insid-kontroly_na_silnicich-2

Silnice pod drobnohledem. Nové inspekční týmy mají volné ruce a už vyrazily na kontroly

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR - Foto: Ministerstvo dopravy ČR - 2. 7. 2025


Od 1. července se na českých silnicích objevili inspektoři silniční dopravy. Ti teď mohou sami (už bez bez asistence policie nebo celníků) zastavovat vozidla, provádět kontroly a v případě potřeby na místě udělovat i pokuty. Kromě toho mají k dispozici nová vozidla vybavená technikou, která jim umožňuje rychlejší a přesnější zásahy.

„Naši inspektoři teď fungují naprosto samostatně. Sledují například dodržování přestávek a odpočinků u řidičů kamionů, stav vozidel, správné upevnění nákladu nebo manipulaci s tachografy. Pokud zjistí problém, můžou na místě udělit pokutu nebo vozidlu zakázat pokračovat v jízdě,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Podle Lenky Ptáčkové Melicharové, ředitelky Inspekce silniční dopravy (INSID), nejde jen o represe. „Chceme opravdu zlepšit stav věcí. Věřím, že inspektoři rychle přesvědčí veřejnost i dopravce, že jejich práce je důležitá a má smysl,“ dodává.

Na dálnicích i v obcích

Do terénu vyrazilo celkem 21 inspekčních týmů. Kontrolují především tranzitní dopravu na dálnicích, ale také v místech, kde si obce dlouhodobě stěžují na nadměrný provoz kamionů. Typicky jde o silnice nižších tříd, kudy si těžká vozidla zkracují cestu.

„Poprvé jsme v roli samostatné kontrolní složky. Jde nám o bezpečný provoz a spravedlivé podmínky pro všechny řidiče,“ říká Pavel Bergman, ředitel Kontrolní sekce INSID.

Technologie, kterou inspektoři používají, jim umožňuje například získat data z tachografů i bez nutnosti zastavit vozidlo. Kontroly se zaměřují i na technický stav nákladních aut nebo způsob, jakým je upevněn náklad.

Kvůli kontrole tachografu, platnosti technické nebo dluhu na pokutách vás kontroloři už nemusí zastavit. Vše poznají na dálku

Kde inspektoři zasáhnou, pomáhají určit obce a kraje

INSID spolupracuje s místními samosprávami, které nejlépe vědí, kde nákladní doprava způsobuje problémy. Kontroly tak mohou být přesně cílené – například na výjezdy z kamenolomů, logistická centra nebo úseky, kde kamiony objíždějí dálnice.

„Díky podnětům obcí víme, kam vyrazit. Naši inspektoři jsou dnes třeba na Dobříšsku, kde si kamiony často zkracují trasu mezi D4 a D5,“ popisuje Ptáčková Melicharová.

Starosta Dobříše Pavel Svoboda tuto spolupráci vítá: „U nás je těžká doprava dlouhodobý problém – ničí nám silnice, zvyšuje hluk a ohrožuje bezpečnost. Kontroly inspektorů vítáme jako krok správným směrem.“

Přetížená auta odhalí mobilní váhy

Každé inspekční vozidlo je vybaveno přenosnými váhami, které umožňují zkontrolovat zatížení každé nápravy zvlášť. Samotné vážení trvá jen několik minut. Řidiči, kteří vážení odmítnou, riskují pokutu až 100 tisíc korun.

insid-kontroly_na_silnicich-1

Podle Aleše Čermáka z KSÚS Středočeského kraje je tato kontrola klíčová: „Silnice nižších tříd a menší mosty nejsou stavěné na opakované přetěžování. To výrazně zkracuje jejich životnost a zvyšuje náklady na opravy.“

Kraj připravuje zázemí pro další kontroly

Středočeský kraj se na novou fázi kontrolní činnosti aktivně připravuje. Podle krajského radního pro dopravu Josefa Pátka jsou v plánu investice do kontrolních míst, aby bylo možné efektivně sledovat zejména trasy, kudy tranzitní doprava objíždí Prahu.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru