Pokud bychom 397 835 vozidel, které SEAT v roce 2019 vyvezl ze svého výrobního závodu v Martorellu, umístili svisle na sebe, vytvořili bychom sloupec sahající do výšky 577 kilometrů, tedy až do meziplanetárního prostoru za hranicí exosféry. Jedná se o rekordní počet vyvezených automobilů v 55leté historii mezinárodního obchodu španělské značky, kterou charakterizuje šest kuriozních skutečností.
První zastávka, Kolumbie
První exportní zakázka španělské společnosti zněla na 150 vozů SEAT 600 D. Jejich destinací byla v roce 1965 Kolumbie. Prodej na mezinárodních trzích v následujících letech rychle rostl. Vozidla SEAT se prodávala v tak rozmanitých zemích, jakými jsou Německo, Finsko nebo Chile.
HDP na kolech
Jen v minulém roce vyvezl SEAT z výrobního závodu Martorell téměř 400 000 vozů své značky a Audi. Tak velký objem vývozu má pozitivní vliv nejen na společnost SEAT, ale také na celou španělskou ekonomiku. Hodnota exportu společnosti SEAT se odhaduje na 3 % celkového vývozu Španělska.
Od ostrova Curaçao až po Nový Zéland
Značka SEAT je přítomna v 80 zemích, z nichž nejvzdálenější je Nový Zéland. Vzdálenost však není největší logistickou výzvou. Vozy SEAT jsou přepravovány i na trhy s velmi malým objemem prodeje, jakými jsou například ostrov Curaçao, Dominikánská republika nebo Francouzská Guyana. Odborníci na logistiku ve společnosti SEAT využívají v některých případech synergie v rámci koncernu Volkswagen, například při zajišťování nákladově efektivní přepravy, která se týká jen nemnoha vozů. Z hlediska objemu prodeje je největším mezinárodním trhem Německo, následované Velkou Británií, Francií, Itálií a Mexikem.
Každých 40 sekund jedno auto. Jak vypadá koordinace ve výrobním závodě?
Po zemi, po moři i letecky
Mají-li být zákazníkům dodávány tak velké počty vozidel, musí se využívat všechny možné prostředky pozemní, námořní a někdy i letecké dopravy. V případě značky SEAT bylo 44 % exportovaných vozů přepravováno loděmi, 6 % nákladními vlaky a zbytek nákladními vozidly. Globální expanze společnosti výrazně zvýšila podíl námořní dopravy. Například v roce 2008 byl její podíl jen 7 %. Zajímavostí je letecká přeprava osmi vozidel pro prezentaci na autosalonu v Chile, na jednom z nových trhů značky SEAT.
Železnice jen pro SEAT
Klíčovou roli v přepravě vozidel z barcelonského přístavu hraje železniční trať Autometro, která spojuje výrobní závod Martorell s infrastrukturou přístavu. Tato trať slouží v každodenním provozu výhradně společnosti SEAT. Tím jsou zaručeny efektivní a rychlé dodávky vozidel na mezinárodní trhy.
Přeprava po širém moři
Nejčastější destinací pro lodě vyplouvající z Barcelony s modely SEAT je Velká Británie, resp. její tři přístavy Sheerness, Grimsby a Tyne. Na jedné lodi je přitom přepravováno až bezmála 3000 vozidel.
V případě exportu do Mexika se používají plavidla o délce až 200 metrů. Na jejich palubu se vejde až 7600 automobilů. Pro představu je hmotnost tohoto počtu vozidel srovnatelná s 1800 slony indickými.