skoda-favorit-1600-h-motorsport-01

O tomto víkendu se jede další ročník závodu 24 Hours Nürburgring, pojďme si tedy připomenout 27 let starý úspěch závodní Škody Favorit 1600 H.

Škoda zaznamenávala úspěchy v motorsportu prakticky se všemi modely a ačkoliv nejznámější je Škoda 130 RS, stranou nezůstávaly ani pozdější modely. Kromě Škody 130 LR to byl také například okruhový Favorit 1600 H.

Na konci roku 1991 se v závodním oddělení Škoda Motorsport rozhodli postavit závodní Favorit. Ten vyjel v roce 1992 a šlo o velmi úspěšný model. Na první pohled sice Favorit připomíná, ale kromě základního tvaru karoserie s ním nesdílí takřka nic jiného. Ostatně i karoserie je důkladně upravena, protože je širší, nižší a dostala spoustu aerodynamických prvků, včetně velkého přítlačného křídla na zádi.

Při stavbě byl kladen velký důraz na co nejnižší hmotnost, proto jsou některé díly karoserie vyrobeny z plastu anebo z hliníkových slitin, nikoliv z původního kovu. I díky tomu se nakonec hmotnost auta zastavila na pouhých 720 kilogramech.

Nízká hmotnost byla důležitá i z pohledu motoru, protože zase tak výkonný nebyl. Pod kapotou se samozřejmě už nenacházel sériový 1,3litrový čtyřválec, ale motor o něco větší a výkonnější. Šlo o 1,6litrový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec s rozvodem OHC, pětkrát uloženým klikovým hřídelem (u sériové 1,3 jen třikrát) a s objemem 1596 cm³. Motor měl vrtání 78,0 mm, zdvih 83,5 mm a kompresní poměr 12,0:1.

První modely používaly k přípravě směsi dva dvojité karburátory Weber 45, jejich výkon bya 123 kW/167 koní při 6500 ot./min a maximum točivého momentu vrcholilo 176 Nm při 5500 ot./min. Pozdější verze dostaly vstřikování paliva, výkon vzrostl na 129 kW/175 koní při 8000 ot./min a točivý moment měl hodnotu 175 Nm při 5500 ot./min.

V obou případech byl výkon přenášen přes sekvenční šestistupňovou převodovku na přední kola. Dynamika byla velmi slušná, ale proměnliva. Převodové poměry (včetně toho finálního) se totiž upravovaly podle té které trati. Z 0 na 100 km/h dokázal (v pro to ideální konfiguraci) závoďák zrychlit za rovných šest sekund a maximální rychlost mohla činit až velmi slušných 240 km/h.

Závodní Škoda Favorit 1600 H dokázal také velmi slušně brzdit. Na přední nápravě měl ventilované kotoučové brzdy, na zadní nápravě byly také kotoučové brzdy, ale bez vnitřního chlazení. Podvozek se však v zásadě neměnil, respektive nebylo vyměněno nic zásadního. Jiné samozřejmě byly pružiny a tlumiče, které musely odpovídat závodnímu užívání automobilu. Pneumatiky dodala společnost Goodyear.

Největším úspěchem tohoto Favoritu byl ale fakt, že když v roce 1992 startovalo v závodech 24h Nürburgring, vyhrálo ve své kategorii. Za volantem se přitom střídali piloti Willi Obermann, Petr Samohýl a Svatopluk Kvaizar. V celkovém pořadí se umístili na 32. příčce z 260 vozů na startu. Mimochodem i přesto, že v posledním kole praskl závěs zadního kola.

Automobilka Škoda má samozřejmě toto auto ve svém depozitu – galerie zde.

1992-Skoda-Favorit-1600-H