Motory se v Mladé Boleslavi vyvíjí a vyrábí již 125 let a automobilka Škoda tak patří ke světovým producentům pohonných jednotek s největší tradicí. Společnost Škoda Auto si tento významný historický milník připomíná výrobou pětimiliontého motoru řady EA 211. Celkový počet vyrobených motorů od roku 1899 přesáhl 15 milionů kusů a zahrnuje i technicky výjimečné agregáty jako například první řadový osmiválec ve střední Evropě (1907), motory s tlakově litým hliníkovým blokem v litrové třídě (1964) i moderní pohonné jednotky MPI a TSI. Vysokou kompetenci výroby motorů v Mladé Boleslavi dokazuje i pověření značky Škoda vývojem zážehových motorů do objemu 1,6 litru pro celý koncern Volkswagen.
„Tradice Škoda Auto ve vývoji a výrobě motorů začala před 125 lety a dokládá ji i dosažená meta 15 milionů motorů, doposud vyrobených v Mladé Boleslavi. Tento úspěch slavíme výrobou pětimiliontého motoru řady EA211, využívaného v různých vozidlech koncernu Volkswagen v Evropě i na dynamickém Indickém trhu. Jsem velice vděčný celému našemu týmu za tento milník, který zdůrazňuje odbornost, kterou Škoda má v oblasti vývoje a výroby motorů.,“ říká Andreas Dick, člen představenstva Škoda Auto za výrobu a logistiku.
Historické milníky: Od motocyklů, přes letecké motory až po automobilové osmiválce
Pouhé čtyři roky po založení společnosti Laurin & Klement roku 1895 byla nabídka jízdních kol značky Slavia rozšířena nejprve o pomocný benzinový motor a záhy i o první motocykl Slavia Typ A v roce 1899. Byl vybaven jednoválcovým motorem vlastní konstrukce o výkonu 1,25 k. Právě tento moment stál na počátku 125leté tradice výroby motorů v Mladé Boleslavi. V roce 1904 vznikl první řadový čtyřválec v motocyklu L&K typ CCCC na světě, v roce 1905 pak byl spalovací motor v podobě čtyřdobého kapalinou chlazeného litrového dvouválce do V poprvé použit i u prvního automobilu L&K Voiturette A. V roce 1907 ve voze Laurin & Klement představili model FF, první řadový osmiválec svého druhu ve střední Evropě a v roce 1910 byl vyroben letecký motor L&K Typ EL.
V roce 1929, tedy již pod značkou Škoda, byla v Mladé Boleslavi zahájena velkosériová pásová výroba. Agregátové portfolio tehdy zahrnovalo nejen spolehlivé litrové čtyřválce, ale i řadové šesti- a osmiválce a vznětové motory. Významným momentem pro vývoj a výrobu motorů v Mladé Boleslavi bylo aplikování metody tlakového lití hliníku pro výrobu bloků motorů vozu Škoda 1000MB v roce 1964. Tento původní český patent byl ve své době velmi inovativní. Metoda tlakového lití hliníku je využívana i na nejmodernějších motorech řady EA 211.
5 milionů motorů řady EA 211: Zásadní význam značky Škoda pro celý koncern VW
V roce 1991 značka Škoda vstoupila do koncernu Volkswagen a již za šest let začala dodávat motory i dalším koncernovým značkám. Schopnost vlastního vývoje moderních, výkonných a hospodárných agregátů, jakož i jejich precizní výroba ve velkých sériích získaly automobilce Škoda vysoké globální renomé, které bylo dále umocněno v roce 2012 zahájením výroby motorů řady EA 211 tehdy novými typy 1,2 TSI a 1,4 TSI. Automobilka následně převzala zodpovědnost za kompletní vývoj agregátů MPI pro celý koncern a v roce 2014 otevřela zcela nové motorové centrum, které disponuje kromě jiného i špičkovou zkušebnou s možností testovat motory o výkonu až 400 kW.
Významným oceněním mladoboleslavské práce bylo rozhodnutí o postupném převzetí zodpovědnosti za vývoj celé motorové řady EA 211 v rámci koncernu Volkswagen. Škoda tak vyvíjí spalovací motory do 50 modelových řad sedmi značek koncernu. Aktuálně se jedná o agregáty 1,0 MPI, 1,6 MPI, 1,0 TSI, 1,4 TSI (PHEV) a 1,5 TSI.
Během pokračující transformace automobilového průmyslu nabízí Škoda Auto zákazníkům to širokou nabídku pohonů s portfoliem spalovacích, hybridních a elektrických modelů. Společnost také využívá své technické znalosti k vývoji bateriových systémů pro elektrická vozidla na základě sady nástrojů Modular Electrification Toolkit používané v celé skupině. Česká automobilka nedávno oslavila výrobu svého 1 000 000. bateriového systému.