2022-bmw_rady_7- (2)

Šéf designu BMW vysvětlil, že některé modely značky prostě musí polarizovat a musí být tak trochu iracionální

Od Anina Russová | Zdroj: Car Magazine, BMW - Foto: BMW - 26. 4. 2022 0

Určitě si vzpomenete na ty vyhrocené debaty nad velkými ledvinkami, které dostala BMW řady 4. Od jejich uvedení už uplynula spousta měsíců a zdá se, že jsme si všichni zvykli. Jenomže BMW si u některých svých modelů jde opravdu osobitou designovou cestou, a tak stejný poprask jako ledvinky způsobilo odhalení nových BMW X7 a řady 7.

Ne každý chce uhlazený a elegantní styl

Šéf designu BMW Domagoj Dukec v rozhovoru pro Car Magazine vysvětlil, že BMW má dvě skupiny zákazníků. A ačkoliv je ta jedna výrazně menší, automobilka na ni myslí. A vyplácí se to! Podle něj totiž dvě třetiny zákazníků BMW chtějí klasický a pokud možno ne moc extravagantní design. To jsou zákazníci třeba pětkové řady, která se stále drží té typické „bavorácké“ elegance. A nemělo by se to nijak výrazně změnit ani v nové generaci, která by měla brzy dorazit.

Přečtěte si také:  Nové BMW řady 7 se představuje. V Evropě jen jako elektromobil, jinde ve světě i s benzinovým V8

A co ta zbývající třetina? Podle Dukece jde o zákazníky, kteří chtějí vyčnívat z davu, chtějí na první pohled ukázat, že jsou velmi sví. Chtějí často polarizovat a být jak vidět, tak slyšet. To ukazuje třeba řada 4, která byla dříve „jen“ sportovní verzí řady 3. Dnes jde ale o samostatný model, který má dle BMW úplně jiné zákazníky než trojka. A tito zákazníci se dají popsat tak, že prostě jen chtějí lehce iracionální auto a jsou za to ochotni zaplatit.

Auta už nebudou mít masky chladiče. Elektromobily je nepotřebují, poznávat je budeme podle světelného podpisu

A to stejné si myslí také Adrian van Hooydonk, ředitel designu BMW Group. „Nemyslím si, že dobrý design musí nutně polarizovat. Ale myslím si, že koncept krásy už polarizační být může. Pokud jsou zákazníci, kteří chtějí krásné, nadčasové a elegantní auto, tak jim jej navrhneme. Jsou ale také zákazníci, kteří hledají něco jako je model X6. A ten rozhodně polarizující je, buď jej milujete nebo nenávidíte. Tento přístup by ale nefungoval třeba u řady tři nebo pět,“ řekl.

Přečtěte si také:  Klasický otočný ovladač infotainmentu u BMW v některých modelech už nebude potřeba. Zmizí především z těch menších

Zdá se vám to jako nesmysl? Pak máme ještě jeden argument, kterým jsou čísla. BMW jistě dělá auta, jejichž design je minimálně diskutabilní, ale dělá to dobře. Vždyť za loňský rok automobilka prodala 2 213 795 aut, a to i přes čipovou a koronavirovou krizi. A navíc je to více než Audi, která hlásí 1 680 512 prodaných vozů. A také více než Mercedes-Benz, který prodal 2 093 476 kusů. Zjevně tedy BMW svou designovou politiku nastavilo správně. A to, že se o jejich modelech mluví, je jedině dobře.