Dříve udávaly tón černobílé fotografie, dnes videa s rozlišením Ultra HD 4K. Kdysi se zprávy posílaly faxem, nyní k tomuto účelu slouží aplikace. Hudbu jsme poslouchali z vinylových dlouhohrajících desek, v současnosti si přehráváme zvukové soubory MP3. Lidská společnost prodělala v uplynulých 50 letech nesmírný vývoj. Jakým způsobem se však změnil automobilový průmysl? Podívejme se na některé ukazatele, které nám rozsah těchto změn trochu přiblíží.
Od tužky a gumy až po virtuální realitu
Moderní designérské a vývojové centrum se vůbec nepodobá těmto pracovištím z 60. a 70. let. Kružítka, gumy a dlouhé pracovní stoly s nekonečnými stohy výkresů ustoupily tabletům, brýlím s virtuální realitou a velkoformátovým displejům. „Díky virtuální realitě lze v současnosti posoudit a schválit 90 % designu, aniž by existoval model jakéhokoli dílu vozidla,“ říká Manel Garcés, který nese ve společnosti SEAT odpovědnost za vizualizaci a digitální designérské procesy.
Z 5 na 2400 vozů denně
Po zprovoznění prvního výrobního závodu SEAT v barcelonské logistické a průmyslové zóně Zona Franca v roce 1950 v něm vznikalo 5 vozů denně. Výrobní závod Martorell vyrábí v současnosti více než 2300 vozidel denně, což znamená, že každé 3 minuty vyjede z bran závodu stejný počet automobilů jako za celý den na počátku historie společnosti SEAT. Díky tomuto vývoji se podařilo postavit celé Španělsko na kola. V 50. letech bylo ve Španělsku 3,1 vozu na 1000 lidí v porovnání s 480 v současnosti.
Od všudypřítomné manuální práce k více než 2000 robotům
V počátcích byli roboti science fiction. V 60. a 70. letech byly automobily lakovány kompletně ručně, zatímco v současnosti nanáší tenké vrstvy laku 84 robotů v lakovacích komorách a nejnovější generace skenerů zkontroluje hladkost povrchu během 43 sekund. Bouřlivý technický vývoj dokládá také více než 2000 robotů v karosárně a 125 autonomních robotů v montážních halách 9 a 10. Všichni roboti každý den spolupracují s více než 7000 zaměstnanci ve výrobním závodě Martorell.
Od práce ve 40stupňovém horku k biomechanickým zařízením
Bez klimatizace, v nízkých teplotách v zimě a téměř 40 stupních Celsia v létě. V takových podmínkách se pracovalo ve výrobních závodech před půl stoletím. Současné výrobní závody jsou vybaveny systémy pro udržování konstantní teploty a disponují nejmodernějšími ergonomickými prvky, které jsou prevencí pracovních úrazů. Zdravotní a rehabilitační středisko CARS v závodě Martorell například vyvíjí biomechanická zařízení, která pomocí virtuální reality simulují pohyby pracovníků na montážní lince za účelem vylepšování ergonomie pracovních stanic.
Od Bogoty až po Sydney
Vývoz automobilů byl pro značku SEAT v roce 1965 něčím neslýchaným. Symbolickým krokem byla letecká přeprava tehdejších modelů značky do Kolumbie. SEAT se začal důsledněji věnovat vývozu až po roce 1983. V té době byl zahájen prodej modelu Ronda v Nizozemí. V roce 2018 vyvezl SEAT 80 procent z 474 300 vozů vyrobených v Martorellu. Pokud bychom tyto automobily seřadili těsně za sebou, propojily by Barcelonu a Sydney.
Od dvouleté čekací lhůty k 5 kliknutím
Způsob, jímž kupujeme automobily se nesmírně změnil. Jediným místem kontaktu zákazníka se značkou byla dealerství. V současnosti 71 % procent zákazníků hledá nejprve informace na internetu a až poté navštíví svého prodejce. To však není všechno. V polovině 60. let museli zákazníci čekat na svůj vůz SEAT 600 dva roky. V současnosti můžete automobil zakoupit za pouhých 10 minut po pouhých 5 kliknutích v případě projektu internetového prodeje, který SEAT spustil v Norsku.