Tatra_148-dino_toys-pexels

S oranžovou Tatrou 148 si dnešní čtyřicátníci hráli jako malí. Jako nová se ale prodává i dnes

Autor: Radim Plachý - Zdroj: ČTK - Foto: Pexels - 30. 5. 2024


Pokud je vám dnes kolem 40 let, určitě si z pískovišť a dětských hřišť pamatujete oranžovou plastovou Tatru 148 se sklopnou korbou. Jezdili jsme na ní z kopce a na korbě převáželi písek, kameny nebo cokoliv jiného. Tahle Tatra zažila před 10 lety znovuzrození a dnes se opět úspěšně vyrábí.

Tahle hračka je naprosto ikonickou vzpomínkou na 80. a 90. léta minulého století, kdy byla vidět snad na každém pískovišti. Jde o zmenšený model typického nákladního auta ze 70. a 80. let 20. století, které bylo na silnicích hojně vidět ještě i po přelomu tisíciletí. Dnes už se s ním v běžném provozu setkáváme opravdu výjimečně, objevuje se už prakticky pouze na srazech.

Počátkem 90. let byla výroba této hračky ukončena. Jak roky plynuly, tak děti, které si s ní hrály, dospívaly a začaly mít vlastní děti, kterým chtěli podobnou hračku dopřát. A přidali se k tomu i klasičtí sběratelé, kteří chtěli tuhle Tatru do své sbírky. Protože však šlo o dětskou hračku, moc zachovalých kusů nezbylo, většinou byla nakonec rozbita, zničena nebo jinak znehodnocena, takže jich na prodej mnoho nezbylo a to zvedalo cenu. Prakticky u všech kusů chyběl původní volant a byly polámané panty na korbě.

 

V roce 2016 padlo ve společnosti Dino Toys rozhodnutí o tom, že výroba této hračky bude obnovena. Problémem ovšem bylo, že původní formy, v nichž se plastové díly lisovaly, skončily ve sběru, takže bylo třeba je vyrobit znovu. První dva roky oranžovou Tatru vyráběli v Polsku, ale od roku 2016 ji vyrábějí v liberecké společnosti Novoplast. V nabídce není jen oranžová barva jako původně, ale barev je k dispozici více (možná je dokonce i kombinace dvou barev). Nejoblíbenější je přesto stále oranžová. Vybírat také lze ze dvou velikostí: 30 cm nebo 73 cm.

„Tatra 148 se skládá z 22 dílů a s výjimkou os, na nichž jsou kola, se všechny díly vyrábějí v Novoplastu. Jsme za posledních několik let jediný automotive, kde kvůli nedostatku dílů nezastavili výrobu,“ řekl pro ČTK majitel Novoplastu Jiří Vošoust.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

2 názory na “S oranžovou Tatrou 148 si dnešní čtyřicátníci hráli jako malí. Jako nová se ale prodává i dnes”

  1. Michal Jirout

    …ta původní měla volant (sic!), náhradní kolo a hlavně delší korbu. Odvezla všechno! „Všechno!“
    Ááááách – to byly časy ❤️
    …když jsem já byl tenkrát kluk…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru