Automobilka ŠKODA letos oslaví 120 let existence. To je dostatečný důvod pro nápaditou expozici na veletrhu Techno Classica v Essenu. Na oblíbené veteránské akci ŠKODA představí hned 15 fascinujících automobilových klenotů: od prvního jízdního kola a vybraných motocyklů zakladatelů Laurina a Klementa, přes legendární luxusní limuzíny značky ŠKODA a elegantní kabriolety, až po legendární sportovní vůz 130 RS z roku 1975.
„ŠKODA je jednou z nejstarších automobilek na světě,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. „Na výstavě Techno Classica představíme hned 15 vynikajících milníků značky,“ říká Frydlová. Stánek značky ŠKODA se nachází v hale č. 7 essenského výstaviště a značka tam bude vystupovat společně s importérem ŠKODA AUTO Deutschland. Techno Classica se koná od 15. do 19. dubna 2015.
Počátek automobilky ŠKODA se datuje ke konci roku 1895. V prosinci tohoto roku zahájili průkopníci mobility Václav Laurin a Václav Klement v Mladé Boleslavi výrobu jízdních kol značky ‚Slavia‘. Na veletrhu Techno Classica vezme ŠKODA své návštěvníky na cestu časem až ke kořenům značky: předvede jízdní kolo značky Slavia, které společnost L&K vyrobila na svém počátku.
O čtyři roky později, roku 1899, začala firma L&K s výrobou motocyklů. V Essenu bude možno obdivovat hned tři z prvních motorizovaných dvoukolek z Mladé Boleslavi: modely L&K Typ B (1900) a L&K Typ L 80 (1903), stejně jako L&K Typ CCR z roku 1905. Motocykly značky L&K ve své době bodovaly pokrokovou technikou. Model L&K CCR s dvoulitrovým vidlicovým motorem o výkonu 4,5 koňských sil dosahoval maximální rychlosti až 85 km/h.
Automobily vyráběla firma L&K od roku 1905. Prvním čtyřkolovým vozem L&K byla legendární Voiturette Typ A. Milníkem rané výroby automobilů značky L&K byl rovněž v Essenu vystavovaný model L&K Typ S z roku 1911. Pod kapotou vozu pracuje vodou chlazený dvouválec o výkonu 7 koňských sil a zdvihovým objemem 1 100 cm3. Tento vůz se letos zúčastní také soutěže Concours d’Elégance v rámci renomovaného veteránského srazu Schloss Bensberg Classics. Z počátku dvacátých let pochází Laurin & Klement Typ So/200. Tento model, vyrobený roku 1921, nadchne svými tvary i tyrkysovou karoserií.
Roku 1925 se firma L&K spojila s plzeňským strojírenským koncernem ŠKODA. U příležitosti 90. výročí této fúze představí ŠKODA na veletrhu Techno Classica vůz L&K ŠKODA Typ 110 Phaeton z roku 1928. Tento vůz je skutečným vrcholem z Mladé Boleslavi, v neposlední řadě i proto, že značka s touto modelovou řadou poprvé dosáhla čtyřciferných prodejů, a to s vozem L&K ŠKODA Typ 110. Tento model mimochodem nesl loga obou značek, L&K i ŠKODA.
V době mezi dvěma světovými válkami získala ŠKODA pověst výrobce reprezentativních limuzín vyšší třídy. Koncem roku 1934 do světla ramp poprvé přijel model jménem ŠKODA Superb: ŠKODA 640 Superb, limuzína dlouhá 5,50 metru poháněná šestiválcovým motorem o výkonu 55 koní a objemu 2 492 cm3. Inspirací při hledání jména bylo latinské slovo ‚superbus’, které mimo jiné znamená: hezký, vynikající, ohromný. Od této doby je Superb synonymem mimořádně kvalitních automobilů z Mladé Boleslavi. V Essenu představený vůz prvního modelového roku zaujme efektním dvoubarevným lakem a je jedním z mála zachovalých vozů. Celkem bylo vyrobeno pouze 201 vozů typu ŠKODA 640 Superb.
Rovněž ze třicátých let dvacátého století pochází ŠKODA Popular Sport Coupé „Malá dohoda“. Vůz je skutečnou sportovní raritou, neboť v roce 1937 byly vyrobeny pouze tři exempláře. Dodatkové označení ‚Malá dohoda’ odkazuje na zvláštní nasazení tohoto soutěžního vozu. Roku 1937 zvítězil této vůz v soutěži, jejíž trasa vedla po území Československa, Jugoslávie a Rumunska, tedy zemí, které tehdy tvořily vojenský pakt ‚Malá dohoda’.
Po druhé světové válce se v květnu 1946 následníkem oblíbeného modelu ŠKODA Popular stal vůz ŠKODA 1101 Tudor. Návštěvníci výstavy Techno Classica se mohou těšit na vůz ŠKODA 1102 Tudor ve verzi kabriolet z roku 1950, který pravidelně budí nadšení na veteránských akcích po celé Evropě. Fascinující je také legendární kabriolet ŠKODA Felicia z roku 1960. Sportovně-elegantní otevřený dvoumístný vůz byl vyráběn v letech 1959 až 1964 v počtu zhruba 15 000 vozů a dodnes zrychluje tep příznivců historických vozů.
ŠKODA se pyšní nejen svou 120letou historií, nýbrž je už 114 let aktivní i na poli motoristického sportu. Na výstavě Techno Classica představí automobilka zcela jedinečný exemplář, který před 40 lety poprvé vyjel na scénu mezinárodního motoristického sportu: model ŠKODA 130 RS. V Essenu bude u příležitosti 40. narozenin obdivovat hned 4 vozy 130 RS: dva soutěžní a dva okruhové.