Nové motory Scania V8 poskytují nejen výkon na rekordní úrovni, ale přispívají také k výrazně nižší spotřebě paliva. Celkové úspory mohou za správných podmínek – tedy při integraci nové převodovky G33 do hnacího ústrojí – dosáhnout i více než šest procent. Tak velká úspora paliva znamená samozřejmě obrovský rozdíl jak z dlouhodobého hlediska pro ovzduší, tak právě tady a teď pro dopravce. „Při přechodu na dopravu bez fosilních paliv se všichni musíme snažit o zlepšení našich současných řešení,“ říká Alexander Vlaskamp, výkonný viceprezident a vedoucí prodeje a marketingu. „Nemůžete nechat svůj dům spadnout jen proto, že je ve výstavbě nový. Přechod musí být plynulý.“
Úspora paliva je výsledkem rozsáhlého vývoje a odlaďování ze strany inženýrů společnosti Scania. V rámci těchto činností se inženýři zaměřovali především na inovace technologií spalovacích motorů. Výsledkem je více než 70 nových dílů přinášejících nižší vnitřní tření, vyšší kompresní poměry, dokonalejší systémy následné úpravy výfukových plynů a nový výkonný systém řízení motoru (EMS).
Zatímco v budoucnu bude hlavním bodem programu elektrifikovaná doprava, je svět nyní stále závislý na dopravě uskutečňované nákladními vozidly se spalovacími motory – a proto hrají nové výkonné motory V8 od společnosti Scania tak důležitou roli.
„Typické dálkové nákladní vozidlo v Evropě najede zhruba 150 000 kilometrů ročně,“ říká Vlaskamp. „Reálná úspora na trzích, kde jsou povoleny delší a těžší kombinace, může u nákladního vozidla s naším novým motorem V8 dosahovat 3000 – 4000 litrů ročně, což je v každém ohledu obrovský úspěch.“
Maximální výkon – vždy a všude
Největší pozornost a zájem v rámci nové generace motorů V8 budí vrcholná verze s výkonem 770 koní a točivým momentem 3 700 Nm – jedná se pravděpodobně o nejsilnější tovární motor pro nákladní vozidla, který se v současné době vyrábí. Kde a kdy však bude možné takový výkon využít?
„Tento motor samozřejmě není vhodný pro každého. Nicméně spatřujeme rostoucí poptávku po nákladních vozidlech s celkovou hmotností soupravy 60 tun nebo více, a to zejména v případě kombinací jezdících po silnicích,“ říká Vlaskamp. „Nejrychlejší způsob zvýšení efektivity přepravy představují delší a těžší kombinace nákladních vozidel. Vyšší spotřeba paliva v případě těžšího vozidla je kompenzována větší nákladovou kapacitou. Úroveň emisí CO2 na tunu je příznivá a navíc existuje i možnost provozovat vaše nákladní vozidlo s motorem Scania V8 na obnovitelná biopaliva.“
Je přirozené, že nákladní vozidla s motory V8 od společnosti Scania jsou velmi žádaná v zemích, kde je povolena vyšší hmotnost soupravy – tedy zejména v severských zemích. Ale také v zemích jako Itálie a Španělsko (a na některých trzích mimo Evropu) roste obliba motorů V8 kvůli kopcovitému terénu s mnoha strmými a klikatými silnicemi.
„Máme jasnou představu o tom, kde začnou první nákladní vozidla s motorem o výkonu 770 přinášet prokazatelné výhody,“ říká Vlaskamp. „Objednání takového nákladního vozidla má jednoznačné důvody. Tito zákazníci chtějí dosáhnout nejlepší celkové hospodárnosti provozu a jsou si dobře vědomi skutečnosti, že větší užitečné zatížení znamená vyšší efektivitu, vyšší příjmy i vyšší zůstatkovou hodnotu. Avšak kromě toho také vím, že někteří naši zákazníci budou nadmíru nadšeni z pouhé radosti a pozitivních emocí, které obsluha tohoto úžasného pracovního stroje přináší.“
Řada nových motorů V8 od společnosti Scania
DC16 (530–660 koní) | DC16 120 | DC16 121* | DC16 122 |
530 koní | 590 koní | 660 koní | |
Typ | V8 | ||
Zdvihový objem | 16,4 litru | ||
Pořadí zapalování | 1-5-4-2-6-3-7-8 | ||
Válce | 90° V8 | ||
Počet ventilů na válec | 4 | ||
Vrtání × zdvih | 130 × 154 mm | ||
Kompresní poměr | 22 : 1 | ||
Turbodmychadlo | Kluzná ložiska | ||
Vstřikování paliva | Scania XPI | ||
Řízení emisí | Scania SCR | ||
Výfuková brzda | 300 kW při 2 400 ot./min | ||
Objem oleje | 43 litrů | ||
Max. výkon | 390 kW/530 koní | 434 kW/590 koní | 485 kW/660 koní |
při 1 900 ot./min | při 1 900 ot./min | při 1 900 ot./min | |
Maximální točivý moment | 2 800 Nm | 3 050 Nm | 3 300 Nm |
při 925–1 325 ot./min | při 925–1 350 ot./min | při 950–1 400 ot./min |
* K dispozici rovněž ve verzi, která může používat až 100% bionaftu, jako je FAME.
DC16 (770 koní) | DC16 123 |
770 koní | |
Typ | V8 |
Zdvihový objem | 16,4 litru |
Pořadí zapalování | 1-5-4-2-6-3-7-8 |
Válce | 90° V8 |
Počet ventilů na válec | 4 |
Vrtání × zdvih | 130 × 154 mm |
Kompresní poměr | 19 : 1 |
Turbodmychadlo | Vodou chlazená kuličková ložiska |
Vstřikování paliva | Scania XPI |
Řízení emisí | Scania SCR |
Výfuková brzda | 300 kW při 2 400 ot./min |
Objem oleje | 43 litrů |
Max. výkon | 566 kW/770 koní při 1 800 ot./min |
Maximální točivý moment | 3 700 Nm při 1 000–1 450 ot./min |
Všechny motory splňující normy Euro 5 a Euro 6 od společnosti Scania mohou jako palivo využívat směs až 100% hydrogenovaného rostlinného oleje (HVO) a jakéhokoli podílu nafty a HVO bez ohledu na řadu motorů.
Dobrý den.
Scanii V8 770 v tandemu plně naloženou jsem testovala před dvěma lety. Je skvělá, co do výkonu i zvuku motoru. Jéžiši Kriste to je zvuk, nádhera. Úspora paliva dost dobrá, ovládací prvky v kabině ergonomicky rozložené, nepřeplácané. V plné výbavě dost drahá, nicméně v soupravě ji lze použít co do nákladu na cokoliv a je i velmi dobře vymyšlená nástavba. Za mě skvělýýý!
Děkuji za přečtení.
Jolana Jedličková