Škoda Octavia čtvrté generace má po modernizaci, my jsme se s ní v minulém týdnu poprvé svezli. V rámci těchto prvních jízd jsme se ovšem dozvěděli i další informace. Novinka už nebude mít ve vrcholné verzi RS pohon všech čtyř kol ani naftový motor. A zároveň jsme se také dozvěděli, že existuje i prototyp, který pohání 400koňový pětiválec z Audi RS 3.
Už jen benzin s pohonem předních kol
Novinka z Mladé Boleslavi se zatím prodává pouze v běžných výbavách a ve sportovněji laděné Sportline, ale v průběhu letošního roku se začne vyrábět i vrcholné oblíbené RS. U toho ale přijdou zejména pro Čechy poměrně zásadní změny. Škoda Octavia RS už totiž nebude v nabídce s naftovou motorizací ani s pohonem všech čtyř kol, ale vlastně ani s manuální převodovkou.
Zahájení výroby modernizované Škody Octavia RS odstartuje letos ve 35. týdnu, který začíná v pondělí 26. srpna 2024. Pod kapotou bude už pouze dvoulitrový benzinový čtyřválec TSI, ale se zvýšeným výkonem než doposud. Novinka bude mít 195 kW/265 koní a spojena bude výhradně s automatickou převodovkou DSG. Poháněna budou jen přední kola, ovšem těm bude pomáhat i nově naladěný elektronický samosvorný diferenciál VAQ.
I nové eReSo bude samozřejmě vybaveno možností změny jízdních režimů. Se změnou jízdního režimu se bude měnit tuhost adaptivních tlumičů podvozku DCC, reakce na plynový pedál, ale právě také naladění VAQ i posilovače řízení. Modernizovaná verze bude naladěna jinak než ta původní. Řízení bude tužší, účinek posilovače řízení bude snížen a zjemněno bude naladění diferenciálu VAQ.
Škoda Octavia RS s pětiválcem z Audi
Verze před modernizací se nabízela s manuální i automatickou převodovkou, s benzinovým i naftovým motorem, ale také s pohonem předních nebo všech čtyř kol (i když pouze pro naftovou verzi). Existuje ale ještě jedna další motorizace, o které se nikdy nahlas nemluvilo. Škodovka postavila i Octavii RS, která má ve svých útrobách kompletní techniku ze současného Audi RS 3. A není to vlastně žádný velký technický problém, vždyť obě auta stojí na stejné podvozkové platformě MQB. Tohle auto se k zákazníkům ani na veřejnost nikdy nedostalo a nedostane, slouží pouze pro interní účely.
Zvenku jde v podstatě o docela obyčejnou červenou eReSovou oktávku, která má ale jiná 19″ kola z Audi s lepšími pneumatikami, přičemž stejně jako v případě Audi RS 3 má vpředu širší gumy než vzadu. Je to kvůli tzv. RS Torque Splitteru, který nahrazuje zadní diferenciál a díky němuž je auto mnohem hravější (jak to funguje a o co jde, jsme popisovali zde v testu Audi RS 3). Tuhle věcičku mezitím dostala i další auta z koncernu Volkswagen, ale žádná sériová škodovka ji nemá.
A proč takové auto existuje? Je to právě proto, že inženýři ze škodovky na něm pomáhají ladit RS Torque Splitter pro celý koncern Volkswagen. Ono se totiž málo ví, že škodovka není pouze běžná montovna aut, ale naopak má poměrně zásadní funkci v celém vývoji koncernu Volkswagen.
Pětiválec i pro Kodiaq
Kromě pětiválcové Škody Octavia RS existuje i pětiválcová Škoda Karoq se stejnou technikou. A málo se také ví, že když se řešil vznik Škody Kodiaq RS, tak i pro něj se reálně uvažovalo s použitím pětiválcového motoru z Audi. Nakonec však z projektu sešlo a pod kapotu se dostaly jen dvoulitrové čtyřválce – nejprve naftové biturbo, později benzinový motor.
A benzinový dvoulitr bude využívat i Škoda Kodiaq RS ve druhé generaci. Oficiálně však ještě nebylo prozrazeno, jaký bude mít výkon. Může to být od stejných 265 koní, které bude mít chystaná Octavia RS až k třem stovkám koní, které má nový Volkswagen Golf GTI. To se ostatně dozvíme také letos.
K automobilové značce Škoda mám celoživotně silný kladný vztah. Přeji této značce jen to nejlepší. Jen mne poměrně hodně mrzí, že v poslední době se z reklamy na Škodovky poněkud vytratil tak cenný okřídlený šíp. Tento znak je klenot a měli bychom si jej vážit. Pro Škodovku je typický obdobně jako blesk pro Opela, trojcípá hvězda pro Mercedes. M. Š.