cerne-tecky-na-skle

Určitě jste si toho už také všimli. Na některých sklech na autě jsou černé tečky. Ty tam ale nejsou jen tak pro ozdobu, nýbrž mají svůj účel. A pokud nevíte jaký, my vám to teď prozradíme.

Černé tečky i černý pruh kolem celého skla jsou tvořeny na skle zapečeným keramickým nátěrem, který prakticky není možné ze skla sundat, ani mechanicky seškrábat. Má drsnější povrch než samotné sklo, takže se na něj lépe přichytává lepidlo, které se používá k lepení skel ke karoseriím aut.

Tato „tečkovaná skla“ se totiž používají prakticky jen na autech, kde jsou skla ke karoserii lepená. V tomto případě nejsou až tak důležité samotné tečky, jako právě spíše černý neprůsvitný pruh. Ten slouží tedy nejen k lepší přilnavosti lepidla, ale i k jeho zakrytí na pohled, protože přes průhledné sklo by bylo vidět. Neprůsvitná plocha funguje také jako odstínění ultrafialového záření, které by mohlo lepidlo rychleji poškodit.

Tečky pak slouží k tomu, aby byl přechod mezi neprůhledným černým pásem a čirým sklem na pohled jemnější, ale i k rozptýlení tepla při tepelném tvarování skla. Skla se totiž na všechna auta musejí vytvarovat, což probíhá za tepla. Černý pruh se přitom zahřívá nejvíce, zatímco čiré sklo téměř vůbec. Aby nebyl tepelný rozdíl tak velký a nehrozilo poškození skla, jsou tu právě ony tečky, kde se teplota plynuleji vyrovnává.

Některá skla mají také tečky u vnitřního zpětného zrcátka. A ty mají ještě další účel, protože do jisté míry nahrazují sluneční clonu, která na tato místa zpravidla nedosáhne.