Někteří odborníci před tím varují, jiní, včetně politiků, v tom vidí přínos. Řeč je o možném zvýšení maximální povolené rychlosti ze 130 km/h na 150 km/h. Mluví se o něm už dlouho, ale teprve teď tato možnost začíná dostávat reálné obrysy. I tak si ale ještě nějakou dobu počkáme.
Možná se vám rychlost 130 km/h zdá jako příliš nízká, ale nejsme na tom zase tak špatně. Jsou evropské země, kde je povolených maximálně dokonce 120 km/h. Ale třeba v Polsku se smí dokonce i 140 km/h. A připomenout musíme i Německo, kde mají úseky, na kterých je dálniční rychlost dokonce neomezená. Ale má to malý háček. I na neomezených úsecích je doporučená rychlost 130 km/h. Pokud pojedete rychleji, pokutu nedostanete. Ale v případě, že zaviníte nehodu, můžete se dostat do problémů jak s policií, tak s pojišťovnou. I sami němečtí policisté často upozorňují na to, že je dobré si tu opravdu vysokou rychlost pořádně rozmyslet.
Je to prostě vývoj
A jak to tedy asi bude s vyšší rychlostí u nás? Záměrně používáme asi, protože vše je oficiálně ještě ve fázi řešení a domlouvání. V tuto chvíli to vypadá, že bychom se rychlosti 150 km/h mohli dočkat nejspíš v roce 2025. Ještě o něco dříve by ale mohlo dojít na testování úseků, kde by byla tato zvýšená rychlost povolena.
A kde? Ministerstvo dopravy dlouhodobě upozorňuje, že rozhodně nepůjde o plošnou změnu. To by vzhledem ke stavu některých našich dálnic ani nebylo možné. Navíc musíme počítat s tím, že rychlost bude na 150 km/h uvolňována vždy jen dočasně, pokud to dovolí počasí a hustota provozu. K tomu jde o novinku určenou jen pro ty nejpřehlednější a nejbezpečnější úseky těch nejmodernějších dálnic. „Mluvit se dá o novém úseku D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který je ve výstavbě. Dále bychom mohli vyšší rychlost uplatnit na nových úsecích D3, a to i na těch, které již stojí. Chceme se podívat také na moderní úseky D11, například mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Pilotní úseky by byly zřejmě na D1 nebo D3,“ popsal před nedávnem ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Řada odborníků je ale proti této novince. Jakkoliv resort dopravy tvrdí, že jde o potřebný krok, který zajistí plynulejší jízdu, ozývají se také hlasy argumentující sníženou bezpečností. U aut jedoucích takto rychle se bezesporu prodlouží brzdná dráha, i reakce na nenadálé situace budou jiné. Navíc existuje obava, že ti, kteří už dnes jezdí 150 km/h budou jezdit ještě rychleji.
„Dálnice jsou obecně nejbezpečnější dopravní infrastruktura. Zrychlení některých úseků umožní jejich vyšší průjezdnost, v kombinaci s moderní telematikou to bude mít i pozitivní vliv na bezpečnost dálnice. Dali jsme jasně najevo, že na takových úsecích v případě horších podmínek chceme limit snižovat. Není to tak, že bychom chtěli nechat řidiče jezdit za každých podmínek stopadesátkou. To uvolnění odpovídá technologickému vývoji vozidel a v kombinaci s telematikou nebude znamenat žádná rizika,“ popsal ministr.
A co hluk v okolí dálnice. O kolik zvýšením rychlosti stoupne? Bude tím postiženo více lidí. Řeší se to?
Jak se zvýší emise? Vyšší rychlost sníží dojezd elektromobilů.