Dnes je Škoda úspěšnou značkou, jejíž modely se prodávají takřka po celém světě. Nabízí pěkný design, moderní techniku i dobré jízdní vlastnosti, ale ještě koncem 80. let minulého století tomu bylo zcela jinak. Tehdy v nabídce značky Škoda nebylo nic, čím by se mohla ve světě chlubit. Alespoň trochu to zlepšil Favorit.
Škoda 105, 120, 130 a tak dále bylo auto, které koncem 80. let 20. století vycházelo ze čtyřicet let staré koncepce Škody 1000 MB. A to nejen pohonným ústrojí, ale celkovou konstrukcí. Jízdně nešlo o nijak dobré auto a z pohledu bezpečnosti – a to jak té pasivní, tak dokonce ani té aktivní – to bylo snad ještě horší. Deformační zóny nebyly prakticky žádné – navíc jejich součástí bylo rezervní kolo pod přední částí i kapota uchycená po bocích, nikoliv před řidičem. Bezpečí nepřidala ani konstrukce sloupku řízení.
Vývojové práce na škodovkách řady 742, tedy těch posledních s motorem vzadu, byly zahájeny v roce 1971 s tím, že vývoj měl být hotov už o dva roky později. Nestalo se tak a hotové auto bylo představeno až v roce 1976. Premiéra se odehrála na brněnském strojírenském veletrhu. V roce 1983 přišla výrazná modernizace, která změnila vzhled i techniku. Z důvodu přetáčivosti první verze byla přepracována zadní náprava a rozšířen rozchod předních i zadních kol a řízení se změnilo na hřebenové. Následovaly další úpravy pohonných jednotek, ale i nové pětistupňové převodovky pro vybrané motorizace.
Škoda 105/120 letos slaví 40. výročí, byla úspěšná, přesto nemoderní
To nástupce v podobě hatchbacku Škoda Favorit na tom byl o poznání lépe, jakkoliv byl vývoj hodně rychlý. Šlo o revoluční auto nejen z pohledu pohonného ústrojí, protože se uspořádání ze „vše vzadu“ proměnilo na „vše vpředu“, což bylo tehdy moderní. Mimochodem nějaké prototypy s motorem vpředu vznikly i u předchozí škodovky řady 742, ale do výroby se nikdy nedostaly.
Vznik nového modelu odstartovalo rozhodnutí československé vlády v prosinci 1982, termíny realizace byly šibeniční: vývoj dokončit během dvou a půl roku (do 30. června 1985), výrobu zahájit do pěti let. Vedoucí realizačního týmu Ing. Petr Hrdlička, CSc. kolem sebe shromáždil vysoce kvalifikované, obětavé a motivované pracovníky a společně se pustili do úkolu. Oficiální světový debut Favoritu se nakonec odehrál 16. září 1987 na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.
K plnému náběhu výroby došlo počátkem prosince 1987 ve Vrchlabí. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce řady Favorit v srpnu 1988. Je to první model značky, který se vyráběl na robotizované lince.
Design Favoritu navrhlo italské designérské studio Bertone, zavěšení motoru navrhlo Porsche, stejně jako geometrii přední nápravy a pracovalo i na snížení hlučnosti v interiéru. Ve finální fázi vývoje vozu Škoda Favorit se uskutečnily dynamické zkoušky na polygonu firmy Porsche ve Weissachu.
Vůz byl vyráběn mezi lety 1987 až 1994 a z výrobních linek sjelo celkem 783 168 vozů Škoda Favorit, společně s kombi Forman a užitkovými deriváty včetně typu Pick-up se celkem vyrobilo 1 077 126 vozů. První automobily Favorit 136 L (de Luxe) se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs (výběhová Škoda 120 L stála 65 630 Kčs), při průměrné hrubé měsíční mzdě 3030 korun.
Úspěšný byl model nejen na domácím československém, později českém trhu, ale také na ostatních trzích, včetně těch západních. Například odbyt v Německu v letech 1990 / 1991 vzrostl meziročně téměř na dvojnásobek.
Favorit již měl dospělejší jízdní vlastnosti, výkonnější třináctistovka již s autem jakš takš jela, ale…Pokud jsme měli nějakou lepší starou Škodovku v novějším provedení a s lepším motorem LS, GLS..tak tam se zas až takový rozdíl ve výkonu nekonal…..Ono takhle..stará Škodovka vítězila jednoznačně praktičtějším kufrem vepředu oproti klasickému krátkému favoritu, který měl mrňavý kufr vzadu, byl hubený a vysoký, široký tak na velkou tašku…..stará Škodovka měla navíc místo ještě vzadu za sedačkami, jak byla autobaterie a to poměrně ne malé. Dále vítězila v jízdě na sněhu, výjezd v kopci, v horách, při použití pořádných zimních pneumatik a trochu šikovnému řidiči? Jednoznačně….Favorit už zase tolik „nepapal“už to bylo zase lépe udělané z téhle stránky, nebyl vevnitř tolik hlučný, ta stodvacina byla dost až dunivá, zejména na sedadlech vzadu….u staré škodovky to chtělo vychytat chlazení, to bylo slabé, tam to chtělo ventilátor u chladiče pustit na přímo při červencovém vedru a stání v koloně, jak tam člověk přijížděl, už to chtělo pustit…..Favorit už měl zase tohle lépe vychytané a to o dost…Moc rád vzpomínám….👍🤗