skoda-tovarna-showroom-headquaters

Škoda od kraje koupila část pozemků závodu Kvasiny. Co na nich plánuje ale nepotvrdila

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Škoda, odbory Škody Auto, ČTK - Foto: Škoda - 10. 2. 2025


Zatímco Volkswagen na tom není úplně dobře, škodovka je na tom naopak skvěle. Prodává a vyrábí auta jako na běžícím páse. I odbory automobilky potvrdily, že jediné značky, které koncernu vydělávají, jsou Škoda a Lamborghini. A právě Škoda si tak může dovolit ve velkém investovat.

Automobilka Škoda Auto koupila od Královéhradeckého kraje 12 hektarů pozemků v průmyslové zóně Solnice-Kvasiny na Rychnovsku, kterou kraj buduje. Parcely jsou hned vedle továrny automobilky v Kvasinách. Podle ČTK, která se odkazuje na Mladou frontu Dnes v příloze pro hradecký kraj, by Škoda na nových pozemcích měla postavit velkou halu pro výrobu a skladování dílů. Sama automobilka se ale k záměrům s pozemky nevyjádřila.

O pozemky v zóně, která navazuje na závod Škody Auto, měli zájem tři uchazeči, nabídky podali dva. Větší polovinu z 22hektarové zóny koupila Škoda Auto. Za 12 hektarů půdy zaplatila 142,5 milionu korun bez daně, tedy 1200 korun za metr čtvereční. „S druhým zájemcem kraj stále jedná. Uchází se o zbylých 45 procent nabízených pozemků,“ uvedl krajský radní pro majetek a investice Zdeněk Praus.

Škoda Auto v Kvasinách vyrábí SUV modely Kodiaq a Karoq a od loňského léta i model Octavia. Loni kvasinský závod s přibližně 9 tisíci zaměstnanci vyrobil 248 tisíc automobilů. V celé zóně kolem závodu automobilky pracuje 12 500 lidí.

Továrny Škoda slaví. Té v Kvasinách je 90, té ve Vrchlabí 160 let. Vznikaly tady dnes už veterány, ale i závodní auta

Desetitisíce zrušených míst u VW

Zatímco Škoda může investovat, VW čekají velké škrty a šetření. S detailními informacemi přišly odbory Škody Auto, které v nedávném vydání Škodováckého odboráře napsaly: „Koncern Volkswagen, pod něhož spadá i naše firma Škoda, se musí v současné situaci chtě, nechtě, nad rámec výroby automobilů zabývat i jinou mobilitou a technologiemi a možná i zkusit stát se ve spolupráci s Rivianem softwarovým gigantem. Bohužel z tohoto všeho vyplývá pro Volkswagen vynucený gigantický úsporný program, kde je nastavena rentabilita až v roce 2029. To navíc může být jen sen několika klíčových manažerů. Do roku 2029 totiž konkurence nezůstane při zemi, ale půjde dál a možná s ještě větším náskokem. Volkswagen nemá problémy vyřešené a některé jsou, jako když je zalepíte izolační páskou. Do roku 2030 dojde k drastickému snížení mezd v německých závodech, snížení kapacity závodů o 40 procent a zrušení minimálně 35 tisíc pracovních míst. Podle některých expertů je to ale stále příliš málo.“

„Dvě procenta provozní rentability jsou strašákem všech koncernových ekonomů včetně Audi, které je jen o kousek výše, upadá i luxusní britská značka Bentley, a dokonce i Porsche zůstává pod vlastním cílem 15 procent. Fungují dobře snad jen Škoda a Lamborghini. Proto také zejména manažeři v Německu mají na Škodu pifku. Závist je v koncernu velmi propracovaným a častým pojmem,“ psalo se tam dále.

Mezitím VW pravdu začíná šetřit a hledá cestu z vleklé krize. Problém ale je, že se nemůže dohodnout s německými odbory, které jakékoliv šetření odmítají. Nechtějí připustit ani propouštění, ale ani snížení platů. Jenomže VW ve finále nic jiného nezbyde a je stále dost možné, že dojde i na zavírání továren. Ovšem i proti tomu odbory vystupují. Jednání stále probíhají. A zatímco prodeje většiny koncernu VW opravdu nejsou moc dobré, právě Škoda a Lamborghini zvládají plnit plány. A Lamborghini dokonce pravidelně hlásí prodejní rekordy.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru