oprava_celniho_skla- (3)

Prasklé čelní sklo není potřeba vždy měnit, někdy ho lze opravit. Vyjde to jen na pár stovek

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 1. 4. 2022


Čelní sklo je k poškození hodně náchylné a stačí jen malý kamínek na to, aby způsobil velkého „pavouka“. Pokud se ovšem jedná jen o malé poškození, není třeba čelní sklo hned měnit, lze jej opravit.

S poškozeným čelním sklem na silnici nesmíte

Prasklé čelní sklo je z pohledu zákona problém a není radno s ním po silnicích jezdit. Vyhláška totiž říká, že řidič nesmí jezdit s vozem, jehož čelní sklo má více než dvoucentimetrovou prasklinu, která je navíc v dosahu stěračů.

Přečtěte si také:  Svolávací akce se může týkat i vás. Dopisy od automobilek není radno ignorovat

Pokud se tak stane, nesplňuje vozidlo technické podmínky pro provoz na pozemních komunikacích a za to může na místě policista odebrat osvědčení o registraci vozidla (tzv. „malý technický průkaz“) a zakázat řidiči další jízdu. Za nevyhovující technický stav může být řidiči uložena pokuta až do výše 10 000 Kč, ale také zákaz řízení až na rok a pět trestných bodů k tomu.

Opravit lze jen menší poškození

Určitě to také znáte. Jedete po dálnici, najednou se ozve velká rána do čelního skla a na něm se objevuje poškození. Pokud budete mít štěstí, půjde jen o důlek a nerozleze se do velkého „pavouka“. Je to však situace, kterou nelze ovlivnit, ani jí předcházet.

Černé tečky na skle nejsou jen tak. Má to svůj důvod

Pokud to dopadne takto „dobře“ a ve skle je jen malá prasklina, může vás oprava vyjít jen na pár stovek korun a asi hodinku času. Praskliny do několika centimetrů se totiž dají opravit, navíc bez nutnosti demontáže čelního skla. Auto můžete odvézt buď někam, kde se opravami skel zabývají, anebo to zkusit doma sami. Prodávají se totiž opravárenské kity, které vyjdou na pár stovek.

Přečtěte si také:  Zadřený motor Toyoty GR86 má dobrý konec. Toyota se rozhodla, že veškeré opravy zaplatí

My jsme jednu takovou opravu čelního skla vyzkoušeli na vlastní kůži. V čelním skle byla přibližně dvoucentimetrová prasklina, tedy velikostně už na hraně toho, co výrobce „naší“ opravárenské sady doporučuje opravovat. Naštěstí nebyla nijak moc rozvětvená.

oprava_celniho_skla- (2)
Opravit se dají praskliny do cca 2 cm délky, které nejsou příliš rozvětvené.

Před samotnou opravou je potřeba čelní sklo důkladně vyčistit, včetně samotného poškození. Pokud je hluboké, je potřeba jej vyčistit i do hloubky, aby opravný roztok mohl poškození dobře vyplnit.

Přečtěte si také:  Rekonstrukce Barrandovského mostu se znovu prodlužuje. Reálný stav mostu totiž neodpovídal dokumentaci

Opravárenské sady čelního okna se mohou drobně lišit, respektive obsah balení může být jiný. My jsme vybrali ten, který má přísavky a na skle drží přímo „nad“ poškozením. Do držáku se pak nakape několik kapek roztoku a zašroubuje se „tyčinka“, která se přitlačí přímo na poškozené sklo.

Pak je třeba několik minut anebo desítek minut počkat, ideálně ve vyšší teplotě – pokud je venku teplo, případně svítí sluníčko, je to ideální, jinak je dobré lehce sklo prohřát fénem nebo UV lampou, ale pozor, aby neprasklo. Po několika minutách, kdy už je hotovo, držák sundejte, na poškození ještě opět nakapejte několik kapek roztoku a překryjte fólií.

Po několika dalších minutách lze fólii sundat. Na skle bude zaschlý roztok, který seškrábejte žiletkou (ta by měla v balení také být). Tím je oprava hotová. Postup je popsaný u jednotlivých fotografií v galerii níže.

Přečtěte si také:  Svolávací akce se může týkat i vás. Dopisy od automobilek není radno ignorovat

V našem případě byla prasklina poměrně velká, takže po první opravě byly na skle stále vidět stopy poškození. Postup opravy jsme tedy opakovali. Po druhé opravě už na skle zůstala jen malá tečka, která je při běžném pohledu neznatelná.

Velké praskliny opravit nejdou

Jakmile se ovšem prasklina rozleze a vytvoří tzv. „pavouka“, sklo už opravit nepůjde a je potřeba jej vyměnit. V takovém případě si musíte připravit několik tisíc, až desítek tisíc korun podle toho jaké auto máte a jakými technologiemi je vybavené. V případě, že máte auto s head-up displejem s promítáním na čelní sklo anebo vyhřívané čelní sklo, bude cena výrazně vyšší.

Přečtěte si také:  Zadřený motor Toyoty GR86 má dobrý konec. Toyota se rozhodla, že veškeré opravy zaplatí

Pokud nemáte sklo připojištěné, budete si jeho výměnu muset s největší pravděpodobností zaplatit sami. Pokud jste si čelní sklo (anebo všechna okna) v rámci svého autopojištění připlatili, zpravidla budete platit jen nějakou spoluúčast. Výjimka může nastat v případě, kdy máte limit pojištění nízký a výměna čelního skla bude dražší, to pak budete muset doplatit i rozdíl ceny.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek