Digitální služby mají i ve světě automobilů čím dál důležitější roli. Škoda Auto do této oblasti dlouhodobě investuje a zákazníkům nabízí řadu služeb. Ty teď bude nově rozvíjet pod značkou Škoda X. Nové centrum pro inovace a digitální služby vzniklo z dceřiné společnosti Škoda Auto DigiLab. Nemění jen své jméno, ale hlavně zaměření a především způsob fungování.
„Proměnou společnosti Škoda Auto DigiLab na Škoda X se dostáváme z převážně vývojového prostředí k využití nových technologií v každodenním životě. Škoda X bude jako nová značka samostatně provozovat nově vyvinuté digitální služby a pečlivě naslouchat našim zákazníkům. To nám umožní porozumět přáním klientů, reagovat na ně a poskytovat přesně ty služby, které potřebují,“ vysvětluje změnu Martin Jahn, člen představenstva automobilky pro prodej a marketing.
Změna bude mít pro zákazníky Škoda Auto řadu praktických a pozitivních důsledků. I nadále sice bude Škoda X, tak jako DigiLab, vyhledávat nové příležitosti v oblasti digitálních služeb, víc se ale bude soustředit na jejich produktový rozvoj, prodej zákazníkům a přímou komunikaci s nimi.
„Na této transformaci pracujeme už déle než rok. Z DigiLabu, který měl hlavně objevovat a vyhledávat příležitosti, se měníme v klasickou komerční společnost, která bude zákazníkům služby nabízet a bude se kompletně starat nejen o jejich rozvoj, ale i běžný provoz, rollout, propagaci a jejich podporu,“ říká Jaroslav Pelant, Managing Director Škoda X. Firma se tedy stane hlavním centrem pro digitální služby automobilky.
Škoda spouští novou službu Pay to Park. Umožní pohodlné hrazení parkovného v Evropě
Chytré služby
V portfoliu Škoda X zůstává většina dosavadních digitálních služeb mladoboleslavské automobilky, s oznámením nového jména ale firma také představila významné novinky. Tou první je služba Pay to Fuel, která zákazníkovi umožní zaplatit za tankování u benzínové stanice prostřednictvím infotainmentu vozu. „Funguje to jednoduše. Zákazník, který má v autě služby konektivity a přihlášené Škoda ID, jednoduše zvolí, u které pumpy se nachází a jaký stojan použije. Pak natankuje a platba již proběhne plně automaticky,“ vysvětluje Pelant. Podobně už funguje třeba služba Pay to Park pro placení za parkování. Pilotní provoz služby Pay to Fuel startuje ve třech zemích a do konce roku by měla fungovat v 11 státech a u 16 000 čerpacích stanic.
Další novinkou je služba s názvem Offers, tedy nabídky pro zákazníky a řidiče vozů Škoda připravené doslova na míru jejich aktuální pozici. „Čerpací stanice mohou řidiče lákat na slevu, nebo třeba kávu za tankování zdarma. Tahle digitální služba vyžaduje z naší strany intenzivní obchodní aktivitu, bavíme se s každým poskytovatelem služby o tom, co může našim zákazníkům nabídnout,“ popisuje Pelant novinku, která funguje v deseti zemích a momentálně zákazníkům přináší přímo v infotainmentu vozu přes stovku atraktivních nabídek.
Pay to Park:
- K dispozici ve Skandinávii, Německu, Belgii, Rakousku, Švýcarsku a Itálii
- Nově: Česká republika
- Již brzy: Španělsko, Francie, Nizozemsko, Slovinsko, Maďarsko
Pay to Fuel:
- Ppilotní provoz v Německu, Dánsku a Lucembursku
- Již brzy: Nizozemsko, Belgie, Rakousko, Švýcarsko
Funkční ekosystém
Ze stávajících služeb nadále pokračují například úspěšná služba peer-to-peer půjčování aut HoppyGo, aplikace pro multimodální městkou mobility v Praze Citymove, služba doručování balíčků do zavazadlového prostoru auta Car Access, nebo zmíněná Pay to Park. K těmto službám se přidá ještě jedna novinka určená pro podporu rozvoje elektromobility. Škoda X totiž s rebrandingem ukázala také bateriové úložiště, ve kterém dostávají „druhý život“ použité baterie z elektromobilů Škoda. Tato úložiště lze instalovat třeba na sídlištích k bytovým domům nebo všude tam kde chybí možnosti pro dobíjení vozů.
„Obecně to podpoří možnosti rychlého nabíjení elektromobilů i tam, kde není dostatečná kapacita sítě. Úložiště nám také umožní podílet se na obchodování s elektřinou na spotovém trhu. A v neposlední řadě dávají bateriím život na dalších 10-15 let. Teprve poté baterie kompletně zrecyklujeme a získané materiály využijeme pro stavbu baterií nových,“ popisuje Pelant bateriové úložiště, které budou moci využívat nejen zákazníci automobilky.
Obecně je cílem Škoda X nejen digitální služby provozovat a rozvíjet, ale především ukázat zákazníkům, že mít služby konektivity v autě je výhodné a dává to pro ně smysl. „V současnosti je tato nabídka služeb trochu roztříštěná a my chceme ukázat, že tu máme celý ekosystém, který skvěle funguje a usnadňuje zákazníkovi život,“ říká Pelant a popisuje i příklad z praxe. Zákazník si večer naplánuje trasu na další den, najde si na trase nebo v cíli výhodné nabídky, které by chtěl využít. Ráno usedne do auta, trasu bude mít automaticky v navigaci. V cílové destinaci pak zaparkuje a díky službě Pay to Park nemusí hlídat dobu parkování. Parkování jednoduše zaplatí z infotainmentu vozu, v případě potřeby prodlouží přes mobil a jakmile zákazník s autem odjede, parkování se automaticky ukončí. V průběhu parkování, kdy auto aktivně nevyužívá, si ale řidič do auta může nechat doručit třeba balíček z eshopu.
„Různé podobné služby samozřejmě existují samostatně. My ale chceme vytvořit celý funkční ekosystém, který bude mít řadu výhod už jen proto, že data, která jsou k dispozici přímo z vozu, jiné služby mít prostě nemohou,“ dodává Pelant.
Proč Škoda X
Písmeno X v názvu nové divize není náhodné. Samotné je totiž obsaženo v anglických výrazech, které mají s podstatou Škoda X hodně společného. Najdeme ho ve slovech eXplore, eXpand, eXtra nebo třeba ve výrazu eXciting eXperience. Název tak naznačuje že Škoda X má za úkol vytvářet a rozvíjet nové služby, které mají zákazníkům přinášet skvělou zkušenost. „X je ale také svým způsobem symbolem neznáma. Řada služeb, které vymýšlíme, jsou samozřejmě v počátku tajné. V matematice je písmeno X symbolem pro neznámou,“ zamýšlí se David Beška, který má na starosti marketing Škoda X. Více významů má písmeno X i v samotné grafické podobě loga Škoda X. „Viditelná šipka v logu zobrazuje, že naše služby posouváme dopředu a díváme se do budoucnosti. To, že je X v našem logu rozdělené na jednotlivé části znamená, že skládáme jednotlivé díly ekosystému dohromady a vytváříme tak pro zákazníky funkční celek,“ dodává Beška.