Celní správa i policisté už řadu let řeší obrovské množství nadměrně zatížených kamionů na našich silnicích. Ty jsou na mnoha místech na hraně své kapacity a kvůli hmotnosti nákladních aut jsou navíc ve velmi špatném stavu. Jako jediní v Evropské unii máme v Česku povoleno, aby zde jezdily kamiony s hmotností až 48 tun. Ostatní evropské země mají limit až o pětinu nižší, a čeští senátoři by byli rádi, kdybychom i my upravili naše pravidla a tento limit snížili. Jenže resort dopravy nesouhlasí a odvolává se na vznik nové skupiny kontrolorů.
Senát kvůli příliš těžkým kamionům před nedávnem uspořádal veřejné slyšení, na kterém senátor za Olomoucko Lumír Kantor uvedl: „Impulsem k uspořádání veřejného slyšení Senátu je trápení několika obcí v mém olomouckém senátním obvodu. Týká se především bezohledných jízd kamionů, které si přes malé obce krátí cestu, ať už z důvodu úspory času či finančních nákladů. Jízda tak obrovských a těžkých aut v těsné blízkosti škol, obchodů a obytných domů vyvolává otřesy, praskání budov a razantně snižuje bezpečí občanů obcí.“ Zároveň dodal: „Ve veřejném slyšení jsme mluvili i o snížení hmotnosti aut nákladní dopravy. Naše legislativa umožňuje jejich přetěžování oproti evropským standardům. Naším přáním je snížit hmotnost vozidel, a tím i obrovské poškozování silnic přetěžováním. Zároveň hledáme způsob, jak tuto hmotnost kontrolovat.“
Jeho slova podpořil senátor Petr Fiala: „Dopady nákladní silniční dopravy jsou v našem státě opravdu velké, dopadá to pak na stát i na obce. Jsem rád za legislativní kroky, které dnes přednesl ministr dopravy Martin Kupka s platností od příštího roku a doufám, že i závěry dnešního veřejného slyšení budou v těchto přípravách zohledněny. Zároveň zdůrazňuji potřebu vymáhat právo, nejen technicky ale také personálním pokrytí, a to po celé České republice.“
Celníkům ubude práce, přestanou vážit kamiony. Projeví se to na stavu silnic?
Na debatu reagoval i ministr dopravy Martin Kupka, který všechny ujistil, že jeho resort o situaci ví a řeší ji. Ovšem ne tak, jak by potřebovaly naše silnice, řidiči a jak požadují senátoři. „Přetěžování kamionů ničí naše silnice, a proto jsme se rozhodli razantně zakročit. Do konce roku chceme mít v provozu 13 funkčních vysokorychlostních vah, spravedlivější rozdělení příjmů z pokut obcím má pokrýt náklady spojené s jejich výběrem. Na příští léto chystáme spuštění Inspekce silniční dopravy, která bude kamiony v terénu kontrolovat bez nutnosti policejní asistence. Zlepšujeme též podmínky pro pokutování zahraničních řidičů a zvažujeme citelné zvýšení pokut za odmítnutí vážení. Za důležité ale považuji i to, že jsme výrazně zintenzivnili komunikaci s kraji i obcemi,“ uvedl Kupka.
Jakékoliv případné omezení hmotnosti kamionů projíždějících Českem tedy není aktuálně na pořadu dne, i když po něm volají mnozí odborníci na bezpečnost dopravy i zástupci obcí, přes které si těžké kamiony často zkracují cestu nebo se tak vyhýbají placení mýtného.
„Těmi, na koho negativa nadměrné silniční dopravy dopadají, jsou občané obcí. Ať už je to hluk, prašnost, snížení bezpečnosti nebo v konečném důsledku opakované opravy komunikací hrazené z veřejných zdrojů. Za obce, které Sdružení místní samospráv ČR zastupuje, budu ráda, pokud se podaří legislativně ukotvit nejen snížení celkové hmotnosti jízdní soupravy, snížení zatížení jedné nápravy na 10 tun, ale také definici tranzitní dopravy. Právě to, že se bude definovat, co je a co není tranzit, pomůže regulovat průjezd nákladních vozidel nad 12 tun obcemi,“ řekla předsedkyně Sdružení místní samospráv ČR Eliška Olšáková.
Je vlastně smutné, že resort dopravy, přesněji ministr dopravy je přesvědčen, že snížení limitů hmotnosti by bylo k ničemu. „Kdybychom je zpřísnili a stejně by se nedodržovaly, k ničemu to nepovede,“ reagoval na požadavky Senátu ministr dopravy Kupka. Připomněl ale, že EU řeší to, že by hmotnostní limity sjednotila, Česko se tak případnému snížení stejně možná nevyhne.