než trojnásobek).

„Svět automobilových skel se mění. Zatímco například před 10-15 lety bylo čelní sklo většiny vozidel možná tónované nebo s tmavším pruhem proti slunci, dnes je běžně vybavené senzory, kamerami a výhřevem, a to i u řady běžných modelů střední nebo nižší střední třídy. Senzory je potřeba při výměně sejmout, znovu je pak na nové sklo připevnit, elektrickou kabeláž k výhřevu rozpojit, kamery po výměně znovu kalibrovat tak, aby plnily svoji funkci tak jak mají. Sklo s výhřevem ve stejném rozměru a kvalitě je pak řádově dražší než sklo bez výhřevu. V rámci tónování nabízí výrobci sungate vrstvy, „pokovení“ skel s modrofialovými odlesky atp. Z toho všeho je patrné, jak sofistikovanou součástí se čelní skla stala,“ komentoval vývoj a růst hodnoty Jiří Moravec, manažer škod na vozidlech UNIQA.

Velký meziroční růst plnění zaznamenala UNIQA v minulém a předminulém roce. Zde se do cen náhradních dílů propisovaly i rychle rostoucí náklady na energie ve specializovaných sklárnách. Do výše škody promlouvaly i vyšší mzdy v servisech a náklady na dopravu. „Výrobci rovněž zvětšují prosklené plochy na autech. A populární jsou robustní SUV s velkorysými skly,“ připomíná další faktor Jiří Moravec z UNIQA.

Prasklé čelní sklo není potřeba vždy měnit, někdy ho lze opravit. Vyjde to jen na pár stovek

Nejdražší škody

Tradičně nejdražší autoskla se hradí při škodách na autobusech a na obytných vozech. Ze statistik UNIQA vyplývá, že například vyřizovala škodu na čelním skle autobusu MAN ve výši bezmála 202 000 korun, popřípadě na autobusu Astron Vanhool ve výši 140 000 korun. Přední sklo na obytný vůz Hymer H1 stálo 155 000 korun, na Iveco Liner 138 000 korun. „Králem“ posledních let je ovšem Rolls-Royce Wraith, jehož nové čelní sklo stálo UNIQA v roce 2022 bezmála 221 000 korun. Vysoké částky proplácela UNIQA rovněž za velká SUV, například 149 000 korun za Mitsubishi, 129 000 korun za BMW X5 nebo 102 000 korun za Hyundai Santa Fe.

V letošním roce znovu mezi osobními vozy dominují SUV, hlavně Mercedes-Benz, Kia, BMW, Hyundai nebo Mitsubishi a Land Rover. Pro srovnání: výměna běžného čelního skla Škody Octavia stojí aktuálně zpravidla cca 9 000 až 11 000 korun, u Škody Fabia 4 000 až 6 000 korun. I u těchto aut ale ceny za poslední 3 roky vzrostly asi o 10 %.

Němci hlásí podobný trend rostoucích plnění

U západních sousedů bylo loni rozbití skla opět nejen nejčastější příčinou pojistných událostí, ale pro pojišťovny také nejdražším podnětem pro plnění nároku. Vyplývá to z informací zveřejněných lokální asociací pojišťoven GDV.

Výplaty zde činily za rok 2022 přibližně 1,49 miliardy EUR. Pokračoval trend zvyšování nákladů na vyřízení škod tohoto druhu. Nárůst o něco málo přes 4 % však nebyl ani z poloviny tak dynamický jako v předchozím roce 2021.

V Německu ale sledujeme v porovnání s Českem jeden zásadní rozdíl: počet případů se loni snížil již popáté za posledních 6 let. Součet loňských událostí tohoto druhu propadl na druhou nejnižší úroveň, přičemž ale celková výše vyplacených pojistných plnění za tyto škody dosáhla naopak nejvyšší úrovně od roku 2006. V roce 2010 museli pojistitelé aut vyřídit o více než třetinu více pojistných událostí způsobených rozbitím skla na vozidle. Průměrné náklady pojišťoven v Německu nadále rostly z tehdejších zhruba 450 EUR na loňských konečných více než 750 EUR.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru