tankovani-cerpaci-stanice-palivo-bmw-m4-coupe

Šéf BMW varuje EU před ukvapeným zákazem spalovacích motorů. E-paliva jsou podle něj jen unijní zástěrkou

Autor: Radim Plachý - Zdroj: BMW, Motor1.com - Foto: Pavel Srp - 8. 8. 2024


Zákaz nových aut se spalovacími motory měl, minimálně podle EU, velmi pevné základy. S tím, jak se rok 2035, tedy termín tohoto zákazu, blíží, základy se začínají otřásat. Zákazníci se pro elektromobily nijak nehrnou a automobilky začínají zjišťovat, že se jim tato auta moc nevyplácí. Fakticky platí, že na každém elektromobilu zatím většina prodělává. Asi i proto se některé automobilky rozhodly, že to s ukončením produkce spalovacích motorů nebudou brát tak vážně. Nicméně je pravdou, že většina spalovacích motorů blízké budoucnosti bude více či méně elektrifikovaná. EU si ale zatím stojí za svým, po roce 2035 žádné nové spalovací motory a do těch starých ideálně jen syntetická paliva. Podle generálního ředitele BMW Olivera Zipse to nejen, že není dobrý nápad, navíc jsou syntetická paliva jen zastírací manévr.

Jen před několika málo dny Oliver Zipse otevřeně promluvil o tom, že si není jistý zavedením tak přísného zákazu spalovacích motorů. „V současné době mnoho nasvědčuje tomu, že Evropská komise usiluje o falešné řešení, v rámci kterého je zákaz spalovacích motorů zmírněn zdánlivou možností používat syntetická paliva. Pokud ale EU neudělá nic pro to, aby bylo nízkoemisní palivo rozšířeno a běžně používáno, pak jde fakticky o zákaz spalovacích motorů tak, jak bylo původně v plánu,“ řekl.

Co tato slova znamenají je jasné. EU sice uvolila, že po roce 2035 „překousne“ i některé spalovací motory, ale budou muset být poháněny jen syntetickým palivem s nízkými emisemi. Taková auta budou mít ze zákazu výjimku. Jenomže EU zároveň, jak upozorňuje Zipse, pro zavedení těchto paliv vůbec nic nedělá. Fakticky jde o iniciativu automobilek bez jakékoliv úřední podpory, která ale přitom tak moc chce snižovat emise. „Nadále věříme, že kategorický zákaz spalovacích technologií není správný,“ dodal Zipse.

Syntetická paliva nejsou levná. Předpovědi tvrdí, že cena bude i přes 100 Kč za litr

A právě nečinnost EU nahrává tomu, že jde „o zastírací manévr“. Bez unijní podpory jde vývoj a výroba syntetických paliv jen velmi pomalu. Zipse tak možná uhodil hřebíček na hlavičku, když tvrdí, že EU paliva sice povolí, ale nic pro ně neudělá. V tichosti tak možná čeká na to, že žádná syntetická paliva nebudou a projde tak onen zákaz v původní a velmi přísné formě.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru