Situace na Ukrajině eskalovala a Rusko včera rozpoutalo válku. Evropa i zbytek světa na to reaguje sankcemi, které se mohou výrazně dotknout i automobilového průmyslu. Některé automobilky tak sledují, jak to se sankcemi dopadne, a jak to ovlivní jejich ekonomiku.
Na území Ruské federace mají své továrny i velké evropské automobilky jako Volkswagen, Renault či Stellantis. Podle informací Automotive News Europe by největší továrnu v Rusku měl mít právě Renault, který má podíl ve společnosti AvtoVAZ (vyrábí modely Lada).
Šéf skupiny Renault Luca de Meo to komentoval se slovy, že se zatím velkých problémů neobává, protože tamější továrna používá většinu potřebných součástek z lokálních zdrojů. Šéf společnosti AvtoVAZ už měl ovšem prohlásit, že se nedostatku některých součástek obává, například dnes tolik nedostatkových chipů, a hledá alternativní dodavatele.
Podobnou situaci budou i v továrnách koncernů Volkswagen a Stellantis, které mají továrny u města Kaluga. To je vzdáleno asi 180 kilometrů od Moskvy. Volkswagen v této továrně vyrábí modely Tiguan, Polo, Audi Q7 a Q8 a zároveň i tamější verzi Škody Rapid. Stellantis tu má společnou továrnu s Mitsubishi, z níž mají do Evropy putovat užitkové vozy.
Nejsou to ovšem jediní výrobci, kteří jsou na ruském trhu nějakým způsobem aktivní. Investice tu udělal i Mercedes-Benz (přibližně 250 milionů eur do výroby třídy E a modelů SUV), ale také BMW, které sem dodává díly, z nichž se v továrně Avtotor, sídlící v Kaliningradské oblasti, kde se pak auta kompletují.
soukromý dotaz: kdo ty plechové rakve na kolečkách furt kupuje a za co ?