tovarna-SKODA_ENYAQ_iV-zahajeni-vyroby-2

Škoda už zastavila výrobu ve dvou závodech v ČR. V tom třetím je výrazně omezená

Od Pavel Srp | Zdroj: ČTK - Foto: Škoda - 18. 10. 2021


Automobilka Škoda zastavila v České republice výrobu ve dvou svých závodech. Továrny v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí nevyrábějí, ta v Kvasinách zatím funguje omezeně. Tato situace se nemá výrazně zlepšit minimálně do konce roku.

Škoda od dnešního dne výrazně omezuje výrobu svých vozů v České republice. Dva ze tří závodů jsou zastaveny úplně, ve třetím je výroba výrazně omezena. Za tuto situaci může nedostatek polovodičů. Ten trápí drtivou většinou výrobců, kteří už mnohdy výrobu ve svých továrnách také omezili.

Přečtěte si také:  Test Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 (2022)

Zastavení výroby je ve škodovce v současnosti v továrnách Mladé Boleslavi i ve Vrchlabí plánováno na dva týdny. Co se však stane za dva týdny, to zatím nikdo neví. Situace se tak bude řešit operativně, ale může se stát, že se výroba opětovně hned nerozběhne.

Škodovka bude snižovat platy a rušit směny. Souhlasí s tím i odbory

Po tu dobu, kdy bude výroba nových automobilů zastavena, má Škoda v plánu dodělávat nedokončené automobily, které stojí na několika odstavných plochách po ČR a čekají na dodání zákazníkům. Podle některých zdrojů to má být až 45 tisíc automobilů.

Zaměstnanci jsou doma a pobírají v tuto chvíli 85 % své průměrné mzdy. Vedení automobilky chce nicméně všechna pracovní místa zachovat. Je možné, že i kvůli tomu bude dočasně některé pracovníky přesouvat z „jejich“ továrny do některé jiné (takže například z Kvasin do Vrchlabí a podobně), kde budou zrovna potřeba.

Výrazné omezování výroby oznámil před časem i SEAT, který tak bude činit až minimálně do poloviny příštího roku. Že se do té doby situace výrazněji nezlepší, odhaduje i vedoucí komunikace automobilky Škoda Tomáš Kotera. Ten předpokládá, že krize s nedostatkem polovodičů se zklidní asi až v druhé polovině roku 2022.

Přečtěte si také:  Škoda Fabia Rally2 Evo se uchází o to, aby se stala oficiální stavebnicí LEGO

O této situace má dnes jednat i tripartita (Rada hospodářské a sociální dohody). Výsledkem jednání má být to, jakou podporu by automobilky i další firmy, které jsou nuceny omezit výrobu, mohly od státu dostat. Netýká se to jen škodovky, ale také například kolínského závodu automobilky Toyota, jejíž výroba je také omezena. Omezování výroby se ale zatím prý netýká třetího výrobce, který má v České republice továrnu. Hyundai v Nošovicích vyrábí bez omezení, protože si prý udělal dostatečnou zásobu polovodičů. Navíc si korejská automobilka chce chipy začít vyrábět sama.